اثر با کیفیت دفاع مقدس از درون باورها و اعتقادات هنرمند بروز و ظهور پیدا میکند اما دراین حوزه ویترنی و فقط برای گزارش به مدیر کار تولید می شود.
حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،مردم سرزمین ما در زمان هشت سال جنگ تحمیلی برای دفاع از کشور خود جنگیدند که در این راه بسیاری شهید شدند و بسیاری نیز با خاطرات جنگ زندگی کردند البته این خاطرات همواره در ذهن و قلب مردم ما زنده است طوری که جوانان امروز هم پای عقاید خود ایستادند و جان خود را برای دفاع از اعتقادات خود دادند.
خاطرات تلخ بسیاری از دوران جنگ تحمیلی وجود دارد که اهالی قلم به هر شیوهای قصد بیان آن را داشتند، برخی شعرها سرودند، برخی کتابها روایت کردند و برخی نیز نمایشنامهها نوشتند. زمانی که به پیشینه تئاتر دفاع مقدس نگاه میکنیم آن را بخش مظلوم تئاتر میبینیم که تعداد هنرمندانی که دغدغه اجرای آن را داشتند کمتر بوده و حالا نیز اجرای آنها محدود به مناسبتها شده است. البته برخی هنرمندان هنوز برای بیان خاطرات تلخ جنگ تلاش میکنند؛ نویسندههایی که در این زمینه نوشته اند، کم نیستند و آثار خوبی نیز در این سالها روی صحنه رفته است که هر کدام بسته به نوع اجرا و شرایط حاکم در آنها استقبال تماشاگران متفاوت بوده است اما در هر صورت مردم ما نشان داده اند که از آثار حوزه دفاع مقدس حمایت میکنند.
امیر حسین شفیعی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره کمبود آثار حوزه دفاع مقدس در تئاتر به خبرنگار ما گفت: هنرمندان به موضوعاتی که در دوران معاصر وجود دارد واکنش نشان میدهند اگر بخواهیم تئاتر دفاع مقدس را مورد بررسی قرار دهیم، هنرمندان در دهه شصت تلاش کردند تا آثار دفاع مقدسی را اجرا کنند و این آثار بیشتر در سنگرهای جنگی در مناطق جنگ زده اجرا میشد، در دهه هفتاد بیشتر آثار و نمایشنامههای اجرا شده حول عملیاتها و وقایع جنگ اجرا میشد، در دهه هشتاد پیامدهای جنگ را مورد بررسی قرار داده و تاثیرات آن را بر روی صحنه میبردیم که آرام آرام این آثار در دهه نود کمتر میشود، هر اندازه که رشد تولیدات ما در حوزه دفاع مقدس کمرنگ میشود به همان اندازه نهادها و موسسات فرهنگی که برای حمایت از جریان فرهنگی دفاع مقدس رشد میبایند، بیشتر میشود.
وی افزود: ما برای موضوعی به این مهمی، تئاتر مقاومت، دهها سازمان و نهاد فرهنگی داریم، اما این خوب نیست که بعد از سی سال که از دفاع مقدس میگذرد درباره افول تئاتر دفاع مقدس صحبت کنیم. هنرمندان همیشه برای تولید اثر آماده بودند، اما چرا یک دورهای آثار رشد پیدا میکنند و دورهای افول؟ سوال اینجا است که هنرمند به وظیفه خود عمل و اثری را تولید میکند آیا نهادهای مرتبط هم به همان میزان به وظایف خود در حوزه دفاع مقدس عمل کرده اند یا خیر؟ باید بررسی کرد که این نهادها کار خود را به درستی انجام داده اند و اگر به درستی کار خود را انجام داده اند چرا تولیدات حوزه دفاع مقدس افول کرده است؟ اینها نکات مهمی است که کمتر به آن پرداخته میشود.
شفیعی با اشاره به اینکه هیچ اثر باکیفیتی به وسیله نهادها و سازمانها به وجود نمیآید، زیرا اثر با کیفیت دفاع مقدس از درون باورها و اعتقادات هنرمند بروز و ظهور پیدا میکند، بیان کرد: مهمترین مشکل ما در حوزه دفاع مقدس این است که ما ویترینی کار میکنیم. چرا باید در هفته دفاع مقدس چند نمایش اجرا کنیم؟ همین سبب میشود تا شاهد اتفاق خوبی در حوزه دفاع مقدس نباشیم در حالی این موضوع در ادبیات برعکس است؛ در وضعیتی که سرانه مطالعه در کشور پایین است برخی کتابهای دفاع مقدس به تجدید چاپهای بیست و دوم و... میرسد و در حوزه ادبیات کارهای بسیار خوب و ارزشمندی به چاپ میرسد. در سینما هم هر سال شاهد تولید حداقل یک اثر ارزشمند در حوزه دفاع مقدس هستیم.
وی ادامه داد:منظور من این نیست که تمامی گونههای اجرایی در تئاتر تعطیل شود و فقط آثار دفاع مقدسی تولید شود، باید بگویم که در زمینه دفاع مقدس کاری تولید نمیکنیم و اگر هم تولید شود ویترینی خواهد بود فقط برای اینکه گزارشی به مدیر خود داده باشیم.
شفیعی درخصوص آثار دفاع مقدس که در سالهای گذشته روی صحنه میرفت، گفت: نمایش «ترن» در دوره خود بسیار تاثیر گذار بود و مخاطب، مشتاق تماشای آن بود. نمایشی از حمید رضا اذرنگ اجرا شد که بسیار تاثیر گذار و جریان ساز بود. ما این همه تولیدات در زمینه دفاع مقدس داشتیم اما این تولیدات الان کجا هستند؟ چرا زمانی که به کار دفاع مقدس میرسیم به آن با دید میان بر نگاه میکنیم که کارگردان پیش خود میگوید یک اثر دفاع مقدسی کار میکنیم و دیده میشویم و بعد از آن هر اثری تولید کردیم، مهم نیست؛ این طرز فکر صحیح نیست. باید از نویسندگان و کارگردانان مطرح دعوت کرد و قلم و اندیشه آنها را باز گذاشت و به راحتی حمایت کنیم تا بتوانند آثار درخشانی کار کنند. امروز کمتر نویسندگان به سراغ نوشتن آثار دفاع مقدس میروند، زیرا جریان تئاتر دفاع مقدس به سوی دیگری است.
وی ادامه داد: اگر درام نویسان جوان به این حوزه توجه کنند ما میتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم. با توجه به اینکه نسل جوان وضعیت جنگ را درک نکرده، بنابراین باید ارتباط خوبی با حوزه ادبیات دفاع مقدس برقرار کنند، زیرا ما کتابهای بسیار ارزشمندی در این حوزه داریم و با کتاب میتوان یک اثر نمایشی را روی صحنه برد.
شفیعی افزود: نباید از دخالتهای متولیان و سیاست گذاران غافل بود، زیرا میخواهند حوزه دفاع مقدس را طوری بیان کنند که خود دوست دارند و این نکته مهمی است،باید اجازه بدهیم تا هنرمند آن چیزی را که خودش در حوزه دفاع مقدس پیدا و به آن باور و اعتقاد پیدا میکند، به اجرا ببرد.
وی با بیان اینکه نمایش «دریادلان» را اجرا کردم که بسیار جریان ساز بود و هنوز هم مخاطبان دوست دارند که آن را تماشا کنند، گفت: این نمایش دو بار در بازبینی رد شد، ولی من به کار خود اعتقاد داشتم و حتی یکی از متولیان تئاتر دفاع مقدس گفت که من از این کار حمایت نمیکنم، زیرا آن نوع نگاهی نیست که میخواهیم، در حالی که این نمایش روایتگر کربلای چهار بود؛ همین موضوع سبب میشود تا هنرمندان کمتر به سراغ حوزه دفاع مقدس روی آورند. همین اظهار نظرات و دخالتها سبب دوری بسیاری از هنرمندان میشود.
شفیعی با اشاره به پیشنهاد خود برای رونق تئاتر حوزه دفاع مقدس گفت: متولیان فرهنگی با دعوت از بهترین درام نویسان و کارگردانها و گروههای نمایشی و فراهم آوردن شرایطی هنرمندان را برای کار در این حوزه تشویق کنند. من اعتقاد دارم این واقعه هشت ساله بسیار قصه و کاراکتر دارد که میتوان صدها سال درباره آن صحبت کرد و میتوانیم آثار درخشانی را از آن استخراج کنیم. با بنر و سخنرانی و... نمیتوان فرهنگ ایثار و شهادت را منتقل کرد باید به هنر و هنرمند برای انتقال این پیام اعتماد کرد. من سالها است که مشغول پژوهش در شخصیت شهید باکری هستم تا اثری درباره ایشان تولید کنم.
انتهای پیام/