به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، میزان باد لاستیک علاوه بر تآثیر در فرسودگی و ساییدگی لاستیک، در بسیاری از عملکردهای خودرو مانند حرکت در مسیر مستقیم، نیروی ترمزی، چسبندگی جاده، عملکرد سیستم تعلیق، مصرف سوخت، شتاب و... تآثیرگذار است.
فشار کم باد لاستیک باعث داغ شدن بیش از حد لاستیک و صدمه داخلی به آن میشود. در سرعت بالا این پدیده میتواند باعث کنده شدن قسمتهایی از آج لاستیک و یا حتی ترکیدن لاستیک شود. برای نمونه کم باد بودن لاستیک به اندازه ۶ psi (حدود ۲۰ درصد فشار استاندارد) سایش لاستیک را نامنظم کرده و عمر آج را ۲۵ درصد کاهش میدهد مصرف سوخت نیز ۵ درصد افزایش مییابد.
همچنین به مقدار قابل توجهی دقت فرمان دهی کم شده و پایداری خودرو در پیچها کاهش مییابد. در صورتی که فشار باد ۶ psi بیشتر از حد استاندارد باشد باز هم موجب سایش نامنظم لاستیک شده و هنگام عبور از دست اندازها ممکن است به لاستیک آسیب وارد شود. علاوه بر آن از آنجا که تنشهای جاده مستقیماً به سیستم تعلیق منتقل میشود، سیستم تعلیق نیز ممکن است آسیب ببیند. البته بالا بودن تا حدی باعث افزایش دقت فرمان دهی و پایداری در پیچها میشود. به همین دلیل در مسابقات اتومبیل رانی لاستیک را بیشتر از حد معمول باد میکنند.
تعمیرکاران نیز باید توجه داشته باشند که پیش از تنظیم فرمان، حتما باد لاستیکها را تنظیم کنند. هنگام میزان فرمان چنانچه باد لاستیکها تنظیم نباشد، ممکن است ارتفاع و تراز خودرو تنظیم نبوده و در اندازهگیری و تنظیم زوایای چرخ خطا داشته باشیم.
میزان باد لاستیکها هنگام تست ترمز و سیستم تعلیق خودرو در مراکز معاینه فنی نیز مؤثر است. در بسیاری از کشورها دستگاه تنظیم باد به عنوان یکی از تجهیزات معاینه فنی خودرو اجباری است و خودروها باید پیش از تست بر روی خط معاینه فنی، تنظیم باد شوند.
لاستیکهایی که کمتر از حد مجاز باد شدهاند، در تست ترمز و تست تعلیق کارایی بهتری نشان میدهند، چون سطح تماس لاستیک با زمین بیشتر بوده و در نتیجه چسبندگی جاده افزایش مییابد بنابراین چنانچه باد لاستیک تنظیم نباشد نمیتوان به نتیجه تست معاینه فنی مطمئن بود.
منبع: خودرو کار
انتهای پیام/