مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: خوزستان استانی دائم‌البحران است و اساسی‌ترین مشکل این استان در به وجود آمدن بحران‌ها، اجرایی نشدن پیوست‌های زیست محیطی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اینکه استان دائم‌البحران است  گفت: اساسی‌ترین مشکل استان در به وجود آمدن بحران‌ها،   اجرای نشدن درست پیوست‌های زیست محیطی و تامین حق‌آبه تالاب‌ها است.

او افزود: برخی کار‌های غیرکارشناسی در حوضچه‌های ۴ و ۵ تالاب هورالعظیم در دوره گذشته که برای استخراج نفت انجام شد، باعث شد این بخش تالاب خشک شود.

حاجی زاده بیان داشت: طی پیام مقام معظم رهبری جهت اهمیت حفظ محیط زیست این حوضچه‌های تالاب هورالعظیم پرآب شدند. سیلاب امسال نیز در این زمینه کمک کرد و باعث شد هورالعظیم ۹۰ تا ۹۵ درصد آبگیری شود و همچنان این تالاب وضعیت مناسبی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: خوزستان نیازمند جدی گرفتن بحث‌های زیست محیطی است و اگر این کار انجام نشود، به خود و نسل آینده جفا کرده‌ایم.

این مقام مسئول ادامه داد: تالاب‌ها نه تنها در خشکسالی به ما کمک کرده‌اند بلکه در زمان سیلاب نیز پس از سدها، بزرگترین خدمت را کردند. قطعا اگر تالاب شادگان نبود؛ شهر‌های دارخوین، شادگان، آبادان، خرمشهر، کارون و بندر امام (ره) و تعدادی از روستا‌های بخش مرکزی اهواز در سیل امسال به زیر آب می‌رفتند.

صرف اعتبار برای مقابله با ریزگردها

 او گفت: اگر تالاب هورالعظیم نبود، اهواز و کل جنوب غرب خوزستان در سیل امسال زیر آب می‌رفتند بنابراین حیات ما وابسته به حیات تالاب‌ها است و باید از تعرض به محدوده تالاب‌ها جلوگیری شود.

حاجی زاده اظهار داشت: با عنایت رهبری و پیگیری‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اعتبار خوبی از صندوق توسعه ملی برای بحث مقابله با ریزگرد‌ها در نظر گرفته شده که باید کار‌ها پیگیری و انجام شود.

 مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد:در خوزستان بحران آب شرب داریم، اما آب مورد نیاز برای آبیاری این عرصه‌ها از کانال کوت امیر تامین شد وبا توجه به هزینه‌ای که برای احداث کانال آبیاری کوت شریف صرف شده است، باید آب مورد نیاز برای این عرصه‌ها از این کانال تامین شود.   

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.