فعالیت مستشاری نظامی ایران در زمان حضور گروهک تروریستی داعش در کشور سوریه، هیچگاه از یادها نخواهد رفت؛ در طول درگیری سوری ها با داعشی ها، زیرساخت های بسیاری در کشور سوریه نابود شد که حالا فرصتی کم نظیر برای حضور فعالان اقتصادی ایران در سوریه است.

تاملی بر فرازها و فرودهای فعالیت اقتصادی در سوریه/فرصت برجسته مذکور سوخت نشودبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی سال های گذشته، منطقه خاورمیانه شاهد یکی از خونین ترین مقاطع تاریخی خود در دوران معاصر بود.

سخن از جنایات گروهک تروریستی داعش در عراق و شام است که در نهایت باعث شادمانی جبهه غرب و استکبار شد و ترس و دلهره فراوانی را در دل مسلمانان غرب آسیا ایجاد کرد.

البته بعد از گذشت مدتی افسار داعش از دست جبهه غرب نیز خارج شد و تحرکات این گروهک خونخوار، منافع غرب و ایالات متحده را نیز به مخاطره انداخت و اگر نبودند مدافعین حرم و حضور فعالانه نیزوهای ایرانی، مهار و سرکوب داعشی ها امری ناممکن بود.

تاملی بر فرازها و فرودهای فعالیت اقتصادی در سوریه/فرصت برجسته مذکور سوخت نشود

به هر ترتیب پس از گذشت فراز و فرودهای بسیار این گروه سرکوب شد و البته عراق و سوریه به ویرانه ای مبدل شد که به تبع آبادانی و بازسازی آن مستلزم کار و تلاش مضاعف خواهد بود.

بنابر گزارشات و مطالعات انجام شده، ریسک فعالیت اقتصادی در سوریه به مراتب پایین تر از عراق است که البته تحلیل و بررسی علل این تفاوت،مجالی دیگر را می طلبد.

با توجه به اعداد و ارقام ثبت شده و آمار موجود، حجم صادرات ایران به عراق در امسال (۱۳۹۸) تاکنون ۳۸۹ میلیون دلار برآورد می‌شود که با توجه به اشتراکات مذهبی، فرهنگی و اجتماعی بغداد و تهران و وجود اراضی سرزمینی و مرزی پر وسعت، انتظار می‌رفت حجم صادرات از حیث ارزش ریالی به مراتب بیشتر از این برآورد شود.

متاسفانه در شرایطی که عراقی‌ها نیاز مبرمی به خدمات فنی و مهندسی داشتند، ترک‌ها با هوشمندی هر چه بیشتر موفق به کسب فرصت‌ها و دستاورد‌های بسیار شدند.

تیز کردن دندان برای حضور در سوریه از سوی رقبای ایران

آنچنان که اخبار و شواهد موجود نشان می دهد، ضریب ویرانی های سوری به میزانی است که کشور مذکور به لقمه ای چرب و پر منفعت برای برخی از رقبای ایران همچون سعودی ها، ترک ها و... تبدیل شده و وقتی به تحرکات غرب در این خصوص دقت می شود این واقعیت مسجل می شود که هرگونه کم توجهی در این عرصه به ربودن گوی سبقت رقبا از ایران برای حضور اقتصادی فعالانه در دمشق و دیگر شهرهای این کشور(سوریه)منتهی خواهد شد.

ضرورت ارتقای سطح آمادگی بخش خصوصی ایران برای حضور در سوریه

بدون تردید، فضای فعلی سوریه به گونه ای است که می توان از این بستر به عنوان فرصتی ویژه برای حضور بخش خصوصی ایران در کشور مورد اشاره (سوریه) استفاده کرد اما دغدغه فعلی ناظر بر این واقعیت است که آیا ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران در کشور سوریه معقولانه و منطقی است و یا از اساس شرایط فعلی به نحوی است که تضمینی برای منتفع شدن بخش خصوصی از حیث اقتصادی در سوریه وجود ندارد.

حسن دانایی فرد، سفیر با تجربه پیشین ایران در عراق در گفت وگویی با رسانه ها در این خصوص می گوید: شرایط فعلی و ریسک سرمایه گذاری در کشور سوریه در مقایسه با عراق بعد از جنگ به مراتب کمتر است و به واقع فضای شفاف تری در مقابل و پیش روی فعالان بخش خصوصی ایران وجود دارد و می باید از این شرایط به بهترین نحو ممکن بهره برداری شود.

با همه این اوصاف،رتبه ایران از حیث فعالیت اقتصادی در کشور سوریه مطلوب و معقول به نظر نمی رسد.

در این میان، کشور ترکیه با صادرات یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری، چین با صادارت یک میلیارد و یکصد میلیون دلاری، امارات با ۹۶۸ میلیون دلار و ایران با ۱۷۲ میلیون دلار (پیرو آمار منعکس شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۶) در رتبه هشتم صادرات به سوریه قرار دارد و این در شرایطی است که نقش ایران در مقابله با داعشی‌ها در کشور سوریه غیر قابل انکار است.

یکی از خلاء‌های بزرگ در طول تاریخ روابط تجاری ایران و سوریه در سه مقطع پیش از انقلاب، پس از انقلاب و پس از خروج تروریست‌ها در سوریه، به کم رنگ بودن فعالیت اقتصادی بخش خصوصی در این کشور معطوف می‌شود.

تاملی بر فرازها و فرودهای فعالیت اقتصادی در سوریه/فرصت برجسته مذکور سوخت نشود

با وجود احصاء آمار یک میلیارد دلاری تجارت ایران زمین با سوری ها در مقاطع اشاره شده، عمده فعالیت مذکور به واسطه فعالیت اقتصادی ایران با سوری ها در قالب و محوریت دولتی حاصل شده است.

راه اندازی خط تولید خودرو، شیشه و ...از نمودهای فعالیت اقتصادی در سوریه به شمار می رود اما با توجه به نقش آفرینی ایران در دوران حضور داعشی ها در این کشور مطلوب و رضایت بخش به نظر نمی رسد و می طلبید به نحوی برنامه ریزی شود تا حضور بخش خصوصی ایران در کشور سوریه پر رنگ تر و برجسته تر برآوُرد شود.

سهم ناچیز ایران از حضور اقتصادی در سوریه

آنچنان که گزارشات منعکس شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد، سهم ایران از حضور در اقتصاد سوریه تنها ۳ درصد برآورد می‌شود که قطعا این عدد و رقم بسیار اندک، محدود و ناچیز به نظر می‌رسد.

بررسی‌های انجام شده حاکی از نیاز ۵۰۰ میلیارد دلاری عراق و سوریه به سرمایه گذاری برای آبادانی و بازسازی است، عدد و رقمی قابل توجه که در صورت تحقق و حصول آن، اقتصاد ایران جهشی قابل توجه را تجربه می‌کند، اما حضور ۳ درصدی ایران در سوریه و ۱۳ درصدی در عراق به روشنی حاکی از ضعف جدی حضور ایران در عرصه اقتصادی بغداد و دمشق است.

در این میان، خبری نوید بخش طی هفته‌های گذشته به گوش رسید مبنی بر اینکه اتاق مشترک اقتصادی ایران و سوریه در کشور مذکور برگزار شد و قطعا در صورت استمرار برگزاری این جلسات، ضریب ارتقای فعالیت اقتصادی ایران به نحو شایسته تری فراهم خواهد شد.

تاسیس بانک، میان فی ما بین از سوی دو کشور در خاک یکدیگر (خاک ایران و سوریه) خبر نوید بخش دیگر بود که قطعا در تسهیل فعالیت اقتصادی مثمر ثمر خواهد بود.

محمد آریا ن نژاد، یکی از فعالان زراعی و کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، در تشریح ثمرات و ابعاد مثبت این اقدام بیان کرد:در حال حاضر مبادلات پولی و بانکی و موانعی که در این خصوص وجود دارد به عاملی جدی برای ایجاد مانع در مسیر فعالیت اقتصادی با دیگر کشور‌ها بدل شده که به تبع چنین مانعی در روابط میان ایران و سوریه وجود ندارد.

وی افزود:می توان با سهولت تمام از این نقطه عطف برای ارتقاء تراز تجاری میان ایرانی‌ها و سوری‌ها استفاده کرد و نباید با تعلل و سوخت وقت این فرصت را از دست داد.

بیشتر بخوانید: صادرات ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تنی در ۵ ماه گذشته به عراق


این فعال زراعی و کشاورزی در ادامه بیان کرد: تعیین مسیر حمل و نقل مناسب برای صادرات کالا از دیگر ضروریاتی است که انگیزه فعالان حوزه اقتصادی و بخش خصوصی را به میزانی قابل توجه تقویت می کند و مجموعه عوامل فوق می تواند بستر ساز شکوفایی روابط اقتصادی میان ایران و سوریه و افزایش ضریب صادرات و بازرگانی کشورمان به بازار هدفِ کشور مذکور شود.

فارغ التحصیلان عرصه مهندسی در ایران فرصتی کم نظیر برای ارائه خدمات فنی به کشور سوریه بنابر اخبار و گزارشات واصله موجود در رسانه ها،ایران در زمره کشورهایی است که از حیث تربیت و پرورش متخصصان مهندسی در عرصه های گوناگون بسیار توانمند به شمار می رود.

در این میان، بهره وری از این فرصت می تواند نقطه عطفی در توسعه اقتصادی و صادرات خدمات از ایران محسوب شود و در نقطه مقابل افزایش بیکاری در این حوزه تهدیدی است که با غفلت از فرصت های موجود ظهور و بروز پیدا می کند.

در میان احتیاجات کشور سوریه در شرایط فعلی،خدمات مهندسی از نمونه الزاماتی است که در صورت تامین آن،روند آبادانی و شکوفایی کشور سوریه تسهیل و تسریع خواهد شد.

امید آن می رود با یک برنامه ریزی مدون،اصولی و هوشمندانه، متقاضیان به فعالیت در کشور سوریه به نحوی سازمان دهی شوند که در اسرع وقت و با فوریتی ۲ چندان به این کشور هدایت شوند و یقینا از این اقدام هر ۲ کشور ایران و سوریه بهره مند و بهره ور خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار