«یاشار یاکیش» با انتقاد از عملکرد حزب عدالت و توسعه در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد اعلام کرد که این حزب در حال از دست دادن پایگاه مردمی خود است.

انتقاد وزیر خارجه پیشین ترکیه از حزب عدالت و توسعهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «یاشار یاکیش» وزیر خارجه پیشین ترکیه در مصاحبه با شبکه العربیه اعلام کرد حزب عدالت و توسعه که حزب حاکم ترکیه است در حال از دست دادن پایگاه مردمی خود است و این مسئله‌ای طبیعی برای حزبی است که ۱۷ سال در قدرت بوده و اشتباه‌هایی در سیاست خارجی و اقتصاد داشته است.

وی در واکنش به استعفای بارزترین موسسان حزب عدالت و توسعه گفت: «احمد داوود اوغلو» انتظار نداشت از حزب طرد شود، اما پس از توافق و اجماع نظر حزب مبنی بر خروج وی مجبور شد استعفایش را اعلام کند، اما «علی بابا جان» خود در دیدار با رجب طیب اردوغان اعلام کرد که نمی‌خواهد در حزب بماند و با وی همکاری کند و استعفا داد.

وزیر خارجه پیشین ترکیه افزود: داوود اوغلو و باباجان دو عضو بازر و جزء موسسان این حزب بودند و با تشنج در اوضاع اقتصادی، دموکراسی و آزادی‌های اعلام شده در کشور مخالف بودند و فرصت این را داشتند که در انتخابات آتی پیروز شوند.

وی با انتقاد از دموکراسی در حزب حاکم گفت: برکناری سه شهردار کُرد با اصول اولیه حزب که در ابتدای حکومتش به آن افتخار می‌کرد در تعارض است. وقتی که حزب در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد ترجیح داده شد قدرت از بخش مرکزی به مقامات محلی داده شود، اما الان عملکرد حزب برعکس شده است.

یاکیش معتقد است آزادی بیان در ترکیه روز به روز بدتر می‌شود و حزب حاکم در تحقق وعده هایش شکست خورده است.

وی حضور ترکیه در سوریه را از ابتدا اشتباه دانسته و گفت: شایسته نبود که ترکیه در امور سوریه دخالت کند و فقط باید در مسائل انسانی این بحران کمک رسانی می‌کرد. فرستادن نیروی زمینی به کشور همسایه براساس قانون بین المللی مسئله‌ای غیر قابل قبول است و ترکیه می‌توانست از طریق خودداری از مداخله نظامی مستقیم در بحران سوریه منافع ملی خود را محقق کند.

وزیر خارجه پیشین ترکیه در خصوص اجرای انتخابات زودهنگام در ترکیه گفت: اگر اردوغان بتواند حجم شکست حزب حاکم را در انتخابات ۲۰۲۳ برآرود کند جلو انداختن این کار می‌تواند گزینه‌ای قابل اجرا باشد.

یاشار یاکیش که یکی از اعضای حزب عدالت و توسعه بود در سال ۲۰۱۴ به علت مخالفت با سیاست‌های حزب حاکم در خاورمیانه از این حزب اخراج شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، انتخابات ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار