مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان گفت: ۶۲۴ هکتار سامانه آبیاری نوین در سال آبی گذشته در درمیان اجرا شده است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، ضیائیان احمدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان گفت: ۶۲۴ هکتار سامانه آبیاری نوین در سال آبی گذشته با اعتبارات دولتی و خودیاری مردم در شهرستان درمیان اجرا شده است.


او افزود: از این مقدار ۴۱۰ هکتار آبیاری کم فشار و ۲۱۴ هکتار آبیاری تحت فشار است.


ضیائیان احمدی گفت: همچنین از سال ۱۳۸۷ تاکنون در این شهرستان ۲ هزار و ۱۲۰ هکتار سامانه آبیاری نوین اجرا شده که از این مقدار یک هزار و ۱۰۰ هکتار آبیاری کم فشار و یک هزار و ۲۰ هکتار آبیاری تحت فشار است.


او ادامه داد: مطالعات اولیه اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در سطح یک هزار و ۸۵۳ هکتار در شهرستان درمیان با اعتبار دولتی ۳۶۵ میلیون تومان انجام شده و در اولویت تامین اعتبار برای اجرای طرح قرار گرفته است.


مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: تاکنون در ۵۰ درصد اراضی شهرستان درمیان مطالعات و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری انجام شده است.


او بیان کرد: خشکسالی‌های چندین ساله باعث کاهش منابع آبی شده و در این شرایط تنها راه حفظ تولید و حتی توسعه آن افزایش راندمان آب با اجرای روش‌های نوین آبیاری است.


ضیائیان احمدی گفت: بیشترین اعتبار موردنیاز برای اجرای این سامانه‌ها به صورت تسهیلات یارانه‌ای بلاعوض توسط دولت در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد.


او افزود: آخرین مبلغ ابلاغی این یارانه‌ها به ازای هر هکتار آبیاری کم فشار پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و هر هکتار آبیاری تحت فشار ۱۳ میلیون تومان است.


مدیر جهاد کشاورزی درمیان اظهار داشت: اجرای طرح‌های آبیاری نوین باعث کاهش شدید هدررفت آب در بخش کشاورزی می‌شود و در مجموع به صورت میانگین راندمان آب در آبیاری تحت فشار ۹۰ درصد و آبیاری کم فشار ۷۰ درصد است.


او گفت: با توجه به ۲ دهه خشکسالی و کمبود آب در چند سال اخیر کشاورزان بیشتر به سمت اجرای سامانه‌های آبیاری نوین سوق داده شده‌اند.


استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و درمیان در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند است.


انتهای پیام/ب


اجرای طرح‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.