مهم‌ترین مشکل ناشنوایان ناتوانی در برقراری ارتباط است

کارشناس بهزیستی استان بوشهر گفت: مهم‌ترین مشکل افراد ناشنوا ناتوانی در برقراری ارتباط است که گاه باعث یادنگرفتن زبان می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مسعود صیادی کارشناس پژوهش بهزیستی استان بوشهر با گرامیداشت هشتم مهر روز ناشنوایان، به اهمیت شنوایی در شکل گیری گفتار و تفکر عالی افراد اشاره کرد و گفت: اگر مشکل شنوایی جدی وجود داشته باشد هرگز زبان را یاد نمی‌گیریم و وقتی زبان یادگرفته نشود گفتار را یاد نمی‌گیریم و در نهایت وقتی هر دو این‌ها را نداشته باشیم نمی‌توانیم خوب تفکر کنیم.

مسعود صیادی افزود: هرگز نابینایی باعث محدودیت تحصیل و تفکر فرد نشده اما فردی که افت شنوایی دارد به علت این که ورودی‌ اطلاعاتی که تفکرات عالی او را شکل می‌دهد وجود نداشته، به سختی زیاد می‌تواند مدارج علمی بالا را طی کند.

او ادامه داد: نقص شنوایی اگر به سرعت شناسایی و تشخیص داده نشود مشکلات فراوانی از جمله تفکر ساده و یادگرفتن گفتار زبان را به دنبال دارد.

نقص شنوایی پیش از سه سالگی شناسایی شود

این کارشناس بهزیستی بیان کرد: باید کودکان کم شنوا پیش از سن زبان آموزی شناسایی شوند تا خدمات توانبخشی از جمله سمعک و یا کاشت حلزون به آن‌ها ارائه شود، زیرا تا حداکثر ۳ سالگی می‌توان برروی زبان برنامه ریزی و کار کرد.

صیادی ناشنوایی را معلولیتی پنهان دانست زیرا فقط هنگام برقراری ارتباط با ناشنوایان متوجه معلولیت آنان می‌شویم درحالی که به گفته کارشناسان ناشنوایی یکی از شدیدترین معلولیت‌هاست.

با ناشنوایان ارتباط برقرار کنید

او، آشنا نبودن جامعه با زبان اشاره و برقراری ارتباط با دیگر افراد را مهمترین مشکل ناشنوایان عنوان کرد و افزود: این موضوع، درک و فهم مفاهیم انتزاعی که بار ارزشی دارد را دشوار می‌کند و مانع باروری استعداد‌های این افراد می‌شود.

این کارشناس، بیان کرد: اگر به موضوع ارتباط ناشنوایان با اطرافیان توجه موثری نشود، با سرخوردگی و افسردگی آنان همراه خواهد شد.

صیادی از خانواده‌ها و دیگر افراد جامعه خواست با پذیرش واقع بینانه مشکل فرد ناشنوا، او را در پرورش استعداد‌هایش یاری دهند.

او همچنین تاکید کرد: لازم است مسئولان هم زبان اشاره را که زبان اول ناشنوایان به شمار می‌رود، زبانی مستقل بدانند و از زبان اشاره، در آموزش بیشتر استفاده شود.

انتهای پیام/ک

 

برچسب ها: بهزیستی ، توانبخشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.