پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اورآسیا، فرصت قابل توجه‌ای برای اقتصاد کشور و همچنین ترمیم اثر تحریم‌ها خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از سفر چند روزه خود در هفته گذشته به مجمع عمومی سازمان ملل، ۸ مهر به منظور حضور در اجلاس سران اقتصادی اورآسیا، گفت‌وگو با سران کشور‌های عضو این اتحادیه، دیدار‌های دو جانبه‌ای با مقامات ارشد ارمنستان و رایزنی‌هایی درباره مسائل مورد علاقه طرفین مشکلات منطقه‌ای و استراتژی‌های بین المللی با هیئت همراه خود، تهران را به مقصد ایروان، پایتخت ارمنستان ترک کردند.

قطعا باتوجه به وضعیت اقتصادی فعلی و تحریم‌ها، پیوستن ایران به این اتحادیه، فرصت قابل توجه‌ای برای اقتصاد کشور و همچنین ترمیم اثر تحریم‌ها خواهد داشت، ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری با آن می‌تواند دروازه جدیدی برای اقتصاد ایران باشد که به راحتی روابط اقتصادی برقرار و روابط توسعه پیدا کند.

روحانی/
اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گام بلندی در جهت پیشرفت اقتصادی ایران

رفت و آمد‌ها و پیوستن به این اتحادیه مزیت‌های اقتصادی اعم از تخفیف‌های تعرفه‌ای برای صادرکنندگان ایرانی به کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا را برای ایران به همراه دارد، افزون بر این با توجه به اینکه اتحادیه اوراسیا با کاهش استفاده از دلار، سهم پرداخت‌های تجاری با ارز ملی را به ۷۰ درصد افزایش داده، می‌توان گفت که استفاده از دلار در مبادلات تجاری کاهش پیدا خواهد کرد که در شرایط تحریمی کنونی این امر برای تجار ایرانی امیدوارکننده است. همچنین پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اورآسیا منجر به جهش بزرگی در صادرات نفتی و غیرنفتی ایران خواهد شد.

ارمنستان تنها کشور اتحادیه اقتصادی اورآسیاست و این توافقات فرصت‌های جدیدی را در راستای منافع دو طرف ایجاد می‌کند؛ بر همین اساس رئیس جمهور کشومان در بدو ورود خود به ایروان، با آرمن سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان دیدار کرد و درباره مسائلی همچون روابط میان مناطق آزاد دو کشور به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

روحانی همچنین در این جلسه با بیان اینکه "تحکیم روابط با همسایگان از اصول سیاست خارجی ایران است"، معتقد است که همکاری دو کشور را در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا از اهمیت بالایی برخوردار است و حضور ایران در مناسبات اقتصادی منطقه اتحادیه ارواسیا می‌تواند فرصت مناسبی برای تقویت مناسبات اقتصادی دو جانبه و همچنین همکاری و فعالیت اقتصادی در سطح منطقه باشد.

روسای جمهوری ایران و ارمنستان در ادامه این دیدار به صحبت درباره موضوعاتی همچون ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گسترده ایران و ارمنستان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی ترانزیت و حمل و نقل، گردشگری و صنعتی پرداختند و معتقدند که می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای منافع دو ملت بهره برداری کرد. افزون بر این، روحانی در دیدار با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، در زمینه‌های مختلف اقتصادی به ویژه حوزه انرژی، ساخت نیروگاه‌های آبی، بادی و خورشیدی، حمل و نقل، ارتباطات، فناوری‌های نو، داروسازی و خدمات فنی مهندسی، گفت‌وگو کردند و معتقدند که این همکاری‌ها می‌تواند به نفع ملت‌های خود باشد.
روحانی/
امنیت خلیج فارس با طرح صلح هرمز/ ایران، برای همکاری در حوزه‌های مختلف در منطقه آماده است

در ادامه این سفر، رئیس جمهور کشورمان در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ارمنستان با قاسم جومرت توکایف رئیس جمهور قزاقستان درباره توافقنامه اکتائو، همکاری ایران و قزاقستان در زمینه کریدور جنوب و شمال، مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و ایجاد امنیت پایدار گفت‌وگو کردند.

در این دیدار روحانی بر اهمیت توافقنامه اکتائو در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر تاکید کرد و معتقد است که این توافقنامه باید به نفع کشور‌های ساحلی با دقت اجرایی و عملیاتی شود. همچنین روحانی اتصال ریلی دو کشور از طریق اینچه برون زا گام بسیار بزرگی دانست و بیان کرد که امروز خطوط آهن از سواحل خلیج فارس تا چین فعال است و به‌زودی اتصال راه آهن به بندر انزلی می‌تواند فرصت جدید ترانزیتی بین دو کشور باشد. همچنین حسن روحانی پس از دیدار با رئیس جمهور قزاقستان، با لی هسین لونگ نخست وزیر سنگاپور هم دیدار کرد و درباره فعالیت شرکت‌های خصوصی دو کشور، مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته و طرح صلح هرمز گفت‌وگو کردند.

روحانی در این دیدار بیان کرد که جمهوری اسلامی ایران در راستای صلح، امنیت و همکاری در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه طرح صلح هرمز را در سازمان ملل ارائه کرده است؛ همچنین روحانی بر زمینه سازی برای فعالیت شرکت‌های خصوصی دو کشور تاکید کرد و معتقد است که شرایط خوبی پس از برجام برای توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی ایجاد شده و باید با ابتکار عمل، شرایط مناسب‌تری را برای فعالیت کارآفرینان دو کشور با یکدیگر فراهم ساخت.

رئیس جمهور در پایان با پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد و رئیس جمهور هر دو کشور به موضوعات برجام و توافق هسته‌ای و همچنین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و ابتکار صلح هرمز پرداختند. روحانی در این گفت‌وگو بیان کرد که ایران از امضا کنندگان توافق برجام انتظار دارد به منظور اجرایی شدن آن اقدام کنند و نقش مسکو در این زمینه حائز اهمیت است.

روحانی/

بنادر ایران، نخ  تسبیح اتصال کشور‌های همسایه به یکدیگر

حجت الاسلام حسن روحانی عصر دیروز پس از دیدارهای خود با روسای کشورهای دیگر، در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ایروان به سخنرانی پرداخت. او در این سخنرانی، اقدامات آمریکا را قهری خواند و بیان کرد که استفاده  واشنگتن از دلار به عنوان یک سلاح، به تروریسم اقتصادی منجر خواهد کرد.

رئیس جمهور همچنین درباره برجام معتقد است که اجرای این توافق به عنوان الگوی کارآمدی از موفقیت دیپلماسی چند جانبه برای حل و فصل مسائل بین‌المللی، مستلزم اجرای کامل تعهدات متقابل از سوی تمامی امضاکنندگان آن است و تمام اعضای سازمان ملل، متعهد به رعایت و حمایت از اجرای مفاد آن هستند.

روحانی در ادامه، با دعوت از تمامی کشور‌ها متاثر از تحولات خلیج‌فارس و تنگه هرمز، «ائتلاف امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز» بیان کرد که هدف این ائتلاف ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه تمام ساکنان تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان ایشان است. او همچنین معتقد است که تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشور‌های حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در برمی‌گیرد.

رئیس جمهور کشورمان در پایان این اجلاس با بیان اینکه بنادر متعدد جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر، خلیج‌فارس و حاشیه اقیانوس هند (به ویژه چابهار)، شبکه‌های جاده‌ای و ریلی و آسمان امن ایران، امکان اتصال کشور‌های همسایه به همدیگر و به سایر قاره‌ها را فراهم می‌کند، به کشورهای عضو این اتحادیه پیشنهاد کرد تا با تدوین راهبرد تسهیل ترانزیت اورآسیا، رویه‌ها و مقررات ترانزیت، تردد متصدیان حمل و نقل و وسایل نقلیه باری و مسافری به قلمرو‌های همدیگر را از طریق طراحی و اجرای راه‌کار‌های هوشمندانه تسهیل کنند و موانع را برای مبادلات بیشتر و روانتر به حداقل ممکن کاهش دهند.

گزارش از معصومه جعفری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار