سازندگان ویدئو‌ها در فضای مجازی، از هر ابزاری برای دیده شدن استفاده می‌کنند و انگار توجهی هم به مخاطب ندارند.

سایت‌های اینترنتی که بلای جان کاربران شده‌اند/ توضیحات مدیر آپارات درباره انتشار یک ویدئوی جنجالیگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، فرقی نمی‌کند مخاطب چه کسی است. هر خط قرمزی را کنار می‌زنند که دیده شوند. یک بار مصاحبه با یک سلبریتی که از دست دادن با مرد‌ها حرف می‌زند، یک بار مصاحبه با کودکان درباره اینکه چطور به دنیا آمده اند. در جدیدترین مدل از بی حیایی‌های مجازی، سوالات غیراخلاقی از کودکان اعتراض بسیاری از فعالان فرهنگی را در پی داشته است.

در برنامه‌ای که در آپارات بارگذاری شده بود، دختری جوان، از بچه‌ها سوال می‌کند که آیا می‌دانید چطور به دنیا آمده اید؟ برای دنیا آمدنتان چه اتفاقی افتاده است؟ چگونه وارد شکم مادرتان شدید؟ آیا بدون پدرتان می‌توانستید به دنیا بیایید؟

این سوالات، کودکانی که شاید بعضی از آن‌ها هنوز به مدرسه نرفته اند را متعجب می‌کند. بسیاری از آن‌ها در مواجهه با این سوالات می‌گویند، نمی‌دانیم. آن بچه‌هایی هم که کمی بزرگتر هستند، از این سوالات خجالت زده می‌شوند و محیط را ترک می‌کنند. نکته عجیب اینکه گزارشگر سماجت می‌کند و مدام سوالات بیشتر و بی اخلاقانه تری می‌پرسد. این نخستین برنامه ای بود که به دست این برنامه سازان تولید می‌شد. گویا تولیدکنندگان این برنامه می‌خواستند با شروعی طوفانی در فضای مجازی، حسابی بر سر زبان بیفتند!

سایت‌های اینترنتی که بلای جان کاربران شده‌اند/ توضیحات مدیر آپارات درباره انتشار یک ویدئوی جنجالی


بیشتر بخوانید: ترویج بی بندوباری و آموزش جنسی به کودکان در آپارات + واکنش کاربران


واکنش‌ها نسبت به این اتفاق بسیار زیاد بود. برخی این مصاحبه را مصداق کودک آزاری دانستند و در صفحه شخصی نوشتند: «اگر فضای مجازی ما صاحب داشت، این گزارشگر و تهیه کننده برنامه و سایت آپارات به عنوان پشتیبان و محل انتشار این ویدئو به جرم آزار روانی کودک و پرسش اینکه می‌دونید چه جوری به دنیا اومدید از بچه‌های دبستانی، الان به کارشون ادامه نمی‌دادند. به کجا باید شکایت کنیم؟»

دیگری نوشت: «واقعاً کسی نیست که جلوی این برنامه‌های کثیف اینترنتی تو آپارات رو بگیره هر کی یه دوربین و میکروفون دستش میگیره و میره تو جامعه با سوالای مسخرشون دنبال دیده شدن هستند. از بچه میپرسه چطوری به دنیا اومدی؟ میخوای بفهمونی که با رابطه جنسی پدر و مادرش اومده؟ که چی؟ بی حیایی ترویج می کنی»

البته قابل ذکر است که این برنامه به دست آپارات تولید نشده است و صرفاً در این سایت اینترنتی بارگذاری شده است. سایت آپارات این فیلم را دقایقی پس از انتشار غیرفعال کرد و صفحه اینستاگرام برند تولید کننده فیلم نیز بسته شد.

ما درباره انتشار این ویدئو با محمدجواد شکوری مقدم مدیر سایت اینترنتی آپارات گفت و گو کردیم.

شکوری مقدم مدیر سایت اینترنتی آپارات درباره بارگذاری ویدئوی اخیر در آپارات، به خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: «این ویدئو واقعاً حاوی مطالب نامناسبی بود. ۴۰ دقیقه پس از انتشار این برنامه، تیم رسیدگی به گزارشات کاربری ما در آپارات آن را حذف کرد؛ اما متاسفانه برخی دوستان علاقه به تشییع (شیوع) فاحشه دارند و چیزی که فکر می‌کنند غلط است را بازنشر می‌دهند. این دوستان با انتشار مجدد فیلم مذکور در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیت داشتند آن را تقبیح کنند، اما با این کار فحشا را نشر دادند.»

وی درباره نظارت روی چنین ویدئو‌هایی اظهار کرد: «ما نظارت پیش از بارگذاری نداریم. همانگونه که اینستاگرام و یوتیوب نظارت پسابارگذاری دارند. ویدئو هرچه باشد بارگذاری می‌شود؛ بجز فیلم های غیراخلاقی. این فیلم‌ها به دست سامانه پردازش تصویر ما سریع کشف می‌شود و از سایت پایین می‌آیند. ما بقی محتواها قابل تحلیل غیر انسانی نیست و کاربران روزانه ده‌ها هزار گزارش کاربری برای ما ارسال می‌کنند که گزارشها طبقه بندی شده و رسیدگی انسانی می‌شود. موردی که درباره آن صحبت می‌کنیم، از همین روش به سرعت شناسایی، از دسترس خارج و حذف شد.»

این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد. در برخی از شبکه‌های اینترنتی سوالات به اینجا هم می‌رسید که آیا رابطه جنسی را تجربه کرده‌اید؟ کار از این فراتر هم می‌رفت و عملاً خط قرمز‌های اخلاقی شکسته می‌شد. لزوم بحث نظارت پیش از این نیز مطرح شده است؛ واحد‌های نظارتی باید با افرادی که اینگونه کودکان را ابزار دیده شدن خود می‌کنند، شدیداً برخورد کنند؛ اما باید خود فعالان فضای مجازی نیز، فرهنگ ایران و آنچه به عنوان اخلاق مطرح است را مورد توجه قرار دهند. نمی‌شود برای جلب توجه از هر ابزاری استفاده کرد. در مواجهه با کودکان که دیگر باید بیش از بزرگتر‌ها حساسیت نشان داد.

انتهای پیام/

ماجرای فضای مجازی و دردسر‌های اخلاقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
چرا مسئولین مرتبط با کنترل فضای مجازی مورد بازخواست قرار نمیگرند مگر ما مجلس نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
واقعاکه لطف کنیدهمه ازآپارات به پلیس فتا شکایت کنیدتااونابه حسابشون برسن بی فرهنگهاروووووو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۸
اگر کمی عمیق به موضوع نگاه کنیم و از این فضای رسانه ساز دور شویم قطعا تایید می کنیم که اقدام این فرد و این شخصی که نامش محمدجواد شکوری مقدم است و مدیر آپارات از مصادیق افساد فی الارض است. اقدام این اشخاص انهدام هویت معنوی و اخلاقی جامعه است که از اثر صدها موشک و بمب مخرب تر است. اگر این گونه اشخاص اعدام هم شوند باز تاثیر منهدم کننده کار آن ها بر جامعه از بین نمی رود. امیدوارم قوه قضاییه هر دو نفرشان را بلافاصله تحت تعقیب قرار دهد و مجازات سنگین و بازدارنده کند. قطعا سایت آپارات باید مسدود شود و بخش های بسیار زشتی که دارد و در آن بسیار زیاد است را حذف کنند و سپس مجوز ادامه کار با مدیریت جدید را بدهند. اگر برخورد نشود چراغ سبزیست به این افراد افسار گسیخته فاسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
آپارات خودش پر شده از کارمندان مانتوجلوباز! آخه این کارمندا چجوری ویدئوها را توی ویترین آپارات میچینند؟ خب معلومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
فقط توجیه کرد از ایشان در رابطه با سند ۲۰۳۰ سوال می کردید هر چند بعید بود صادقانه جواب دهد!!!
Iran (Islamic Republic of)
به یاد شهید برونسی
۱۸:۳۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
بسیاری از این سایتها علاوه بر نظارت پرسنلی، نظارت مردمی و حتی نظارت خانواده ها بر محتوا دارند که به صورت روزانه رصد و برخورد می شود.
و صد البته که محتوای منتشر شده در این کشورها رده سنی هم دارد یعنی شما بدون داشتن اکانت و تایید سن و هویت دسترسی به بسیاری از بخش ها ندارید .
دوم اینکه سیستم هوشمندی شناسایی تصاویر بسیاری خوب است اما همیشه راهکارهایی برای دور زدن وجود دارد بروزوبدن در این حوزه بسیار با اهمیت است.#مسئولیت_صحیح_اجتماعی و دینی و اخلاقی خویش را انجام داده و با گزارش درست و سریع به سایت های از این دست یا حتی سایت شخصی یا شبکه های اجتماعی و برخوردهایی (مانند اسپم گزارش پورنوگرافی یا مواردی از این دست و دعوت سایرین به برخورد) درست و سریع انجام شود. نه اینکه تحریک کنیم تعداد بیشتری ببینند و برخی همسو با این افراد شوند که بعدا مشخص می شود چه نیات کثیفی داشته اند و احتمالا سر از کانادا و انگلیس و استرالیا و اون ورا در می آورند و به ریش جماعت حامیان می خندند
یا علی مدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
چرا فیلم باید بعد از انتشار بررسی بشه اینجا که لاس وگاس نیست
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۷:۱۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
تا حالا انیمیشن از آپارات دانلود کردید تمام صحنه های سانسور شده رو داره یعنی نظارت نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
واقعا چه مدیریتی البته مقصر اصلی آقای وزیر ارتباطات هستن که این فضای مجازی را تبدیل به فضای مزاجی کردند هرکس به مزاج خودش هرچی خواست توش میزاره بعد آپارات خیلی از این دست ویدئوها میزاره اصلا این چه حرفیه که اول هرکسی هر ویدئو مزخرفی خواست میزاره بعد تازه مدیرانش از خواب بیدار میشن بخدا فکر نمیکنم هیچ کشوری مثل ایران اینقدر فضای مجازیش رها شده باشه اینستاگرام که فقط محلی شده برای تهاجم فرهنگی و فخرفروشی یک عده آدمای عقده ای تلگرام که مثلا فیلتر شده اصلا براشون مهم نیست که مدیریت تلگرام دست صهیونیست هاست چون بهشون سود میرسونه و برای مردم ما هم که همیشه مرغ همسایه غاز بوده در آخر خواهش میکنم پیگیر این دختره باشید ببینید آخر برخوردی با این دختر شد یا اینم خیلی راحت با یک وثیقه و جریمه تمام میشه نمیدونم چرا مسئولین اصلا باور ندارند که کشورما مورد حمله تهاجم فرهنگی قرار گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
فقط این ویدئو نیست. توی آپارات ویدئوهای مشابه دیگری هم هست. مثلاً ویدئوی: چطوری نیاز جنسیت رو برطرف می‌کنی... و غیره. حتی ویدئوهای با موضوعات دیگه هم از مجری‌های خانم بسیار بدحجاب در آپارات استفاده می‌کنند. بخش سلامت آپارات نیز پر از تصاویر غیر اخلاقی جهت تبلیغ عمل جراحی جنسی است. متاسفانه آپارات با دریافت پول، این ویدئوها را بالاتر از بقیه و در پیشنهادات قرار می‌دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
کلا زیاد مطرح کردن مسائل جنسی برای همون بزرگ ترها هم سنگین و خسارت بار و زشت و نفرت انگیزه! در دین سفارش شده مسائل جنسی خود را پنهان دارید برخی افراد آبرو برایشان مهم نیست اما آبرو خیلی مهمه!
آخرین اخبار