آلپینا صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۹ ثانیه‌ای دارد. این مدل به اندازه‌ی X۳ M۴۰d سریع بوده هرچند مدل‌های خارج از بازار بریتانیا دارای پیشرانه‌ای با چهار توربو بوده و قدرت و گشتاور ۳۸۴ اسبی و ۷۷۰ نیوتون متری دارند.

بررسی فنی خودرو جدید بی ام دبیلیو آلپینا XD۳به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا ب‌ام‌و X۳ را دوست داشته، اما آرزو دارید که خودروی شما خاص‌تر و قوی‌تر باشد؟ خب آلپینا در این مواقع وارد میدان می‌شود. تیونر مشهور باواریایی‌ها این بار به سراغ شاسی‌بلند میان سایز ب‌ام‌و رفته و حاصل کار تولید XD۳ جدید بوده است.

این خودرو زندگی خود را به عنوان X۳ استاندارد آغاز کرده، اما آن را به چیزی تبدیل کرده و که از آلپینا انتظار می‌رود. نمای جلوی خودرو پذیرای اسپلیتر عمیق‌تری بوده و در بخش عقب نیز خروج‌های اگزوز ۴ تایی خودنمایی می‌کنند. رینگ‌های ۲۲ اینچی و لاستیک‌های پهن‌تر نیز تکمیل کننده‌ی تغییرات هستند. البته رینگ‌های کوچک‌تر ۲۰ اینچی نیز در دسترس می‌باشند.

بررسی فنی خودرو جدید بی ام دبیلیو آلپینا XD۳

داخل کابین XD۳ یک پله بالاتر از X۳ استاندارد حس می‌شود. پوشش چرمی روی بخش‌هایی همچون صندلی‌ها، فرمان و تریم درب‌ها دیده می‌شود و تریم مشکی پیانو هم ترکیب رنگی جذابی ایجاد می‌کند. رکاب‌های درب خاص آلپینا و پلاک شماره‌دار در کنسول مرکزی نیز به شما یادآوری می‌کنند که با یک X۳ ساده طرف نیستید.

بررسی فنی خودرو جدید بی ام دبیلیو آلپینا XD۳

البته جزئیات دوست‌داشتنی بیشتری هم وجود دارد. دوخت روی فرمان خاص بوده و نیمی از آن آبی‌رنگ و نیمی سبز است. همچنین پانل‌های رنگی کوچکی در پشت صندلی‌ها دیده می‌شود. البته همانند تمامی محصولات آلپینا، مشتریان می‌توانند رنگ‌ها و تریم‌های گوناگونی را انتخاب کنند.

بررسی فنی خودرو جدید بی ام دبیلیو آلپینا XD۳

آنچه که انتظارات ما از آلپینا را تا حدی برآورده نمی‌کند پشت آمپر‌های دیجیتالی است. این پشت آمپر‌ها همانند سایر محصولات این تیونر از پس‌زمینه آبی‌رنگ استفاده می‌کنند، اما تغییرات گرافیکی و اعداد آن چنگی به دل نمی‌زنند. این وضعیت در حالت اسپورت بدتر بوده و رنگ سبز روشن هماهنگی چندانی با کلیت پشت آمپر‌ها ندارد. البته وضعیت سطح بالای کابین باعث برجسته‌تر شدن این نقیصه می‌شود.

البته تمرکز اصلی باید روی قوای محرکه باشد. XD۳ از پیشرانه‌ی ۳ لیتری دیزلی X۳ استاندارد با اصلاحاتی سود می‌برد. آلپینا توربوی جدید را با دو نمونه‌ی جدید جایگزین کرده است. توربوی کوچک‌تر برای حذف لگ بکار رفته و نسخه‌ی بزرگ‌تر نیز قدرت بیشتری را به ارمغان می‌آورد. توربو‌های جدید به همراه سیستم جذب و خنک‌کنندگی اصلاح شده منجر به تولید قدرت ۳۳۰ اسب بخاری و گشتاور ۷۰۰ نیوتون متری شده‌اند. آلپینا می‌گوید این قدبلند لوکس شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۹ ثانیه‌ای دارد. این مدل به اندازه‌ی X۳ M۴۰d سریع بوده هرچند مدل‌های خارج از بازار بریتانیا دارای پیشرانه‌ای با چهار توربو بوده و قدرت و گشتاور ۳۸۴ اسبی و ۷۷۰ نیوتون متری دارند.

بررسی فنی خودرو جدید بی ام دبیلیو آلپینا XD۳

روش سرعت گرفتن این خودرو را می‌توان چیزی بین واژه‌های گول زننده و متحیرکننده دانست. پیشرانه هرگز تحت‌فشار حس نمی‌شود بنابراین شتاب گیری بدون هرگونه سختی انجام می‌شود و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز تعویض‌های نرمی داشته و در آنِ واحد به درخواست راننده پاسخ می‌دهد.

اما آیا پیشرانه‌ی دیزلی با شخصیت آلپینا همخوانی دارد؟ از نظر پرفورمنس بله، اما از نظر احساس کلی‌ای که به خودرو بخشیده می‌شود چنین فکری نمی‌کنیم.

بررسی فنی خودرو جدید بی ام دبیلیو آلپینا XD۳

البته مصرف سوخت یک پیشرانه‌ی بنزینی با مصرف XD۳ برابر نیست. این شاسی‌بلند علیرغم پرفورمنس قابل‌توجهی که دارد در هر صد کیلومتر تنها ۶.۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

اگرچه شتاب خط مستقیم این خودرو با نسخه‌ی استاندارد X۳ M۴۰d مشابه است، اما آلپینا روش ریلکس تری را برای شاسی در نظر گرفته است. دامپر‌ها زمان جمع شدن نرم‌تر و در زمان ریباند سفت‌تر از X۳ هستند. رینگ‌های بزرگ آلپینا شاید در شهر سواری را اندکی تحت تأثیر قرار دهند، اما XD۳ در کل خودرویی بسیار راحت است. این موضوع به همراه قدرت زیاد و کابینی آرام باعث شده محصول آلپینا جزو یکی از بهترین کراس اوور‌های بازار باشد.

علیرغم تمرکز بیشتر روی راحتی XD۳ هنوز هم در جاده‌های پر پیچ و خم حرف‌هایی برای گفتن دارد. آلپینا اقدام به بهبود سیستم چهار چرخ محرک ب‌ام‌و کرده و یک دیفرانسیل لغزش محدود را روی اکسل عقب نصب کرده تا از سواری اسپورت محصولش اطمینان حاصل کند. کشش خودرو حداقل در جاده‌های عمومی بسیار خوب بوده و فرمان نیز دقیق و بالانس شده است.

بررسی فنی خودرو جدید بی ام دبیلیو آلپینا XD۳

قیمت این خودرو از ۵۷۹۰۰ پوند آغاز می‌شود. با توجه به اینکه قیمت ب‌ام‌و X۳ M۴۰d از ۵۳۸۷۰ پوند آغاز می‌شود بنابراین قیمت بیشتری که برای قدرت بیشتر، ظاهر و کابین متمایزتر و… درخواست شده معقول به نظر می‌رسد. البته قیمت خودروی حاضر در تست کمی بالای ۷۰ هزار پوند بوده که به خاطر سفارش برخی آپشن‌ها همچون رینگ‌های بزرگ‌تر، ترمز‌های بهتر، سانروف پانورامیک و… است.

بررسی فنی خودرو جدید بی ام دبیلیو آلپینا XD۳

اگر به دنبال خرید ب‌ام‌و X۳ M۴۰d هستید به سختی خواهید توانست چشم روی ویژگی‌های خاص آلپینا XD۳ جدید ببندید. از نظر سرعت در خط مستقیم تفاوت زیادی بین دو خودرو وجود ندارد و درحالی‌که آلپینا بیشتر روی راحتی سواری تمرکز کرده، اما هنوز هم توانایی‌های زیادی در سر پیچ‌ها دارد. متریال لوکس‌تر کابین و خاص‌تر بوده باعث شده‌اند این خودرو انتخاب خوبی باشد. البته هنوز هم فکر می‌کنیم یک پیشرانه‌ی بنزینی می‌تواند XD۳ را جذاب‌تر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار