مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: بیش از ۲۰ هزار بیمار تالاسمی کشور مصرف کننده ۴۰۰ هزار واحد خون هستند.

۲۰ هزار بیمار تالاسمی در کشور مصرف‌کننده خون هستندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  علی اکبر پور فتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در حاشیه کنفراس علمی هموویژیلانس و مدیریت خون بیمار سیستان و بلوچستان در زاهدان  اظهار داشت: برنامه پیشگیری از تولد بیماران تالاسمی که مصرف کنندگان اصلی خون هستند بجز سیستان و بلوچستان در سایر نقاط کشور موفقیت آمیز بوده است.

او ادامه داد: شاخص اهدای خون در سیستان و بلوچستان مشابه سایر استان‌های کشور است، اما به دلیل وجود تعداد زیادی بیماری تالاسمی در برخی مواقع شاهد کمبود خون در این استان هستیم.

رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: هیچ کمبودی در تامین خون مورد نیاز در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور نیست و همیشه هفت برابر مصرف روزانه در این مراکز ذخیره موجود است.

او  با بیان اینکه سازمان انتقال خون به دنبال افزایش مراکز انتقال خون در کشور نیست گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مراکز راه‌اندازی شده انتقال خون کشور باید میزان اهدای خون کافی داشته باشند.


بیشتر بخوانید: مشکل کمبود خون در سیستان و بلوچستان جدی است


پور فتح الله افزود: سازمان انتقال خون در کنار افزایش ندادن مراکز انتقال خون در کشور راه اندازی بانک خون بیمارستانی را مورد توجه قرار داده است.

او  ادامه داد: سازمان انتقال خون با گسترش و تجهیز بانک خون‌های بیمارستانی و ذخیره خون در بیمارستان‌هایی که مرکز اهدای خون ندارد تامین خون را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: هم‌اینک در کشور کمبودی به لحاظ فرآورده‌های خونی وجود ندارد، اما باید برنامه مدیریت خون بیمار را اجرا کنیم.

او  افزود: امروز مدیریت خون بیمار یکی از مباحث مهم و اساسی در طب انتقال خون است و نگاه دنیا به این موضوع معطوف شده است.

پورفتح الله تاکید کرد: یکی از مهمترین کار‌هایی که در مدیریت خون بیمار انجام می‌شود اصلاح کم خونی قبل از عمل جراحی است.

او  افزود: اگر بیماران با کمترین عارضه خونی وارد اتاق عمل شوند می‌توان از عوارض و مشکلات آنان کاست و مصرف خون به شدت کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان انتقال خون ایران مدیریت کم‌خونی، انجام اقدامات موثر برای به حداقل رساندن خونریزی بیماران در اتاق عمل و انتقال خون خودی را از جمله مهمترین اقدامات برای مدیریت خون بیمار ذکر کرد و افزود: امروزه کشور‌های سرآمد دنیا در علوم پزشکی در تلاش‌اند تا به واسطه تجهیزات به روز در حین عمل در صورت نیاز از خون خود بیمار استفاده کنند و یا با روش‌های مطلوب خون کمتری از دست برود.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: وجود افزون بر سه هزار و ۲۰۰ بیمار تالاسمی، بیش از هزار و ۱۰۰ بیمار دارای اختلال نادر خون ریزی دهنده، بیماران دیالیزی، حوادث فراوان جاده‌ای و سوانح سبب شده تا بیماران این استان روزانه حدود ۴۰۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی نیاز داشته باشند.

سهیلا خسروی دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهدا کنندگان خون عنوان کرد.

سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بیماران تالاسمی را در کشور دارد که بیش از۶۰ درصد از کل خون اهدایی به این بیماران اختصاص می‌یابد.

از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

انتهای پیام/ع

صحبت های رئیس سازمان انتقال خون ایران درسیستان و بلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار