معاون اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از اعلام ضرورت ثبت ملی خانه محتشم کاشانی به مالک آن و شهرداری کاشان و در شرف ثبت قرار گرفتن خانه این شاعر بلندآوزاه کاشانی و پدر مرثیه سرایی ایران خبر داد.

حمیدرضا زیارتی، معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، گفت: خانه منسوب به محتشم کاشانی شاعر مرثیه سرای کاشانی مشهور دوره صفویه در مرکز محله محتشم کاشان و پشت مقبره این شاعر شهیر قراردارد.

او، با اشاره اینکه این خانه نسبتا کوچک و در زمینی به مساحت ۴۰۰ متر مربع احداث شده است افزود: خانه محتشم کاشانی دارای یک حیاط کوچک با فضا‌های سرپوشیده درسه طرف آن و اتاق‌ها شامل ایوان، سه دری، ۲ زیرزمین، چاه خانه و سایر فضا‌های جنبی بناشده است.

به گفته معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، قدمت خانه به درستی مشخص نیست، ولی با بررسی‌های سطحی و شیوه معماری می‌توان گفت قدمت آن حداقل به دوره قاجاریه برمی گردد، ولی فضا‌های زیرزمین خانه احتمال قدمت صفویه را دارد.

معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، با تاکید بر اینکه خانه محتشم کاشانی مالکیت خصوصی دارد و چندین سال است که به حالت متروکه به حال خود رهاشده است گفت: چند سال قبل اداره میراث فرهنگی کاشان نسبت به نقشه برداری و مستندنگاری و تهیه پرونده ثبتی بنا اقدام کرد، ولی با توجه به لزوم رضایت مالک و الصاق برگه رضایت وی به پرونده شرایط برای اخذ شماره ثبتی برای این خانه میسر نشد.

زیارتی، تصریح کرد: این خانه در حال حاضر دارای فرسودگی نسبتا زیادی است و سقف دو اتاق اصلی آن نیز دچار ریزش شده است و به همین دلیل نیازمند رسیدگی و تعمیرات فوری است که شرط آن همراهی و همکاری مالک آن خواهد بود.

او در پایان تاکیدکرد: این خانه در شرف ثبت در فهرست آثار ملی بوده و ارزشمندی و ضرورت آن برای حفظ و نگهداری به مالک و شهرداری کاشان اعلام شده است و در طرح تفصیلی شهر نیز به عنوان اثر ارزمشمند مشخص شده است که می‌بایست مورد حفاظت قرار بگیرد.

شایان ذکر است: کمال‌الدین علی محتشم کاشانی دارای لقب شمس الشعرای کاشانی شاعر پارسی‌گوی ایرانی در آغاز سده ده هجری (۹۰۵ ه. ق) و هم دوره با پادشاهی شاه طهماسب صفوی شاعر در کاشان زاده شد.

بیشتر دوران‌زندگی خود را در این شهر گذراند شغل اصلی محتشم بزازی و شَعربافی بود و در همین شهر هم در ربیع‌الاول سال ۹۹۶ هجری درگذشت و محل دفن او بعد‌ها مورداحترام مردم قرار گرفت.

نام پدرش خواجه میراحمد بود. کمال الدین در نوجوانی به مطالعه علوم دینی و ادبی‌معمول زمان خود پرداخت و اشعار شعرای قدیمی ایران را به دقت مورد بررسی قرارداد. شعر‌های او دربارهٔ رنج و درد امامان شیعه است

محتشم از پیروان مکتب وقوع و از مهمترین شاعران مرثیه‌سرای شیعه است. ترکیب‌بند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» معروف‌ترین مرثیه برای کشتگان واقعه کربلا در ادبیات فارسی است.

انتهای پیام/م

 

ضرورت ثبت ملی خانه محتشم کاشانی به مالک آن و شهرداری کاشان اعلام شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار