رئیس قوه قضائیه گفت: قلم قاضی باید بر اساس عدالت بچرخد و حکم کندو حقیقت قضا خلافت الهی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری هرمزگان گفت: تعامل با دستگاه های اجرایی موجب پیشرفت و توسعه هرمزگان شده است.

قلم قاضی باید بر اساس عدالت بچرخد/  ضرورت همکاری با دستگاه‌های اجرایی

او حقیقت قضاوت را کار علوی دانست و تصریح کرد: فردی از در وارد می‌شود و سواد حقوقی، لسان بیان حق خود و پول هم برای اخذ وکیل ندارد، ولی با زبان خودش به قاضی می‌گوید که جای علی (ع) نشسته‌ای و انتظار او از این قلم، قلم امیرالمومنین (ع) است و قاضی هم با عدالت در مورد او قضاوت میکند.

رئیسی با قدردانی از زحمات اعضای شورای حل اختلاف به ویژه در صلح و سازش که بین طوایف صورت می‌گیرد، به عنوان اقدامی ارزشمند یاد کرد.

قلم قاضی باید بر اساس عدالت بچرخد/  ضرورت همکاری با دستگاه‌های اجرایی

رئیس قوه قضائیه خطاب به قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان هرمزگان یادآور شد: همه شما که کمک می‌کنید این عدلیه بتواند اجرای عدالت کند، در این زمینه سهیم هستید.

او  با بیان اینکه قلم قاضی باید بر اساس عدالت بچرخد و حکم کند، افزود: حقیقت قضا خلافت الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: انجام کارهای خوب و سازنده در استان موجب کاهش پرونده ها و جرایم شده است.

رئیسی تاکید کرد: امیدوارم با تلاش قضات و کارکنان این بخش نواقص شناخته شوند و برنامه ریزی‌هایی برای رفع آن صورت گیرد تا مردم نیز احساس کنند وضعیت تغییر کرده است.

قلم قاضی باید بر اساس عدالت بچرخد/  ضرورت همکاری با دستگاه‌های اجرایی

او افزود: ۹ هیئت به شهرستان ها و ۵ هیئت به بندرعباس برای بازرسی و بررسی مشکلات قضایی اعزام شده ، البته کمبودهایی وجود دارد که باید بررسی شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: سختی کار و کمبود امکانات از مشکلات کارکنان  است که سعی در رفع و رجوع آن ها داریم و مسائل رفاهی ، کادر اداری و قضایی به زودی بهبود می یابد.

او ادامه داد: گزارش‌های خوبی امروز ارائه شد که امید داریم با همکاری همه همکاران اقدامات به نحوی باشد که در سطح استان هرمزگان شاهد کاهش ورودی پروند‌ه‌ها، کاهش اطاله دادرسی، کاهش جمعیت کیفری، افزایش سرمایه اجتماعی باشیم تا دادگاه‌ها به نوعی برای مردم پناهگاه باشند و مردم بدانند اگر ظلمی به آن‌ها صورت گرفته از آن‌ها رفع ظلم خواهد شد و این همان موضوعی است که مورد انتظار مقام معظم رهبری از دستگاه قضا است که به تبع ما نیز از این استان انتظار داریم.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت همکاری با دستگاه‌های اجرایی گفت: البته که این تعامل با دستگاه‌های اجرایی همواره مورد تاکید است و پیشرفت و توسعه یافتگی در استان هرمزگان که ضرورتی اجتناب ناپذیر است در گرو تعامل و همکاری جدی بین دستگاه قضایی و دستگاه اجرایی و همه بخش‌ها است و بدون شک این تعامل می‌تواند گره گشا باشد.

رئیسی گفت: همه اجزای قوه قضائیه باید ایفای نقش کنند و اگر عضوی غایب بود به همان میزان تحول صورت نمی‌گیرد؛ تحول امر بخشنامه‌ ای نیست بلکه یک امر میدانی و اجرایی است و باید پای کار بود تا اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: اکنون در گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم لذا باید ضمن آموختن تجربه از گام اول و آن چه در گام اول از موفقیت‌ها داشتیم و شناخت کاستی‌ها، در گام دوم همه این نقش را ایفا کنیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تشخیص حق نکته بسیار مهمی است گفت: باید از خدا بخواهیم به ما توفیق تشخیص حق دهد. در طول تاریخ برخی تشخیص حق از باطل ندادند، برخی تشخیص حق دادند؛ اما هوای نفسانی نگذاشت بر تشخیص حق گرایش پیدا کنند و، اما برخی تشخیص حق دادند و گرایش به حق هم پیدا کردند، اما تا آخر پای حق نایستادند و در میانه راه دچار چرخش شدند.

قلم قاضی باید بر اساس عدالت بچرخد/  ضرورت همکاری با دستگاه‌های اجرایی

رئیسی افزود: با توجه به‌تمامی سختی‌ها و کمبودها نسبت به خدمات ارائه‌ شده، دستگاه قضایی سربلند بوده و حرکت تمامی کارکنان قضایی برای افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است و نقش مهمی در افزایش امنیت ملی دارد.

او گفت: باید بدانیم در شرایط جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و دشمنان به دنبال محدودسازی قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه هستند اما هرگز موفق نمی شوند، زیرا کشورمان جای خود را در منطقه و جهان بازکرده است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: تشخیص حق و باطل امری مهم است که باید در دستگاه قضا به‌درستی عمل شود تا مردم دستگاه قضایی را محل امن خود بدانند.

رئیسی ادامه داد: دلیل بقای شهدا در تاریخ انقلاب اسلامی همین است که همانند شهدای کربلا حق را شناختند و به آن گرایش پیدا کردند و پای آن نیز ایستادند.

 در این جلسه نمایندگان، قضات و شورای حل اختلاف مشکلات خود را که بیشتر در خصوص سختی کار و کمبود امکانات بود مطرح کردند.

انتهای پیام/ز

صحبت های رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری هرمزگان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.