در حالی که این روز‌ها با رسیدن فصل برداشت پسته، کمر درختان خم شده است، اما کسادی بازار خرید پسته و پایین آمدن قیمت خرید آن کشاورزان را نسبت به برداشت آن بی‌علاقه و سردرگم کرده است.

کسادی بازار خرید پسته، کمر درختان را خم کرده استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، یکی از کشاورزان پسته‌کار سلطان‌آباد گفت: در فروش پسته پارسال بسیاری از کشاورزان به دلیل نوسانات قیمت ارز ضرر کردند و این باعث شده تا امسال در فروش تولید خود محتاط‌تر عمل کنند.

بر اساس آمار رسمی و به گفته مسئولان خوشاب، با تولید بیش از سه هزار تن پسته در سال این شهرستان به عنوان سومین تولیدکننده پسته در خراسان رضوی و دومین شهرستان از نظر کاشت پسته در خراسان رضوی لقب گرفته است.
 
اگر سری به شهر‌های سلطان‌آباد و مشکان بزنید، هیچ اثری از پسته در کوچه و بازارش نخواهید یافت چرا که فروشندگان هیچ رغبتی به فروش آن در بازار داخلی ندارند و برای فروش به شهرستان‌های همجوار نظیر سبزوار و بردسکن می‌روند و یا در تهران و شهر‌های دیگری به فروش می‌رسانند.
 
اسماعیل نامنی، یکی از کشاورزان پسته کار سلطان‌آباد با بیان اینکه پسته امسال روی دست کشاورزان مانده و قیمت خرید‌ها نسبت به پارسال ۳۰ تا ۵۰ درصد افت کرده است، گفت: تاجران بردسکن، پسته را نسبت به تاجران سبزوار با قیمت مناسب‌تری می‌خرند لذا ترجیح می‌دهیم تولیدات باغ پسته را برای فروش هر سال به این شهرستان ببریم.

او با بیان اینکه در فروش پسته سال قبل به دلیل نوسانات قیمت خرید، ۹۰ میلیون تومان ضرر کردم، ادامه داد: این در حالی است که پسته‌های تازه تولید شده را به قیمت ۳۵ تومان فروخته بودم، ولی بعد از یک ماه ۱۰ هزار تومان گران‌تر شد.

غلامحسن چاهه یکی از پسته‌کاران خوشاب در روستای چاهه که به پسته پاک‌کنی مشغول است، گفت: به دلیل خرید محصولات به قیمت مناسب، ترجیحا تولیدات باغ خودم را در تهران به فروش می‌رسانم.

او با اشاره به قیمت خرید پسته خشک با قیمت ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان ، ادامه داد: به دلیل نوسانات دلار، قیمت‌ها نیز نوسان دارد.

محمد حسن نامنی یکی دیگر از کشاورزان، گفت: کشاورزان هر ساله پسته خودشان را در بردسکن به فروش می‌رسانند. قیمت پسته خشک خریداری از ما در سال قبل حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان بود و امسال به نصف قیمت کاهش یافته است و امید داریم تا روز‌های آینده بازار خرید بهتر شود.

در ادامه منصور برغمدی مدیر جهاد کشاورزی سبزوار، در پاسخ به کاهش قیمت پسته تولیدی گفت: امسال به دلیل افزایش تولید پسته و افزایش بارندگی‌هایی که در سطح استان داشتیم قیمت این محصول و برخی دیگر از محصولات تولیدی کاهش یافته است.

او با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف برای کشاورزان و افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی تولید پسته در سال ۹۸ ادامه داد: میانگین تولید پسته در سال‌های پیش در هر هکتار حدود ۹۰۰ کیلوگرم بود، که امسال به یک تن و ۲۰۰ تا یک و نیم تن در هر هکتار افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در پاسخ به فروش محصولات کشاورزان در شهرستان‌های دیگر، گفت: بیشتر محصولات تولیدی شهرستان در تهران به فروش می‌رسد و برخی نیز به دلیل قرار گرفتن بورس پسته در فیض‌آباد، بیشتر تمایل دارند در این منطقه پسته تولیدی خود را به دلیل قیمت بالاتر به فروش برسانند.

برغمدی با بیان اینکه معمولا محصولات کشاورزی در منطقه‌ای که قطب تولید آن است از استان جمع آوری و صادر می‌شوند، افزود: به عنوان مثال تمام زیره تولیدی خراسان رضوی در سبزوار جمع‌آوری و از این جا به کشور‌های خارجی صادر می‌شود، در زمینه پسته نیز، پسته‌های تولیدی از کرمان و تهران به کشور‌های دیگر صادر می‌شود.
 

تولید پسته خوشاب به ۲۴ هزار تن رسید


ابراهیم رودسرابی، مدیر جهاد کشاورزی خوشاب، گفت: تولید پسته خوشاب، ۲۴ هزار تن است که توسط ۱۱ ترمینال مجوزدار فرآوری پسته، تبدیل به پسته خشک می‌شود.

او با بیان اینکه زمان برداشت ارقام موجود پسته خوشاب که عبارت‌اند از کله قوچی، احمدآقایی، اکبری و ... از آخر شهریور تا آخر مهرماه است، تصریح کرد: ترمینال‌های موجود با سرویس‌دهی در زمینه پوست کنی، شستشو، پوک گیری، خندان‌کن، نم‌گیر، خشک کن، درجه‌بندی و بسته‌بندی به شکل فصلی برای تعدادی از افراد اشتغال ایجاد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب با بیان اینکه میانگین عملکرد پسته (تر) در خوشاب، سه تن در هر هکتاراست، گفت: با توجه به شرایط مناسب خوشاب جهت ساخت باغات پسته و از طرفی اهمیت افزایش بهره‌وری پیشنهاد می‌شود، بهره‌برداران محترم از تسهیلات کم بهره جهاد کشاورزی برای ایجاد باغ‌های پسته واجرای سیستم‌های نوین آبیاری در باغات خود بهره‌گیری نمایند.

رودسرابی افزود: سطح باغ‌های پسته این شامل نهال و بارور، یازده هزار و ۸۰۰ هکتار و سطح بارور آن به تنهایی در حال حاضر هفت هزار و صد هکتار است، که نسبت به پارسال ۵۰۰ هکتار افزایش داشته است.

او با بیان اینکه خوشاب رتبه سوم استان را در زمینه تولید پسته در اختیار دارد، ادامه داد: امسال پیش‌بینی برداشت ۲۴ هزار تن پسته از سطح باغات شهرستان را داریم، که از این مقدار پسته تولیدی قسمتی به مصرف تازه‌خوری و بخش عمده آن توسط تجار داخلی شهرستان و کشور به کشورهایی، چون چین، مالزی و سنگاپور صادر می‌شود.
 
منبع:مهر
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.