عملیات ساخت پروژه آبخیزداری و آبخوانداری منطقه خسروشیرین شهرستان آباده با هدف حفاظت از منابع آبی و خاکی و جلوگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی این شهرستان به پایان رسید.

پایان عملیات اجرایی پروژه آبخیزداری خسروشیرینبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اکبر رحیمی حقیقی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آباده گفت: این پروژه سنگی ملاتی با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۹۸ تامین اعتبار و درمدت سه ماه ساخته شد.

او، مساحت حوزه آبخیز این بند خاکی را یکهزار و ۳۶۸ هکتار عنوان کرد و افزود: این بند سنگی ملاتی با ارتفاع ۲۰ متر و دهانه سریز ۲۰ متر و حجم عملیات سنگ و سیمان به میزان یکهزار و ۲۰۰ متر مکعب ساخته شده است.

حقیقی اظهار داشت: این طرح با هدف کنترل سیلاب و رسوب و جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه آبخوان و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، چاه ها، قنات‌ها و تامین آب شرب روستا‌های اطراف بویژه منطقه خسرو شیرین اجرا و نقش موثری در جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به اراضی پایین دست این حوزه خواهد داشت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آباده با اشاره به حجم آبگیری سالیانه این پروژه به میزان ۴۵ هزار متر مکعب، تصریح کرد: بهره‌مند شدن یکصد خانوار روستایی و عشایری از دیگر مزایا و برکات این پروژه است.

لازم به ذکر است تاکنون حوزه‌های آبخیز سد ملاصدرا به وسعت ۶۸ هزار هکتار و سد شهدای ایزدخواست به مساحت ۷۳ هزار هکتار در شهرستان آباده مورد مطالعه قرار گرفته است؛ که در صورت تامین اعتبار و عملیاتی شدن این پروژه‌ها نقش بسزایی در افزایش طول عمر مفید این دو سد خواهند داشت.
انتهای پیام/م

عملیات بند سنگی ملاتی به پایان رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار