رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امام حسن (ع) برای سیاست مدار واقعی سه ویژگی را برشمرده است.

امام حسن (ع) برای سیاست مدار سه ویژگی قرار دادبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس در صحن علنی امروز و در نطق پیش از دستور خود ضمن تسلیت شهادت امام حسن مجتبی (ع) به ملت و نمایندگان مجلس، گفت: از امام حسن (ع) روایتی نقل شده که بر اساس آن می‌توان معنای سیاست را در مکتب ایشان متوجه شد.

او با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی (ع) برای سیاست مدار واقعی سه ویژگی را برشمرده است، بیان کرد: ابتدا در رعایت حق الله پیشگام باشد، وی برای سیاست‌مدار، داشتن حکمت را ضروری می‌داند، اما حکمت چیست؟

لاریجانی ادامه داد: امام حسن (ع) در روایتی می‌فرمایند؛ رأس الحکمة مخافة الله یعنی اوج حکمت هرچه از خداست و در روایت دیگری می‌فرمایند‌ای فرزند آدم از حرام الهی خود را پاک نگه دار که عابد خواهی بود و راضی به آنچه که خدا تقسیم کرده باش تا بی نیاز شوی.

بیشتر بخوانید: پارلمان باید گام اساسی در قانوگذاری را بردارد/ ضرورت رفع ایراد‌های بُعد نظارتی مجلس/ نمایندگان باید از ورود به طرح‎‌های غیر ضروری اجتناب کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در مکتب این امام سیاست مداری واقعی باشد آن است که حق الله را رعایت کند چیزی که امروز در عالم سیاست کم پیدا می‌شود، دوم آنکه سیاست مدار واقعی کسی است که در ادای حق مردم پیشگام باشد و در رفع نیاز‌های مردم استوار باشد. امام حسن (ع) در روایتی فرمودند با مردم آن گونه رفتار کن که با دوست داری با تو رفتار کنند و اگر چنین کنی عادل خواهی بود.

او اظهار کرد: در سنت اسلامی ما آمده است که در رعایت حق مردم و حق الله گاه رعایت حق مردم اولویت پیدا می‌کند و حقوق مردم به همان گستردگی است که در رساله حقوق امام سجاد ذکر شده است.

لاریجانی با اشاره به ویژگی سوم یک سیاست مدار در مکتب امام حسن (ع) گفت: سیاست مدار کسی است که حتی نسبت به گذشتگان هم احساس مسئولیت کند و حقوق آن‌ها را رعایت کند اولین امر در این زمینه آن است که از آنان به نیکی یاد کند، امیدواریم در عزای آن، ولی حق راه و منهج او مخصوصا در سلوک واقعی سیاست مورد توجه واقع شود و راه‌هایی که سیاست مداران واقعی باید بپیمایند مورد توجه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار