شهرستان مریوان پس از برگزاری سه دوره موفق جشنواره استانی عسل، آبان امسال برای اولین بار میزبان جشنواره منطقه‌ای غرب و شمال‌غرب کشور است.

جشنواره عسل در مریوانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سید عزیز هاشمی مدیر جهاد کشاورزی مریوان اظهار داشت: این جشنواره ۱۳ و ۱۴ آبان سال جاری در این شهرستان و در جوار دریاچه زریبار با حضور تولید کنندگان برتر عسل هفت استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، همدان، کرمانشاه و ایلام برگزار می‌شود.

سید عزیز هاشمی اضافه کرد: نفرات برتر این جشنواره در سه رشته بهترین تولید کننده کمی و کیفی عسل، ژل رویال و ملکه زنبور عسل انتخاب می‌شوند و در آخرین روز نمایشگاه از سه نفر برتر هر بخش تجلیل به عمل می‌آید.

او با بیان اینکه نمایشگاه عرضه عسل و محصولات وابسته به این فرآورده با حضور تولیدکنندگان هفت استان حاضر برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه عسل تولیدکنندگان شهرستان از ۲۰ تا ۳۱ شهریور در راستای این جشنواره برگزار و در آن تولیدات زنبورداران شهرستان مریوان در ۱۴ غرفه به صورت مستقیم عرضه شد.

هاشمی افزود: تولید سالانه حدود ۲۰۰ تن عسل طبیعی و سالم، فعالیت ۶۷۰ نفر زنبور دار و برگزاری موفق سه دوره جشنواره استانی از عمده دلایل برگزاری جشنواره منطقه‌ای در شهر مریوان است.

هم اکنون در این شهرستان ۳۰ هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد که ۲۷ هزار مورد از آن‌ها مدرن و سه هزار مورد کلنی بومی است.

عسل طبیعی کردستان در کشور به لحاظ کیفیت رتبه اول را دارا بوده و توسعه این صنعت با توجه به پتانسیل‌های طبیعی و نیروی انسانی جزء اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی کردستان است.

استان کردستان دارای حدود ۲۳۲ هزار کلنی سنتی و مدرن زنبور عسل است که سال گذشته یک هزار و ۳۵۰ تُن از این محصول تولید و برای ۱۸ هزار نفر نیز اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده بود.

پرورش زنبور عسل برای پنج هزار و ۷۱۲ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده که یک هزار و ۵۷۱ نفر از آنان این حرفه را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده اند.

کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است.

انتهای پیام/ز

مریوان میزبان نخستین جشنواره منطقه‌ای عسل است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.