کشت گیاه دارویی باریجه در ۲۵۰ هکتار از مراتع شهرستان آرادان است که در ۴ سامانه شهرستان برای توسعه و احیا آن برنامه ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،مهدی حسینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان گفت: کشت گیاهان دارویی (باریجه) در ۲۵۰ هکتار از مراتع شهرستان آرادان یکی از پروژه‌های بیولوژیک صندوق توسعه ملی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری است که در ۴ سامانه شهرستان برای توسعه و احیا آن برنامه ریزی شده است.

او افزود: در همین راستا ۲۵۰ هکتار از اراضی مراتع لزوره، مرگسر، کهنه ده، سوته زار که پتانسیل کشت و توسعه گیاه باریجه را داشتند با انعقاد قرارداد با مجریان طرح‌های مرتعداری در حال حاضر مراحل مقدماتی اعم از مکانیابی و شناسایی مناطق مستعد با حضور کارشناسان اداره و مجریان طرح‌های مرتعداری در مراتع شهرستان آغاز گردید.

شروع عملیات اجرایی پروژه احداث سازه سنگ وملات در حوزه آبخیز گلرودبار و چاشم مهدیشهر

حمیدرضا عبدوس رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر از شروع عملیات اجرایی پروژه احداث سازه سنگ وملات جهت کنترل سیل و رسوب در حوزه آبخیز گلرودبار و چاشم شهرستان مهدیشهر به حجم ۴۶۲۰ مترمکعب خبر داد.

او هدف از اجرای این پروژه را پر آب شدن قنوات و چشمه‌های پایین دستی، جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل تغذیه آبخوان ها، جلوگیری از ورود رسوب به سد‌های مخزنی، کنترل رسوب و کاهش خسارات ناشی از سیلاب‌های احتمالی، حفاظت آب و خاک و جلوگیری از فرسایش، بهبود شرایط زیست محیطی حوزه آبخیز، بالا بردن ارزش تفرجگاهی مناطق تحت پوشش پروژه‌های آبخیزداری و تغذیه سفره‌های زیرزمینی عنوان کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر اضافه کرد: به گفته روستاییان و آبخیزنشینان، اجرای سازه‌های کنترل سیل و رسوب نقش بسزایی در حفظ منابع آب و خاک و جلوگیری از طغیان آب رودخانه‌ها و مسیل‌های منتهی به تاسیسات زیربنایی و اراضی کشاورزی شده است و اجرای عملیات آبخیزداری موجب کنترل سیلاب و کاهش خسارت‌ها شد.

عبدوس ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری نقش مهمی در حفظ آب و خاک و کاهش آثار تخریبی سیل دارد و آبخیزداری فرآیند شناخت، برنامه ریزی، سیاست گذاری و تنظیم مجموعه اقدامات در ارتباط با حفظ و احیای منابع پایه آب و خاک در یک حوضه آبخیز است.

او مهمترین عوامل تهدیدکننده منابع پایه تولید شامل آب و خاک را سیل، فرسایش خاک، رسوب‌گذاری عنوان کرد.
وی اضافه کرد: مهمترین هدف آبخیزداری جلوگیری از بروز عوامل تهدید کننده است، چراکه این عوامل موجب کاهش تولید و درآمد و کندی روند توسعه می‌شود.

با توجه به اهمیت اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، برنامه ریزی منظم و منسجمی درباره اجرای این طرح‌ها در شهرستان در دست اجرا است که امسال با مشارکت مردم، مسئولان و تشکل‌های مردم نهاد این برنامه‌ها در ۴ حوزه‌ی آبخیز آسوران-جاشلوبار، چاشم، هیکو و گلرودبار شهرستان مهدیشهر عملی می‌شود.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.