کاهش استرس با تغذیه سالم

هنگام مواجهه با شرایط پُرتنش و پُراسترس، نوع تغذیه فرد، نقش کلیدی در بهبود وضعیت جسمی، روحی و مقابله بهتر او با شرایط ایجاد شده، دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، داود سلیمانی کارشناس ارشد صنایع غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: ممکن است پیش خودتان فکر کرده باشیم، هنگامی که زمان انجام یا تحویل کار‌های مهم فرا رسیده و برنامه کاری به شدت شلوغ شده است، دیگر چه کسی در آن شرایط پر استرس، وقت و حوصله اضافی برای فکر کردن به تغذیه سالم دارد؟

او ادامه داد: حقیقت این است که هنگام مواجه با شرایط پُرتنش و پُراسترس، نوع تغذیه فرد، نقش کلیدی و مهم در بهبود وضعیت جسمی، روحی و مقابله بهتر او با شرایط ایجاد شده بیرونی ایفا می‌کند.

سلیمانی ادامه داد: بنابراین استفاده از آن دسته مواد غذایی که از یک سو سطوح گلوکز (قند) خون را تعدیل می‌کنند و از سوی دیگر سبب مهار هورمون‌های مرتبط با استرس (کورتیزول و آدرنالین) می‌شوند و واسطه‌های شیمیایی حال خوب را افزایش می‌دهند، می‌تواند تا حدودی آرامش را به زندگی بازگرداند.

چند نمونه مواد غذایی کاهش دهنده استرس

او گفت: مواد غذایی همچون سیر، پیاز و تره فرنگی دارای مقادیر بسیاری «آلیسین» است.

کارشناس ارشد صنایع غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: آلیسین، آنتی اکسیدانی است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند؛ این روز‌ها به لطف هوای آلوده، رادیکال‌های آزاد را تنفس می‌کنیم.

او تصریح کرد: همانطور که می‌دانیم، رادیکال‌های آزاد، سلول‌ها را تخریب و به سیستم ایمنی آسیب می‌رسانند، بنابراین افزایش حجم مصرف سیر، پیاز، تره فرنگی، موسیر و پیازچه علاوه بر شکست استرس، از ابتلا به سرماخوردگی نیز، پیشگیری می‌کند.

سلیمانی اضافه کرد: پژوهشگران نشان داده اند که نوشیدنی چای سبز، آرامش بخش، دارای اسید آمینه‌ای است که به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند.

کارشناس ارشد صنایع غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: «فولات یا اسید فولیک» موجود در مواد غذایی غنی از «اسید فولیک»، موجب افزایش سطوح در گردش «دوپامین» یا همان واسطه شیمیایی حال خوب در مغز می‌شود؛ سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج، انواع کلم، برگ چغندر و شلغم و همچنین کلم بروکلی، لوبیا، عدس و نخود از جمله منابع مطلوب اسید فولیک هستند.

او با اشاره به مغز‌های خوراکی، ادامه داد: مغزها، سرشار از «منیزیوم» هستند.

سلیمانی افزود: جالب است بدانیم که طبق نتایج مطالعات، «منیزیوم»، زودرنجی، رخوت و افسردگی را کاهش می‌دهد، اما برای جلوگیری از افزایش وزن، در استفاده از مغز‌ها نباید زیاده روی کنیم و همچنین مغز‌ها و به ویژه گردو، دارای «ALA» نوعی اسید چرب امگا ۳ است که نتایج مطالعات نشان داده است که ALA و دیگر «پلی فنول»‌های مغز ها، حافظه را تقویت می‌کند.

این کارشناس ارشد با اشاره به میوه آووکادو، افزود: این میوه، دارای ماده‌ای به نام «گلوتاتیون» است که از جذب چربی‌هایی که اکسیدان‌های مضر تولید می‌کنند، جلوگیری کرده و غنی از اسید فولیک است.

او با اشاره به انواع توت، گفت: صرف نظر از اینکه توت‌ها خوش طعم و کم کالری هستند، دارای آنتی اکسیدان‌های تقویت کننده سیستم ایمنی نیز هستند؛ از آن جایی که ابتلا به بیماری‌ها از عوامل مهم ایجاد استرس است، خانواده توت را می‌توان از مواد غذایی ضداسترس برشمرد.

سلیمانی درباره شکلات تصریح کرد: شکلات دارای مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها از دیگر واسطه‌های شیمیایی حال خوب محسوب می‌شوند، در میان شکلات ها، انواع تیره دارای مقادیر بسیار بیشتری آنتی اکسیدان هستند که موجب کاهش کورتیزول و فشار خون می‌شود.

او درخصوص ماهی گفت: ماهی‌های چرب، شامل سالمون، ماهی تن، قزل آلا و ساردین غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند و همانطور که می‌دانیم، اسید‌های چرب امگا ۳، هورمون‌های اضطراب و استرس را مهار می‌کنند.

کارشناس ارشد صنایع غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز درخصوص گیاه بابونه اظهار کرد: با توجه به نتایج مطالعات بالینی، «بابونه» به صورت قابل توجهی نشانه‌های اضطراب را کاهش می‌دهد. به علاوه، طبق نتایج برخی مطالعات، بابونه خواب آور محسوب می‌شود و با خواب کافی، می‌توانیم تا حدود زیادی از استرس در امان باشیم.

او درخصوص مصرف انواع گوشت‌ها گفت:مصرف مواد غذایی دارای پروتئین که دارای «اسید آمینه تریپتوفان» هستند، به ساخت «سروتونین» یا همان هورمون حال خوب، کمک می‌کنند؛ بنابراین، توصیه می‌شود مقادیر کافی از گوشت سفید بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، انواع لوبیا و مغز‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانیم و همچنین پیشنهاد می‌شود از مصرف بیش از اندازه گوشت‌های قرمز بپرهیزیم.

سلیمانی درباره مواد غذایی سرشار از «روی تصریح کرد: پژوهشگران بر این باور هستند که «روی» می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند؛ در نتیجه پیشنهاد می‌شود، مواد غذایی غنی از «روی» شامل بادام زمینی، گوشت قرمز و سفید بدون چربی را به مقدار مناسب و به صورت منظم مصرف کنیم.

انتهای پیام/چ

 

برچسب ها: تغذیه ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار