معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه اقتصادی شرق کشور نیازمند توسعه خطوط ریلی و زیرساخت های جاده ای است.

گلنگ پروژه راه اهن بیرجند - یونسیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، خادمی معاون وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل ساخت و توسعه حمل و نقل کشور  در مراسم کلنگ زنی احداث پروژه راه آهن بیرجند- یونسی گفت : یکی از اتفاقات مهم کشور، توسعه شبکه ریلی بوده که در دستور کار است.

او ادامه داد: در حال حاضر سه هزار و ۴۱۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور در حال اجرا داریم که با بهره برداری تقریبا تمام استان ها به شبکه راه آهن متصل می شود.

خادمی با بیان اینکه در دو سال گذشته چهارمرکز استان در کشور به راه آهن متصل شده است، افزود: ۱۷ میلیون تن بار در سال از طریق این مسیر جابه جا می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه راه آهن باعث ایجاد وابستگی اقتصادی اظهار کرد: در دوسال گذشته ۷۲۰ کیلومتر ریل ایجاد شده است.

او بیان کرد: امسال دو مرکز شامل تبریز و اتصال به کشور افغانستان از مسیر ریلی به طول ۲۷۰ کیلومتر انجام خواهد شد.

خادمی اظهار کرد: در استان مرزی و محرومی مانند خراسان جنویی زیرساخت ریلی یکی از ضروریت ها بوده که این استان از نظر جاده ای شبکه ضعیف و در بحث ریلی بسیار ضعیف بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به محرومیت منطقه خراسان جنوبی ضرورت ساخت این کریدور ضرورتی ملی است، افزود: پنج مرز به این شبکه ریلی متصل می شود بنابراین نیازمندیم هرچه سریعتر تکمیل شود.

خادمی با بیان اینکه این پروژه فواید بین المللی و ترانزیتی محکم و پایدار برایمان خواهد داشت، افزود: این استان در توسعه معدنی آینده درخشانی دارد و برآورد می کنیم در ۱۵ سال آینده ۲۰ میلیون تن بارمعدنی داشته باشیم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی در بلندترین مسیر ریلی شامل محدوده چابهار به زاهدان به طول ۶۲۰ کیلومتر ۶۰ درصد است، گفت: برای این مسیر ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار پیش بینی شده که امید است در آینده به بهره برداری برسد.

پروژه راه آهن بیرجند - یونسی  قطعه ۳۲ کیلومتر طول دارد و مبلغ قراداد پیمان آن ۸۹۲ میلیارد ریال است.

 این ۳۲ کیلومتر بخشی از پروژه  استراتژیک ریلی زاهدان – بیرجند- یونسی  است که جمعا ۹۰۱ کیلومتر طول  دارد و و در ۳ قطعه تعریف شده است.

 قطعه زاهدان – زابل ۴۷ کیلومتر طول دارد و  هزار و ۲۰ میلیارد ریال هم قرارداد پیمان این قطعه ریلی است و اکنون در مرحله شروع عملیات اجرایی و تجهیز کارگاه است. 

قطعه مشهد – زاهدان حد فاصل ایستگاه یونسی-  گناباد ۵۰ کیلومتر طول دارد و مبلغ قرداد اولیه هم ۵۴۲ میلیارد ریال است و در حال حاضر ۴۵ درصد پیشرفت فیزکی دارد.

 پیش بینی شده سال اول بهره برداری کریدور ریلی حدود ۹۳۹ هزار مسافر و ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار تن بار جابه جا شود.

 در طول این محور ۳۸ دستگاه وجود دارد که از این مجموع ۶ ایستگاه مسافری، ۱ ایستگاه تشکیلاتی است که به عنوان مرکز در بیرجند قرار دارد و یک ایستگاه درجه ۳، نیز ۳۱ دستگاه دارد.

 هدف از  ایجاد کریدور ریلی جنوب شرق به شمال شرق را فعال کردن هر چه بیشتر بندر و منطقه آزاد چابهار و حمل کالا و مسافر از چابهار به مشهد و جمهوری‌های آسیای میانه، توسعه تجارت ترانزیت کالا از چابهار به مرز میلک و پایانه مرزی ماهیرود ما بین ایران و کشور افغانستان عنوان کرد.

 اشتغال زایی برای مردم محروم منطقه، کاهش حجم ترافیک جاده‌ای و کاهش تصادفات در محور چابهار – مشهد و کاهش زمان و هزینه سفر  از دیگر اهداه پروژه ریلی است.

انتهای پیام / ط ا

راه آهن خراسان جنوبی  عواید بین المللی و ترانزیتی دارد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.