این روز‌ها خبر قاچاق چوب آلات جنگلی جزو آن دسته اخباری است که نظر خیلی از مخاطبان فضای مجازی و حتی واقعی را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، شاید برایتان جالب باشد که بدانید استان زنجان جزو آن دسته از استان‌هایی هست که در تولید چوب در رده‌های برتر قرار دارد.

جنگل‌های دست کاشت استان از نزدیک‌ترین دامنه‌های مرتفع شهر آغاز و تا دور‌ترین نقاط استان امتداد پیدا می‌کند.

نهالستان کوشکن از نهالستان‌های مادر کشور است

جلیل سلطان‌نژاد معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با اشاره به این که نهالستان کوشکن از نهالستان‌های مادر کشور است گفت: با تولید صنوبر در این مکان اکنون نهالستان کوشکن قطب تولید صنوبر شده است.

نفس‌هایی که به شماره افتاده اند

او با بیان این که نهالستان کوشکن مرکز تولید ارس در شمالغرب نیز به شمار می‌رود افزود: سال گذشته ۱۰۰ هزار اصله نهال در استان زنجان توزیع شده است.

به گفته سلطان‌نژاد طی امسال نیز ۱۰۰ هزار اصله بین کشاورزان توزیع شده است.

موضوع زراعت چوب در استان به قدری اهمیت یافته است که حتی در نهالستان کوشکن بزرگترین نهالستان مادری زنجان، به منظور توسعه و غنی سازی جنگل‌های استان سالانه یک میلیون اصله نهال تولید می‌شود.

 

نفس‌هایی که به شماره افتاده اند

حفظ این ثروت یک دغدغه است و صدای اره‌های برقی که تیشه به ریشه نفس‌های زندگی می‌زنند دغدغه‌ای بس مضاعف.

هرگونه گزارش حریق و تخریب منابع ملی را به سامانه ۱۵۰۴ اطلاع دهید

خلیل آقاجانلو مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان زنجان هم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با اشاره به این که از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا کنون ۳۰ مورد محموله قاچاق چوب در استان کشف و ضبط شده است گفت: متخلفین این حوزه هم به مراجع قضایی معرفی شده اند.

نفس‌هایی که به شماره افتاده اند

او افزود: کشیک‌های یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان زنجان در مناطق حساس و بحرانی حضور دارند تا با متخلفین و سودجویانی که جنگل‌های استان را به قصد قطع چوب تخریب می‌کنند برخورد کنند.

آقاجانلو در ادامه از مردم خواست تا در صورت مشاهده هر گونه حریق، تخریب و تصرف در اراضی ملی و جنگل‌ها را به سامانه ۱۵۰۴ اطلاع دهند تا در کمترین فرصت ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی در محل حاضر شده و  از تخریب منابع طبیعی الهی جلوگیری کنند.

نفس‌هایی که به شماره افتاده اند

هر یک هکتار جنگل حدود ۲ و نیم تن اکسیژن تولید می‌کند

به گفته کارشناسان و محققان هر یک هکتار جنگل حدود ۲ و نیم تن اکسیژن تولید می کند.

خسارتی که طمع کاران به درختان جنگلی و ممنوع القطع وارد می‌کنند به حدی است که حتی جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان زنجان در لا به لای صحبت هاش به این موضوع اشاره کرد که مردم باید منابع طبیعی را که به راحتی در اختیار شان قرار گرفته را درک کنند تا این که پس از قطع درخت بخواهیم میلیون‌ها ماشین حامل الوار قاچاق را توقیف کنیم چرا که همه می‌دانیم بازگشت به زندگی درختان قطع شده غیر ممکن است.

نفس‌هایی که به شماره افتاده اند

چند سال طول می‌کشد تا درختی دیگر جایگزین درخت قطع شده شود؟

درختی که قطع می شوه یعنی نفس‌های زمین به شماره می‌افتد، یک درخت، دو درخت و ....

سیل ثمره قطع بی رویه درختان

قطع بی‌رویه درختان و قاچاق چوب آلات جنگلی اتفاقی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان امر از عوامل اصلی در جاری شدن سیل به شمار می‌رود.
سیل‌هایی که به‌علت کاهش پوشش گیاهی و فرسایش خاک است.

عباس لطفی جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، افزود: یکی از علت‌های مهم خسارت‌های ناشی از سیل که فروردین ماه امسال برخی از استان‌های کشور را درگیر خود کرده بود را همین قطع درختان است.

نفس‌هایی که به شماره افتاده اند

او افزود: درختان به عنوان سیل بند عمل می‌کنند و قطع درختانی که در حاشیه رودخانه‌ها است تنها به جاری شدن سیل و افزایش خسارت‌های جانی و مالی می‌شوند.

لطفی درخت چنار، قره آقاج، گردو، اوجا، سقز، و درخت ون را از عمده درختانی اعلام کردکه سودجویان برای قطع و فروش الوار بیشتر از سایر گونه‌های درختی به سراغشان می‌روند.

نفس‌هایی که به شماره افتاده اند

از سوی دیگر، قطع بی‌رویه درختان توسط قاچاقچیان چوب باعث شده تا هر روز از میزان عرصه‌های جنگلی کاسته شود.

کلام آخر این که لطف خداوند چه بی منت بر ما ارزانی شده است و برخی چه بی رحمانه این الطاف الهی را نادیده می‌گیرند.

فرهنگ سازی، جلوگیری از قطع بی رویه درختان جنگلی و مبارزه با قاچاقچیان چوب راهی است برای زنده نگه داشتن درختانی که جان دارند و نفس می‌کشند.

گزارش از کبری اسلامی

انتهای پیام /ک

برچسب ها: منابع طبیعی ، قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.