به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با شهرداری منطقه ۲۰ با هدف گسترش و توسعه بخش جنوبی خط ۶ متروی تهران که با حضور حسن خلیل آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰و پیمانکار این پروژه برگزار شد، با اشاره به اینکه خدمت به شهروندان شهرستان ری از افتخارات ما به شمار میآید، گفت: در طرح اولیه خط ۶ متروی تهران، توسعه جنوبی این خط مد نظر نبود، اما به دلیل برخورداری مردم این منطقه از خدمات مترو، این امر در دستور کار ما قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه از دو سال پیش تا کنون، بیش از ۵۰ درصد مسیر ۶ کیلومتری بخش جنوبی خط ۶ متروی تهران از دولت آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با دستگاه حفاری TBM، حفاری شده است، افزود: اگر حمایتهای لازم وجود داشته باشد تکمیل حفاری تا ضلع شرقی حرم عبدالعظیم تا اردیبهشت ماه سال آینده مقدور و میسر خواهد بود.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به بودجه محدود در نظر گرفته شده برای توسعه خطوط مترو در بودجه سنواتی دولت، گفت:بر اساس قانون حمایت از سامانههای ریلی مصوب ۱۳۸۵ دولت اجازه دارد ۵۰ درصد از هزینههای مترو در کلانشهرها را تامین کند، اما در سالهای اخیر به دلیل کمبود منابع مالی این امر رخ نداده است.
وی ادامه داد: در دوره مدیریت جدید شهرداری، دولت از طریق تعهد و ضمانت بازپرداخت سود ۵۰ درصد اوراق مشارکت؛ شهرداری تهران را حمایت کرده است که این امر جای تقدیر و تشکر دارد.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهر تهران وحومه (مترو) با اشاره به اینکه هزینه توسعه مترو نسبت به سایر مدلهای حمل و نقل بسیار بالاتر است، بیان داشت: مهمترین اتفاق در راستای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران، توسعه مترو است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه ضلع جنوبی خط ۶، اتفاق ارزنده و خجستهای است، افزود: این امر میتواند برای سفرهای درون شهری و جابهجایی شهروندان منطقه ۲۰ بسیار حایز اهمیت باشد.
امام با بیان اینکه درحال حاضر برنامه طراحی اتصال توسعه جنوبی خط ۶ از ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تا ایستگاه شهر ری با خط یک متروی تهران در دستور کار ما قرار دارد، اظهار داشت: با طراحی که به زودی به نتیجه میرسد دستگاه حفار در انتهای توسعه جنوبی خط۶ همچنان به کار خود ادامه خواهد داد تا خط ۶ به خط یک در ایستگاه شهر ری متصل شود.
امام در ادامه با اشاره به اینکه بودجه مصوب سال جاری مترو، ۲ هزار میلیارد تومان است که ۶۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ بودجه غیرنقدی است، گفت: اقداماتی همچون عقد این قبیل تفاهم نامهها کمک میکند تا کار توسعه مترو از طریق ظرفیتهای غیر نقدی انجام شود و پیمانکاران مطالبات خود را غیر نقدی دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه از طریق این تفاهم نامه شهرداری منطقه ۲۰ تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان تعهد کرده است تا در اختیار پیمانکار مترو قرار دهد، گفت: ما نیز از این اقدام که در شرایط حاضر شهرداری تهران با مشکلات نقدینگی مواجه است، استقبال میکنیم.
حسن خلیل آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی، گفت: در دوره جدید شورای اسلامی شهر تهران، تکمیل و تسریع خطوط متروی تهران در اولویت کار ما قرار دارد که امیدواریم با همکاری همه بخشهای مرتبط این امر سرعت بیشتری بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه ترافیک بخش مهمی از سرمایههای مادی و انسانی را هدر میدهد، گفت: وقتی به آلودگی که در اثر تردد خودروها در تهران نگاه میکنیم مشخص میشود که با وجود هزینهای که برای آن صرف شده، بیماریهایی متعاقب این آلودگیها برای شهروندان ایجاد میشود که شاید اگر سهم حمل و نقل ریلی توسعه پیدا میکرد، این ضایعات و آسیبها وجود نداشت.
فرهاد افشار، شهردار متطقه ۲۰ نیز با اشاره به اینکه عقد تفاهم نامه با شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در راستای کمک به تسریع احداث بخش جنوبی خط ۶ مترو است، گفت:با عقد این تفاهمنامه شهر ری علاوه بر خط ۱ مترو از خط ۶ نیز بهرهمند خواهند شد.
وی اضافه کرد: پیش بینی شده که ۴ ایستگاه به علاوه ایستگاه دولت آباد در ضلع جنوبی این خط توسعه پیدا کند که طول این توسعه حدود ۶ کیلومتر است که در حال حاضر حدود ۳ کیلومتر حفاری شده که با تأمین منابع مالی، تا اردیبهشت ماه با حفر این تونل به ضلع شرقی حرم عبدالعظیم خواهد رسید.
انتهای پیام/