زهرا نژاد بهرام عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح عملکرد سامانه هوشمند سازی فرآیند ساخت و ساز در پایتخت گفت: به عقیده من در کنار تعریف از اقدامهای مدیریت شهری باید ایرادهای آن نیز مطرح شود، اما اگر بخواهم به نکات مثبت این سرویس (هوشمند سازی فرآیند ساخت و ساز در پایتخت) اشاره کنم باید دو موضوع را بیان کنم.
عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: نکته اول این است که با این سرویس شهروندان میتوانند به صورت غیر حضوری درخواست پروانه کنند و نکته دوم ارائه اطلاعات کف ساختمان است.
او در توضیح کف ساختمان تصریح کرد: موضوع کف ساختمان به ارتفاع بنا از سطح پیاده رو مربوط است و به زبان ساده میتوان گفت، اگر مالکی بخواهد ساخت و سازی را در منطقهای انجام دهد باید تاییدیه این نکته را بگیرد که آیا زمین من که ارتفاع آن از سطح زمین ۱۰ متر است میتوانم در آن ساخت و ساز انجام دهم یا خیر؟
نژاد بهرام افزود: رعایت این نکته (کف ساختمان) ما را وارد مسیری میکند که با گذشت زمان شرایط محیطی را بهبود میبخشد.
عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به ۸۰ فرآیند صدور پروانه گفت: از ۸۰ فرآیند صدور پروانه ساختمانی ۲۵ فرآیند آن الکترونیکی شده است و باقیمانده آنها نیز تا انتهای امسال هوشمند میشود.
بیشتر بخوانید: دسترسی به اطلاعات نباید بستر ایجاد رانت شود/ نباید بگذاریم برخی از افراد از عقوبت کارشان فرار کنند
او با اشاره به اقدام مثبت دیگر طرح هوشمند سازی فرآیند صدور پروانه گفت: اقدام مثبت دیگر امضای تفاهمنامه بین مدیریت شهری با سازمان ثبت اسناد است که موجب کوتاهتر شدن فرآیند صدور پروانه میشود، زیرا یکی از مراحل اخذ پروانه ساختمانی استعلام سند مالکیت است که با تفاهم نامه فی ما بین و ارتباط بین این دو دستگاه استعلام سند مالکیت در بازه زمانی کوتاهتری انجام میشود.
نژاد بهرام با اشاره به رفتارهای سلیقهای در حوزه صدور پروانه گفت: هوشمند سازی فرآیند صدور پروانه ساختمانی از سلیقهای عمل کردن جلوگیری میکند، زیرا زمانی که ما دادهای به سیستم میدهیم آن داده در همه مناطق بر اساس طرح تفصیلی منطقه تنها یک پاسخ دارد.
عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: ما ادعایی نداریم که سرویس هوشمند سازی فرآیند صدور پروانه مشکل ندارد، اما اعتقاد داریم که با استفاده کاربران از آنها اشکالهای آن شناخته و رفع میشود.
او با اشاره به نگرانیهای موجود در حوزه سرویسهای هوشمند سازی فرآیند صدور پروانه ساختمانی گفت: یکی از نگرانیهای ما در این حوزه این است که اطلاعاتی که در اختیار شهروندان قرار میگیرد به کار همه آنها نیاید و ما باید به گونهای عمل کنیم که در کنار شهر هوشمند شهروند هوشمند نیز داشته باشیم و حفاظت اطلاعات رعایت شود.
انتهای پیام /