امینی درخصوص بیمه کولبران و مشکلات جوانان تحصیل کرده استان کردستان توضیحاتی داد.

خبرنگار: پاینده/کولبری جزء مشاغل سخت / استان کردستان، استان نخبه‌ها و جوانان تحصیل‌کرده بیکار استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، لاله امینی نماینده استان کردستان در شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود در سخنانی گفت: مطالبی که در این جایگاه به عنوان نماینده مردم در شورای عالی استان‌ها قرائت و ایراد می‌شود به قول معروف آب در هاون کوبیدن است و کشتی بر خشکی راندن نیست، بلکه از این تریبون و جایگاه صدای مردم استان کردستان مردمی که به مهمان نوازی، خون گرمی، یکدلی، یکرنگی و دارای زنان و مردان با غیرت است، به سمع و نظر مسئولان کشوری برسد.

نماینده استان کردستان ادامه داد: مطلبی که در این مکان قرائت می‌شود نه انشاء و نه متن احساسی است که بخواهم جسم و روح حاضران را جریحه‌دار کنم، بلکه این واقعیت زندگی کولبرانی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و دریافت دستمزدی ناچیز به حمل کالا اقدام می‌کنند.

وی افزود: کولبران در سردی و تاریکی هوا به گونه‌ای که خون در رگ‌هایشان رو به انجماد می‌رود کیلومتر‌ها راه را در مسیر‌های سخت کوهستانی طی می‌کنند و به اعتقاد من به کار بردن لفظ قاچاقچی به جای کولبر زیبنده و شایسته نیست.

امینی ادامه داد: متأسفم که باید بگویم ما با دختران و زنانی مواجه هستیم که مجبورند در نقش یک مرد یا پسر ظاهر شوند تا به صف طولانی کولبران بپیوندند.


بیشتر بخوانید: تحقق سیاست قضازدایی در گرو مشارکت شوراها


نماینده استان کردستان با تأکید بر اینکه کولبری جزء سخت‌ترین مشاغل است، گفت: کولبری در ردیف سخت‌ترین شغل‌ها، شغلی که ریشه در فقری عمیق، نابرابری و توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات در کشور دارد و باید بدانیم کولبران در مناطق مرزی با خطرات بسیاری مواجه‌ هستند.

وی ادامه داد: بیمه کولبران می‌توانست کمی از دغدغه‌های آنان برای خود و خانواده‌هایشان را کم کند، اما مسئولان می‌گویند، چون کولبری شغلی پایدار نیست به عنوان شغل اصلی تلقی نمی‌شود.

امینی با اشاره به وجود کارخانه‌های کوچک و بزرگ برای اشتغال به کار مردم در سایر استان‌ها گفت: کارخانه‌های کوچک و بزرگ در سایر استان‌ها برای اشتغال به کار مردم ایجاد شده است، اما کردستان هیچ سهمی از این سرمایه‌گذاری‌های بزرگ به ویژه در مناطق مرزی را ندارد و در حال حاضر نه تنها در شهرستان‌های مرزی مریوان، سروآباد، سقز و بانه، بلکه جوانان بیکار تحصیل‌کرده‌ای که همه دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکترا هستند از سایر شهرستان‌های استان چون سنندج، قروه، بیجار نیز راهی مناطق مرزی شدند و با کولبری امرار معاش می‌کنند.

نماینده استان کردستان تصریح کرد: کاش مسئولان برای یک بار هم که شده سری به بخش روانپزشکی بیمارستان قدس سنندج و سایر شهرستان‌های استان می‌زدند و در آنجا با افرادی مواجه می‌شدند که به علت فقر و بیکاری دچار اعتیاد یا بیماری صعب‌العلاج شدند.

وی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری در کردستان، گفت: در تمام سال به علت وجود مراکز خرید ارزان قیمت کالا جاذبه‌های گردشگری فراوان این استان مملو از مهمانان و مسافران خارجی و کشوری است، اما متأسفانه جاده‌های دسترسی به شهرستان‌های این استان وضعیت مناسبی ندارند.

امینی با اشاره به وضع مالی شهرداری‌های استان کردستان گفت: شهرداری‌های استان کردستان در آستانه ورشکستگی قرار دارند و اگر حتی درصد ناچیزی از محل درآمد‌های مرزی به شهرداری‌های استان اختصاص یابد، بسیاری از مشکلات خدماتی، رفاهی و عمرانی شهر‌ها رفع خواهد شد.

نماینده استان کردستان ادامه داد: در پایان از مسئولان انتظار داریم که از نزدیک مشکلات استان کردستان را لمس کنند، زیرا کردستان سرزمین اصالت، فرهنگ، دیرینگی و تمدن و استانی با آب و هوای چهارفصل و معتدل است.

انتهای پیام/

وجود تعداد زیاد جوانان تحصیل کرده و نخبه بیکار در استان کردستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار