فرماندار خلخال گفت: طرح احداث بزرگترین مجتمع آبزی‌پروری استان اردبیل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرستان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، فریدون بابایی، فرماندار خلخال امروز در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع سرمایه‌گذاری خلخال گفت: این مجتمع توانایی تولید سالانه ۳ هزار تن ماهی سردآبی را خواهد داشت.

او با اشاره به ارزش غذایی ماهی و آبزیان و همچنین نیاز شهرستان به راه‌اندازی چنین واحد‌های تولیدی برای حل بخشی از مشکل بیکاری در منطقه خواستار همکاری لازم از سوی مدیران دستگاه‌های اجرای برای رفع موانع اداری طرح و تسریع در پاسخ استعلامات آن شد.

بهزاد مهدی‌پور، سرمایه‌گذار طرح مجتمع آبزی‌پروری خلخال نیز گفت: این طرح با پیش‌بینی تولید سه هزار تن گوشت ماهی، ۱۸میلیون قطعه بچه‌ماهی و همچنین فراوری پنج هزار تن ماهی در طول سال در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و با تامین ۴۵۰ لیتر در ثانیه آب مورد نیاز در سه فاز و در یک پروسه پنج ساله اجرا خواهد شد.

او گفت: در اجرای این طرح از آخرین فناوری روز از جمله تزریق اکسیژن مایع در استخر‌های پرورش ماهی بهره‌گیری می‌شود.

سرمایه‌گذار طرح مجتمع آبزی‌پروری خلخال بیان کرد: در حالی که هم اکنون در ۹۳ درصد مزارع و استخر‌های پرورش ماهی سردابی دنیا از روش تزریق اکسیژن مایع استفاده می‌شود، در اکثر مزارع و استخر‌های پرورش ماهی قزل‌آلای کشورمان همچنان استفاده از روش‌های سنتی هوادهی آب که درصد استرس و مرگ و میر ماهی را افزایش می‌دهد، همچنان مرسوم است.

مهدی‌پور گفت: در این طرح علاوه بر تولید و پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان از انواع دیگر غیر متداول آن در کشور از جمله قزل‌آلای قهوه‌ای و خال‌دار که شباهت بیشتری به ماهیان آزاد دریایی دارند، استفاده خواهد شد.

او اظهار داشت: در طراحی مجتمع آبزی‌پروری خلخال علاوه بر پیش‌بینی ایجاد صنایع بسته‌بندی و فرآوری ماهی به بحث گردشگری طرح نیز توجه ویژه‌ای شده و امکاناتی برای ماهیگیری و گردشگران با ایجاد دریاچه مصنوعی و طبغ ماهی در محل فراهم خواهد شد.

اسماعیل جوادزاده، معاون برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید اداره کل شیلات و آبزی پروری استان اردبیل هم گفت: در حال حاضر مجموع تولید سالانه ماهی در این استان سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است که در صورت راه‌اندازی این طرح میزان تولید ماهی در استان به ۲ برابر ظرفیت فعلی افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/ح

تولید سالانه بیش از 3 هزار تن ماهی در اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.