استاندار فارس گفت: سخن از حافظ در حقیقت سخن از ارزش‌های ماندگار میراث معنوی اندوخته‌های تاریخی و فرهنگی یک تمدن بزرگ است.

سخن از حافظ، سخن از ارزش‌های ماندگار میراث معنوی استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت الله رحیمی استاندار فارس در مراسم بزرگداشت لسان الغیب شاعر نامدار فارسی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در آرامگاه حافظ برگزار شد، گفت: بی گمان سخن از حافظ در حقیقت سخن از ارزش‌های ماندگار میراث معنوی اندوخته‌های تاریخی و فرهنگی یک تمدن بزرگ است که در آن کرامت انسانی و کمال مطلوب او با شیوا‌ترین شیوه ترسیم می‌شود تا کاروان تاریخ بدون راهنمایان راه غلط در پیچ و خم هیات سرگردان نشوند.

او افزود: بیستم مهرماه یاد روز ابرمردی ابدی و ادبی است که قرن‌ها است واژه به واژه شعرش زینت‌بخش جان و روان ذهن و زبان بیان و بنان و آرایه انجمن‌ها مدرسه‌ها دانشگاه‌ها محراب‌ها منبر‌ها کتاب‌ها و کلاس‌ها است و راستی چه رازی در سحر کلام آن محرم دل ها است که اینگونه ملک تا ملکوت او را می‌شناسند.

رحیمی ادامه داد: از آنجا که امسال حافظ و انسان از سوی مرکز حافظ شناسی به عنوان موضوع علمی و محوری نشست‌ها و پژوهش‌های یاد روز حافظ تعیین شده است باید گفت در نگاه حکمت‌آمیز حافظ عشق گوهری‌ترین سرمایه انسان است و حافظ همواره از منظر عشق به انسان می‌نگرد و باز هم این عشق است که به او می‌آموزد تا آدمی در تنگنای زندگی همیشه راهی برای برون رفت از دشواری‌ها داشته باشد بر پایه همین نظریه مهرورزی و عاشقانه زیستن او آسایش دو گیتی را در مراقبت و مدارا می‌بیند و می‌گوید آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا.

استاندار فارس اظهار کرد: اگر امروز از سوی همگان عاشقانه و حافظانه به هستی نگاه می‌شد و اندیشه‌ها و مکتب‌ها و مذهب‌ها به این درک صمیمانه و دوستی مدارانه عنایت داشتند که جهان دل انگیزی موای انسان و انسانیت می‌شد و در آن صورت چه دشمنی‌ها که به دوستی‌ها و دلم می‌گشت و چه جنگ‌ها و چه تیغ‌ها که در در قلاب صلح پنهان نمی‌شد.

رحیمی گفت: بشر جدید امروزه پیش از این اصل و عصر و نسلی نیازمند عقلانیت و معنویت و عشق ورزی است و بدون توجه به ارزش دوست داشتن شوربختانه آتش نفرین و نفرت و خونریزی و شکاف و شقاوت شعله ورتر می شود و برآوردن این حاجت قطعاً به دست ادیبان و هنرمندان و فرهنگ قرآنی است که از حافظ و سعدی می آموزند و با چراغ و آینه محفل افروز خانواده و اجتماع می شوند.

استاندار فارس بیان کرد: در نگاهی دیگر به شعر و اندیشه حافظ کرامت انسانی در افق دید و باور او نمایان می‌شوند و جایگاهی بس رفیع می‌یابد که فرشتگان بر پرورش می‌برند و زمین بوسش می‌شوند.

رحیمی بیان کرد: ریا ستیزی حافظ نشان دهنده یکی از کلیدی‌ترین عناصر برای رمزگشایی از فلسفه اخلاق گرایی است.

استاندار فارس گفت: باید این را دریابیم که پس از قرن‌های قرن کسی هنوز محبوب دل‌ها است که عشق ورزی را برای انسان به ارمغان آورده است و کسی می‌تواند مرز‌های تاریخی جغرافیایی فکری و مذهبی را در نوردد اندیشه اش از تعصب خامی نژادپرستی ریا اورزی و ظاهرسازی پاک و مبرا است.

انتهای پیام/م

صحبت های استاندار فارس در مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار