هاشمی رفسنجانی گفت: شهرداران ادوار گذشته تهران در هر دوره یک طبقه روی پایتخت گذاشتند، اما پول آن را صرف توسعه حمل و نقل عمومی نکردند.

شهرداران تهران در هر دوره یک طبقه روی پایتخت گذاشتندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در سلسله نشست‌های تخصصی بررسی خیابان کامل (TOD) با تأکید بر اینکه کلانشهر‌ها به دلیل جمعیت بالا سریع در تله خودرو محوری افتادند، گفت: در ۷۰ سال گذشته این پدیده (خودرو محوری) در کلانشهر‌ها بسیار مشهود بوده است و در بین مسلمانان ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید «مسلمان از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود»، اما باید گفت که ما چندین بار از یک سوراخ نیش خوردیم و باید آگاه باشیم و تحرک شهر باید متکی بر اصل حمل و نقل عمومی باشد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ۲۰ میلیون سفر در روز گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ما ۲۰ میلیون سفر در روز داریم و من هنوز به صحت این رقم نرسیدم و از آنجایی که همه این رقم را مداوم تکرار می‌کنند من نیز به آن استناد می‌کنم و می‌گویم باید به گونه‌ای عمل می‌شد که ۱۵ درصد سفر‌ها با حمل و نقل عمومی انجام شود و نکته قابل تأمل دیگر این است که توسعه شهر باید رابطه مستقیمی با بارگذاری شهر در کنار زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی داشته باشد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به عملکرد شهرداران پایتخت در گذشته گفت: شهرداران تهران در گذشته تراکم پایتخت را از ۲ به ۶ طبقه رساندند و این به معنی ۳ برابر کردن تراکم بدون توجه به TOD و حمل و نقل عمومی است.

وی با اشاره به تراکم فروشی عجیب و غریب در برخی از مناطق پایتخت گفت: بارگذاری در مناطقی از پایتخت که در آنجا حمل و نقل عمومی وجود ندارد، به صورت عجیبی رشد کرده و ما در بخشی از مناطق بارگذاری‌های سنگین با ۳۰ طبقه نیز داریم.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: پافشاری بر این اقدام (تراکم‌فروشی) وضعیت ترافیک را از پیش بدتر کرد و ما را بر آن داشت تا در شورای شهر پنجم کمیته TOD را به ریاست خانم امانی تشکیل دهیم و امیدواریم با هماهنگی‌های انجام شده به فصل مشترکی برسیم که در آن پهنه حمل ونقل (T) ترانزیت را به طرح تفصیلی اضافه کنیم و باید توجه داشت اگر این کار در گذشته انجام می‌شد، تراکم فروشی مشکل امروز شهر نبود و حمل و نقل عمومی نیز توسعه پیدا می‌کرد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سیستم حمل و نقل عمومی کشور چین گفت: ما در شهر‌های کوچک چین کریدور‌های سنگین حمل و نقل را شاهد هستیم و به عنوان مثال می‌توان گفت: شهر‌هایی با جمعیت ۲ تا ۳ میلیون نفر دارای سنگین‌ترین کریدور‌های حمل و نقل عمومی هستند.


بیشتر بخوانید: انتقاد مسجد جامعی از کم‌توجهی به بزرگداشت هفته تهران


وی با اشاره به عملکرد شهرداران پایتخت در گذشته ادامه داد: شهرداران مختلفی که هر دوره در پایتخت مسئولیت را بر عهده گرفتند. هر دوره یک طبقه بر روی پایتخت اضافه و پول آن را صرف پروژه‌های عمرانی کردند و هیچ هزینه‌ای از آن محل صرف توسعه حمل و نقل عمومی نشد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به افق ایستگاه‌های مترو پایتخت گفت: قرار است ایستگاه‌های مترو در پایتخت به ۲۵۶ ایستگاه برسد و به زبان دیگر می‌توان گفت که ما می‌توانیم ۲۵۶ منطقه خیابان کامل شکل دهیم که ۷۰ نقطه آن تقاطعی باشد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به ظرفیت ایستگاه‌های تقاطعی و تبادلی گفت: ایستگاه‌های تقاطعی و تبادلی حمل و نقل در پایتخت می‌تواند روزانه تا ۱۰۰ هزار سفر را انجام دهد.

وی تأکید کرد: امیدوارم سایر کلانشهر‌ها اشتباه تهران را در حوزه شهر فروشی و توجه نکردن به حمل و نقل عمومی تکرار نکنند.

پس از سخنان محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران از دو کتاب TOD استاندارد و پیش‌نویس دستورالعمل خیابان کامل نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/

توضیحات رئیس شورای شهر تهران درباره شهرفروشی شهرداران گذشته پایتخت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.