به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سعید سیف از استخراج نتایج طرح رصد اشتغال دانش آموختگان سال ۹۸ خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته، وضعیت اشتغال فارغ التحصیلانِ سالهای ۹۳ - ۹۲ را به دو روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ارسالی از دانشگاهها (طرح پایش) و تجزیه و تحلیل براساس اطلاعات ثبتی (آمار استخراج شده از سامانه بیمه وزارت کار) مورد بررسی قرار گرفت که ۸۷ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در این طرح با ما همکاری کردند.
مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به اینکه امسال وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان ۹۳-۹۴ با همکاری ۸۹ دانشگاه، مرکز آموزش عالی و پژوهشگاه مورد بررسی قرار گرفت، افزود: برای اینکه متوجه شویم چه تعداد از فارغ التحصیلان ۹۳-۹۴ اشتغال دارند، با همکاری موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی از وزارت کار استعلام گرفتیم و دانشآموختگانی که کد ملی آنها در سامانه بیمه وزارت کار وجود داشت، در آمار ثبتی شاغلان ثبت شد.
وی درباره جامعه آماری این طرح نیز گفت: برای این طرح حداقل ۳۰ درصد کل فارغ التحصیلان ۹۳-۹۴ هر دانشگاه را در نظر گرفته ایم که ممکن است برای برخی دانشگاهها به ۴۰ درصد و بیشتر هم برسد؛ همچنین در این طرح جنسیت در نظر گرفته نشده است.
سیف ضمن بیان این مطلب که عدم تناسب بین رشتههای دانشگاهی با خواستهها و نیازهای جامعه، عدم ایجاد مهارتهای خاص در دانشجویان جهت پاسخگویی به تغییرات و نیازهای بازار کار از دلایل عمده نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس، تاکید بر ساماندهی پیمایش مستمر اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در اسناد بالادستی بیش از پیش بر اهمیت موضوع افزوده است.
مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم اضافه کرد: رصد اشتغال در سیاستهای کلی اشتغال ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، سند چشم انداز ۱۴۰۴ و برنامه اشتغال فراگیر مصوب ستاد فرمانده اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است.
سیف همچنین به تشریح اهداف اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: فرهنگسازی رصد وضعیت دانش آموختگان در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، ایجاد نظام مناسب اطلاع رسانی به ذینفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشتههای دانشگاهی، رصد آمار و اطلاعات در خصوص رشتههای آموزشی مازاد و مورد نیاز بازار کار و ارائه اطلاعات نتایج به مراجع ذیربط از جمله اهداف طرح رصد اشتغال دانش آموختگان به شمار میرود.
مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم رصد مستمر ظرفیتهای محیطی و شرایط بازار کار محلی – منطقه ای، بررسی ابعاد اقتصادی و اشتغالی رشتههای دانشگاهی در تعامل با دیگر گروهها و کمیتههای تخصصی وزارت عتف، شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش آموختگان در بازار کار و ترسیم وضعیت کلی اشتغال و بیکاری دانش آموختگان در رشتهها و زمینههای مختلف از دیگر اهداف طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان برشمرد.
وی با تاکید بر اینکه دورههای مهارت افزایی در دانشگاهها باید بر اساس نتایج حاصله از رصد اشتغال توسعه یابد، تصریح کرد: ضرورت دارد دانشگاهها نسبت به فعال سازی ساختارهای مشاوره شغلی و کاریابی جهت بهبود وضعیت اشتغال اهتمام بورزند.
سیف گفت: بر اساس نتایج استخراج شده، رشتههای فنی و مهندسی در دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وضعیت اشتغال پذیری بهتری نسبت به سایر رشتهها داشته اند و آمار اشتغال فارغ التحصیلان نسبت به پیمایش سال گذشته افزایش یافته است.
جزییات طرح رصد اشتغال دانش آموختگان در سال ۹۸ در جداول زیر به نمایش درامده است.
جدول زیر اشتغال رشتههای مختلف در مقطع دکتری را براساس نتایج طرح پایش (آمار دانشگاه ها) نشان میدهد؛
براساس آمار مندرج، رشتههای اقتصاد، مهندسی فضا و عمران بالاترین میزان اشتغال را برای دانش آموختگان به همراه داشته است؛ در حالی که رشتههای شیمی، آمار و تاریخ در قعر جدول و پایینترین رتبه را به خود اختصاص داده است. اشتغال ۱۰۰ درصدی اقتصاد در مقطع دکتری جالب توجه است.
جدول زیر نیز درصد اشتغال رشتههای مختلف در مقطع ارشد را براساس نتایج طرح پایش نشان میدهد.
میزان اشتغال فارغ التحصیلان ۹۳-۹۴ در مقطع کارشناسی ارشد در رشتههای مهندسی کامپیوتر، مهندسی هوافضا، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی عمران و حسابداری بالای ۷۰ درصد است. نکته قابل توجه اینکه رشته اقتصاد که در مقطع دکتری، اشتغال ۱۰۰ درصدی را برای فارغ التحصیلان دکتری به همراه داشته، اما در ارشد، میزان اشتغال تنها ۶۲/۳۹ درصد بوده است.
براساس آماری که دانشگاهها اعلام کرده اند، پایینترین میزان اشتغال مربوط به دوره کارشناسی است؛ چرا که درصد اشتغال در رشتههای مختلف زیر ۶۸ درصد است. رشتههای آموزش زبان انگلیسی، مهندسی مکانیک و مهندسی مواد و متالوژی بالاترین میزان اشتغال را در دورههای کارشناسی دارا هستند و رشتههای آمار، شیمی کاربردی و تاریخ در آخرین رتبهها قرار دارند.
منبع: مهر
انتهای پیام/