پدرام فیاضیان، مشاور تحصیلی در گفتوگو با خبرنگار
حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کنکور ۹۸ و اعتراضاتی که در پی آن به وجود آمد و باعث شدن که نظام قدیمیها اعلام کنند که در حق آنها ظلم شده است، گفت: اگر بخواهیم بگوییم در حق نظام قدیمیها ظلم شده یا نه ابتدا باید به چند مسئله بپردازیم؛ اولا اینکه سازمان سنجش در عدد هم ترازی کاری کرد که خیلی در حق نظام قدیمیها ظلم نشود، برای مثال برای داوطلب نظام قدیم در درس زیست که فرد ۷۰ درصد کسب کرده بود، تراز ۷۵ و نیم درصد و یا کسی که تراز ۷۵ و نیم درصد کسب کرده بود، ۸۱ درصد حساب کردند و که به بحث عدالت کمک کردند تا مقداری از ظلمی که نظام قدیمیها اعلام کرده بودند کم شود به عبارتی به این صورت معادل سازی کردند.
فیاضیان افزود: انتقادی که به این شیوه وارد است این است که به هیچ وجه اعلام نشد این معادل سازی بر چه اساسی بوده و به چه فرمولی حساب شده است.
این مشاور تحصیلی بیان کرد: به لحاظ محتوایی در درس ریاضیِ تجربیها که مهمترین دغدغه داوطلبان است، نحوه چیدمان سوالات درس ریاضیِ کنکور تجربی کاملا دگرگون شده بود ؛ یعنی چیدمانی که همیشه انتظار داشتند؛ جا به جا شد و با آزمونی مواجه شدند که کاملا متفاوت است و همین موضوع به درجه سختی سوالات افزود.
او با بیان اینکه در کنکور ۹۸ به لحاظ محتوایی در حق نظام قدیمیها ظلم شد، گفت: این که گفته شده بیشتر نظام جدیدیها جذب شدند و درصد جذب نظام قدیمیها به نظام جدیدیها ۸۰ به ۳۰ بود، اشتباه است.
این مشاور تحصیلی تصریح کرد: متاسفانه در کتابهای نظام جدید رویکرد گفتمان و لسان مباحث عوض شده و داوطلب نظام قدیم با آن آشنایی ندارد، داوطلب نظام قدیم با واژگان جدیدی که معادل سازی فارسی شده، ناآشنا و قریب است و از این نظر هم داوطلبان نظام قدیم ضربه میخورند.
در دانشگاههای برتر ؛ بومی گزینی مطرح نیست
فیاضیان بیان کرد: بومی گزینی درست است، ولی در حوزه درسی کنکوری دانشگاههایی که مطرح هستند مثل تهران، تبریز و مشهد درصد زیادی به صورت کشوری پذیرش میگیرند. بخشی از دانشگاههای که در منطقه "دو" و "سه" وجود دارد، بومی قطبی و ناحیهای عمل میکنند که به قبول شدن دانش آموزان کمک میکند، ولی ضربه نمیزند. کسی که در منطقه ۳ هست میتواند از ایلام استفاده کند و شانس بیشتری برای قبولی دارد. هم نزدیکتر به خانواده هست و از آن بوم است.
او در ادامه گفت: اینکه افراد در دانشگاههایی تحصیل کنند که دور از خانواده باشند پیامدهای اجتماعی منفی برایشان رقم میزند. ولی الان انتخابی شده است و حق بیشتری به منطقه ایها داده شده است، ولی در دانشگاههای برتر مثل تهران و علامه و تربیت مدرسی و ... اصلا بومی گزینی مطرح نیست.
انتخاب نظام قدیم یا جدید اختیاری یا اجباری؟
این مشاور تحصیلی گفت: سازمان سنجش آخرین مصوبهای که روی سایت قرار داده حکایت از اجباری بودن دارد، ولی در مصاحبه با خبرگزاریها اعلام کرده اند که انتخاب نظام جدید و نظام قدیم اختیاری است، ولی هنوز مصوبهای رسمی روی سایت منتشر نشده و این موضوع باعث سردرگرمی داوطلبان کنکور شده است.
او در پایان تاکید کرد: بهتر است سازمان سنجش برای کنکوریها شفاف سازی کند و آنها را از سردرگمی دربیاورد یا برای معادل سازی نظام قدیمیها با نظام جدیدیها یک بخشهایی که در کتاب نظام جدید حذف شده را برای کنکور حذف کند تا داوطلبان از سردرگمی بیرون بیایند. به این صورت درجه سختی نظام قدیم و نظام جدید انطباق مییابد و نیازی به هم ترازی هم نیست.
انتهای پیام/
از باشگاه خبرنگاران جوان خواهشمندم از آنجا که موضوع تضییع حقوق نظام قدیم بارها توسط همین خبرگزاری پیگیری شده است و از آنجا که دلایل تضییع حقوق واضح است، دیگر این موضوع را به عنوان سوال مطرح نکند ... خواهشمندم از روند دادخواست نظام قدیمی ها در دیوان عدالت ادرای، سازمان بازرسی و کمسیون آموزش مجلس پیگیر جبران حق نظام قدیمی ها باشید ... امید است که با قبول واقعیتها و جبران حقوق تضییع شده، پیشرفت روز افزونی را برای کشور عزیزمان شاهد باشیم و از نظم و منطق تناقض ستیز روزگار، حلاوت بیشتری نصیبمان شود. ان شاء الله
نحوه ی تراز گیری در کنکور 98 فاقد اعتبار علمی و قانونی بوده است. فاقد اعتبار علمی است چون کلیت ترازگیری فقط برای یک آزمون با شرایط برابر و عادلانه است که این کلیت با نادیده گرفتن تفاوتهای مهم دو نظام قدیم و جدید(مانند تفاوت حجم منابع)، نقض شد. و نیز فاقد اعتبار قانونی است چون همانگونه که مرکز وکلا قوه قضائیه تایید فرمودند.
به دلیل تراز مشترک رتبه داوطلبان نظام قدیم به اندازه دو یا چند برابر بدتر شد چرا که اساساً، «تراز»، «رتبه» بندی داوطلبان را تعیین میکند. و چون رتبه اصلی ترین ملاک پذیرش دانشجو است پس حقوق نظام قدیمی ها پایمال شد.
در مورد تفاوت درصد جذب هم باید بگویم که این تفاوت را هیچکس جز سازمان سنجش به طور دقیق نمیداند چرا که آمارهای در این مورد فقط در نزد سازمان سنجش است. اما آنچه مسلم است این است که با تراز مشترک، نظام قدیمی ها حتی اگر کمتر هم جذب دانشگاه نشده باشند، اما در رشته محلهایی ضعیفتر و کم متقاضی تر پذیرفته شده اند
خیلی عجیب است! کاش آن مشاور تحصیلی دفترچه شماره دو سازمان سنجش را نگاهی می انداختند(بخش گزینش بومی صفحات24 تا27). در اغلب رشته های پر متقاضی و در دانشگاههای برتر، بومی گزینی مطرح «هست» . در رشته های پرمتقاضی مقدار آن 60% بومی و 40% آزاد است و در سایر رشته ها(به غیر از رشته های کشوری که تعداد و ظرفیت آن نیز کم است) بومی گزینی به صورت 80% بومی و 20% آزاد انجام میشود.
یکی از اشکالات بومی گزینی(حداقل در رشته های روزانه) این است که داوطلبان در مناطق محروم مانند سیستان، شانس کمتری برای پذیرفته شدن در دانشگاههای برتر کشور دارند.
نکته دیگر اینکه بومِ داوطلب براساس محل تحصیلات متوسطه او تعیین میشود در حالی که ممکن است بسیاری داوطلبان همراه با خانواده به شهرهای دوردست از بوم خود مهاجرت کرده باشند و این مغایر با اهدافی است که برای بومی گزینی ذکر میشود.
به نظر من بومی گزینی در واقع یک جور تصمیم گیری به جای داوطلب است و منطقی تر است که بومی بودن یا نبودن انتخاب رشته ها را به عقل و درایت خود داوطلبان واگذار شود. همچنین قابل توجه مسئولین عزیز باشد که بومی گزینی، به هیچ وجه راه عاقلانه ای برای کاهش هزینه های(من بهش میگم سرمایه گزاری) دولت در دانشگاهها نیست!! یک راه آن ایجاد واحدهایی درسی برای ارتباط دانشجویان با کارخانه ها و مراکز صنعتی و خدماتی و... است.