صنعت مازندران این روز‌ها نگران از دست رفتن ۱۶۰۰ فرصت شغلی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، کار هر روزشان شده است، صبح خروس خوان از خانه بیرون می‌آیند و صلاة ظهر نمازشان را که خواندند به خانه بر می‌گردند، این حکایت  روز‌های کارگران کارخانه فولادین ذوب آمل است، کارگر‌های خسته از بیکاری، خسته از نبود مواد اولیه، خسته از قول‌های غول خودروسازی کشور که قرار بود تولیداتشان را تمام و کمال بخرند، اما روی دستشان باد کرده است همه نگران هستند، نگران از دست رفتن ۱۶۰۰ فرصت شغلی.

پای صحبتشان که بنشینی ابتدا خاطراتشان را مرور می‌کنند، سپس سرشان را که تا چند روز پیش کلاه ایمنی کار داشتند و الان دیگر ندارند میخارانند و لبخندی می‌زنند و سری به چپ و راست تکان می‌دهند، به حالت افسوس برای روز‌های رفته، برای روز‌هایی که مدیران شرکت در هر مناسبتی به آن‌ها پاداش می‌دادند هدیه ازدواج، تولد فرزند اول و دوم و سوم و هدیه‌هایی برای خرید سیسمونی و جهیزیه و سفر‌های زیارتی، اما این روز کوره‌ها خاموش و دلشان سرد شده است.

می‌گویند تا چند وقت قبل چراغ کارخانه و کوره‌های ذوب آهن ۲۴ ساعته روشن بود، اما امروز کوره‌ها را خاموش کردند، سه شیفت کاری نیز به یک شیفت کاهش دادند و تناژ ذوب هم به یک چهارم رسید.

فذا کجاست؟

کارخانه فولادین ذوب آمل شرکتی دانش بنیان است که ۲۰ سال قبل برای خودکفایی در تولید قطعات خودرو در فضایی به مساحت ۷۰ هزارمترمربع در شهرک صنعتی آمل شروع به فعالیت کرد. هدف از راه اندازی این واحد صنعتی، تولید انواع قطعات چدنی و فولادی با ظرفیت ۷۷ هزار و ۷۰۰ تن در سال و تولید مقاطع فولادی با ظرفیت یک میلیون تن در سال بود.
 
فضای ناامیدی در فذا

سری که به صفحه این شرکت که یکی از بزرگ‌ترین تامین کنندگان قطعات ایمنی خودرو مانند اکسل، دیسک ترمز و میل لنگ برای خودروسازان کشور است بزنیم می‌بینیم این شرکت فقط در ساخت قطعات خودرو فعال نیست، ساخت تجهیزات در صنایع آب و فاضلاب، قطعات معدنی، سیمانی، راهسازی، صنایع شیمیایی، نفت و گاز نیز از جمله فعالیت‌های این کارخانه است، واحدی که به گفته مدیرانش به علـت کم شـدن فعالیت‌های ریخته گری در اروپا نیم نگاهی هم به صادرات این محصولات به قاره سبز دارد .
 
این شرکت که سال‌ها صادر کننده و تولید کننده برتر کشور نیز شده است برای تامین نیروی متخصص خود در سال ۱۳۸۱ مرکز آموزش علمی کاربردی نیز راه اندازی و اقدام به جذب دانشجو کرد، مرکز دانشگاهی که تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی و وزارت صنعت، معدن و تجارت از کاردانی تا کارشناسی ارشد دانشجو جذب می‌کند.

فذا برای فعالیت فضا می‌خواهد

شهر آمل را به جاده هراز می‌شناسند همان مسیری که سه ساعته پایتخت نشینان را به دل سلسله جبال البرز و پارک جنگلی میرزاکوچک خان می‌رساند شهری با ده‌ها جاذبه طبیعی و تاریخی از کوه دماوند و پارک ملی لار گرفته تا تپه‌های اساطیری لاریجان ، اما روی دیگر سکه در آمل، صنایع خرد و کلان بی شماری است که از سالیان دور در شهر هزار سنگر، در سنگر تولید و خودکفایی ملی مشغول به فعالیت هستند.
 
فضای ناامیدی در فذا
بیش از ۵۰ درصد صنایع مازندران در این شهرستان فعال است و حدود ۷۰ درصد صادرات استان نیز توسط واحد‌های تولیدی و صنعتی آمل انجام می‌شود، اما گاهی اتفاقاتی آزاردهنده عرصه تولید را چنان بر سرمایه گذار و صنعتگر تنگ می‌کند که می‌خواهند فرار را بر قرار در شهر هزار سنگر ترجیح دهند، تیغ تیزی که حتی روزگاری بر پیکر یکی از بزرگترین تولید کنندگان فرآورد‌های لبنی کشور در این شهر نیز فرود آمد و کم مانده بود ۳ تا ۴ هزار کارگر نیز به جمع بیکاران بپیوندند و حالا به نظر می‌رسد مشکلات این بار گریبان کارخانه دیگری را گرفته است. کارخانه فولادین ذوب آمل بزرگترین تولید کننده قطعات خودرویی مازندران.

قولی که قول نبود

خوراک اولیه این کارخانه قراضه‌ها هستند، قراضه‌هایی که در کوره‌های ذوب به قطعات فولادی و چدنی نشکن مانند سگدست، دیسک ترمز، کاسه چرخ، میل لنگ، یاتاقان، تیغه گریدر و لودر و بولدوزر تبدیل می‌شوند تا ماشین‌های ملی تولید شوند، اما مشکل این واحد صنعتی از زمانی استارت خورد که به گفته مدیرانش، شرکت ایران خودرو در عمل به تعهدات خود کوتاهی کرد.
 
فضای ناامیدی در فذا
علوی قائم مقام کارخانه فولادین ذوب آمل گفت: این مجموعه سال‌های قبل بنا به درخواست شرکت ایران خودرو اقدام به خرید و مدرن کردن تجهیزات برای افزایش تولید کرد، اما مدتی است مورد بی مهری این شرکت قرار گرفته است.

او می‌گوید: شرکت ایران خودرو بر اساس توافق ماهانه ۱۸۰۰ تا ۲ هزار تن قراضه باید تحویل کارخانه بدهد و محصول تولیدی را بخرد، اما ۳ ماهی است که به تعهدات خود به درستی عمل نمی‌کند و کمبود مواد اولیه از یک سو و کاهش خرید محصولات سبب شده است چرخ‌های کارخانه فولاد آمل زنگ بزند.

قائم مقام کارخانه فولادین ذوب آمل می‌گوید: شرکت ایران‌خودرو مهم‌ترین مصرف کننده و تامین کننده مواد اولیه این کارخانه تعامل خود را با این شرکت تا سطح قابل توجهی کاهش داده است.

علوی با رد شایعه قطع همکاری ایران خودرو با این کارخانه می‌گوید: این‌ها شیطنت‌های فضای مجازی است و تنها مشکل ما کاهش میزان تحویل قراضه‌ها و میزان خریدی است که شرکت ایران خودرو قول داده بود از ما بخرد.

زنگ تعطیلی به صدا در خواهد آمد؟

کارخانه فولاد ذوب آمل ۵ دهنه انبار دارد و در هر دهنه آن ۵۰۰ تن قراضه را می‌توان ذخیره کرد، اما ابراهیمی مدیر پشتیبانی فنی کارخانه می‌گوید: فعلا چهار انبار کاملا خالی است.

او می‌گوید: کمبود مواد اولیه سبب شده است تناژ ذوب به یک چهارم کاهش پیدا کند و کارگران به جای سه شیفت کاری اکنون تک شیفت هستند و اواسط هفته هم که مواد خام تمام می‌شود کارگران بدون کارکردن به خانه برمی گردند.

ابراهیمی مشکل دیگر این کارخانه را دپو شدن محصولات تولید شده می‌داند و می‌گوید: ۲۰۰ هزار قطعه در این کارخانه تولید و توسط ایران خودرو باید خریداری می‌شد، اما اکنون در انبار‌ها مانده است و اگر بیشتر از این در انبار‌ها بماند زنگ خواهند زد و غیر قابل استفاده خواهند شد.

او می‌گوید: تمام این قطعات مطابق با آخرین استاندارد‌های پژو سیتروئن و شرکت ایران خودرو ساخته شده است و باید هر چه سریعتر از انبار‌ها خارج شود تا دوباره فضا برای تولید فراهم شود.

تخم مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید

مشکلات بزرگترین کارخانه تولید قطعات خودرویی باعث شد مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان به همراه مدیران این کارخانه و شرکت ایران خوردو دوشنبه هفته گذشته نشستی با وزیر صمت در تهران داشته باشند، نشستی که به گفته حسینقلی قوانلو رئیس صنعت، معدن و تجارت مازندران امیدوار کننده بود.

قوانلو خبر‌های خوشی از این نشست داد از جمله اینکه بنا به وعده مدیران ایران خودرو در روز‌های آینده بخشی از نیاز قراضه شرکت تامین می‌شود، بخشی از مطالبات حدود ۴۰ میلیارد تومانی شرکت فذا از ایران‌خودرو هم بزودی پرداخت خواهد شد و قطعات ساخته و دپو شده این کارخانه به ارزش ۳۰ میلیارد تومان نیز تا چند روز آینده بارگیری و برای نصب در خودرو‌ها به تهران منتقل می‌شود.
 
فضای ناامیدی در فذا
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران مشکلات پیش آمده را نتیجه یک اشتباه مرغ و تخم مرغی می‌داند، حکایت اینکه همه تخم مرغ‌ها را نباید در یک سبد گذاشت، می‌گوید مدیران و سرمایه گذاران شرکت فولادین ذوب آمل برای تولید و فروش محصولات خود فقط به شرکت ایران‌خودرو تکیه کردند که در اقتصاد امروز پسندیده نیست و اگر می‌خواهند در بازار رقابتی بمانند باید مرغ‌ها و تخم مرغ‌ها را در چند سبد قرار دهند، باید توازن جدیدی ایجاد کنند توازنی که فروش میل لنگ هایش دیگر لنگ یک کارخانه نباشد.

بیشتر بخوانید:شرکت فذا تعطیل نخواهد شد

انتهای پیام/س
 
گزارش از سید رضا کریمی
برچسب ها: صنعت ، معدن ، وزارت صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.