او افزود: ۴۰ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی در کشور وجود دارند، اما این سازمان حدود ۱۷ ماه است که مطالبات دانشگاههای علوم پزشکی را پرداخت نکرده است و نمیتوانیم در پذیرش بیماران، لحظهای درنگ کنیم. گاهی این گرفتاریها و از سوی دیگر شرایط جنگ اقتصادی، فشار زیادی به همکاران ما وارد میکند.
وزیر بهداشت یادآور شد: شاید خیلیها ندانند که ما چگونه داروی مورد نیاز مردم و بیماران را تهیه میکنیم و چگونه تلاش میکنیم تا لحظهای، اتاق عملی تعطیل نشود، با زحمت و مشقتهای زیادی این وضعیت را اداره میکنیم تا شرمنده مردم نشویم.
نمکی با بیان اینکه باید دیدگاهمان را نسبت به دانشگاهها تغییر دهیم، افزود: دانشگاهها در عرصههای مختلف باید بازنگری شوند. نباید دانشگاه را محل درآمد تصور کنیم که به این دلیل دانشجویان شهریه پرداز پذیرش کنیم، چون این افراد، تفاوت علمی فاحشی با دانشجویان رتبههای برتر دارند. متاسفانه به دلیل درآمدزایی، نگاهمان را به سمت پذیرش دانشجویان با سطح پایینتر و با درآمد ظاهرا بیشتر برای دانشگاهها برده ایم.
او گفت: تئودور شولتز رییس انجمن علمی اقتصاد آمریکا معتقد است که دانشگاه محلی است که هر هزینهای که در آن شود، سرمایه گذاری است به شرط اینکه اثرات این سرمایه گذاری را در اقتصاد ملی در دورههای ۵ تا ۱۰ ساله مشاهده کنید.
وزیر بهداشت اضافه کرد: در دانشگاهها هزینههای زیادی کردهایم و در سازمان برنامه و بودجه به مسئولان وقت دانشگاهی گفتم که دورههای فوق تخصصی را بعضا ۱۰۰ برابر افزایش داده ایم، اما اثرات این افزایش را در اقتصاد ملی نتوانستهایم مشاهده کنیم. سهم دانشگاه را در GDP به غیر از شرکتهای دانش بنیان، نمیتوانیم به خوبی اندازه گیری کنیم، چون به یک سوال پاسخ ندادهایم که چه کسی را با چه سطحی از مهارت در چه دورهای توسط چه کسی با چه هزینهای و برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت باید تربیت کنیم.
نمکی بیان کرد: متاسفانه آموزشگاههای بهورزی را تعطیل کردهایم، اما در رشتههای مختلف از جمله پرستاری، دکترا تربیت میکنیم. منکر تربیت دکترای پرستاری نیستم و قطعا موافقم که باید دکترای پرستاری را برای تقویت آموزش و پژوهش تربیت کنیم، اما کدام دکترای پرستاری در کنار تخت بیمار، خدمت ارائه میکند؟ چرا باید تعداد زیادی تخت بیمارستانی داشته باشیم، اما نیروی پرستاری و بهیاری به قدر کافی نداشته باشیم؟
او ادامه داد: دانشگاهها اقدام به پذیرش فراوان دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی میکنند و دانشجویان نخبه پس از فارغ التحصیلی، انتظار اشتغال دارند درحالی که ما برای آنها شغل ایجاد نکرده ایم، چون از همان روز اول که این دانشجو را پذیرش کردیم، به جایگاه ارائه خدمت او فکر نکردهایم که یکی از گرفتاریهای امروز ما است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز ۴۴ درصد از بیکاران کشور را افراد دارای مدرک کارشناسی به بالا تشکیل میدهند، افزود: در ساختار تربیت نیروی انسانی باید بازنگری کنیم.
نمکی تصریح کرد: متاسفانه دانشگاه از جامعه بریده و جدا است. ۳۳ سال پیش طرح جامعه محور کردن آموزش پزشکی را نوشتیم و دانشجو به جای اینکه در کنار تخت بیمارستانی آموزش ببیند، باید با توجه به مولفههای اجتماعی موثر بر سلامت، در جامعه حضور داشته باشد و آموزش ببیند. فقدان رابطه عالمانه بین دانشگاه و جامعه یکی از گرفتاریهایی است که باید با همکاری همدیگر، آن را حل کنیم.
او در ادامه گفت: انتظار است که شان و منزلت دانشگاه، استاد و دانشجو را دریابیم. امروز متاسفانه حداقل پرداختی را به اساتید دانشگاهها داریم. یک معلم فارغ التحصیل باهوش نخبه دانشگاه، مطلقا نمیتواند با حقوقهای پرداختی کنونی در یک شهر بزرگ زندگی کند و پاکدستترین افراد یک جامعه، معلمان دانشگاهها هستند که باید به معیشت آنها توجه بیشتری کنیم.
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تقویت فضای نشاط و شادابی در دانشگاه ها، گفت: در حال حاضر دانشگاهها، دانشجویان و اساتید نیازمند وجود یک فضای با نشاط هستند و کوچکترین تحرک فرح بخش را با تنگ نظری، نگاههای غلط و بسته، به حساب برخی مسائل دیگر میگذاریم و بارها مقام معظم رهبری در خصوص برگرداندن فضای نشاط، امید و شادی به دانشگاهها تاکید کردهاند.
انتهای پیام/