رئیس اسبق کانون صرافان ایرانیان گفت: اصلی‌ترین دلیل افزایش ارزش پولی ملی کاهش نرخ تورم و حجم نقدینگی است.

افزایش ارزش پول ملی به ازای کاهش نرخ تورم/دولت‌ها از خلق پول بپرهیزندعلی اصغر سمیعی زفرقندی، رئیس اسبق کانون صرافان ایرانیان در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح دلایل رشد ارزش پول ملی، اظهار کرد: در قدم اول می‌بایست جلوی تضعیف ارزش پول ملی را گرفت و سپس با کم کردن نرخ بیکاری و بالا بردن تولید ملی منجر به تقویت این اصل مهم اقتصادی در کشور شد.

او ادامه داد: بالا بردن مصنوعی ارزش پول به ضرب تزریق بیش از تقاضا ارز و یا پایین آوردن مصرف ارز توسط محدود کردن دستوری مصرف ان، کاری بی فایده خواهد بود و در میان مدت عواقب خوبی نخواهد داشت.

سمیعی بیان کرد: در واقع این روش‌ها که ذکر شد، تنها مسکنی برای کنترل بازار خواهد بود. چرا که برای مدتی فنر صعود قیمت برخی کالا‌ها را فشرده نگه داشته می‌شود و بعد از مدتی بسته به توان نگه دارنده فنر، سدّ نگه دارنده شکسته شده و تمام تلاش‌ها بی نتیجه خواهد شد.


 بیشتر بخوانید: افزایش ۵ میلیارددلاری حجم اقتصاد ایران با وجود تحریم‌ها


او در پاسخ به این سوال که چگونه پول ملی تضعیف می‌شود؟ بیان کرد: پول ملی تنها با افزایش نرخ تورم ارزش خود را از دست می‌دهد و دلیل رشد نرخ تورم نیز افزایش حجم نقدینگی است. افزایش نقدینگی نیز به ۲ طریق چاپ اسکناس و خلق پول توسط بهره‌های بالای بانکی ایجاد می‌شود؛ و این ۲ اتفاق فقط به دست دولت‌ها است چرا که مردم در ایجاد تورم هیچ نقشی ندارند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اگر بخواهیم بر اساس قیمت سبدی از اقلام مختلف ظرف یکسال گذشته به قضاوت بپردازیم، رشد قیمت اقلام کالا‌ها در بازار و تورم موجود نشان دهنده این است که رشد ارزش پول ملی هنوز آنطور که بیان شد محقق نمی‌شود. باید توجه داشت که با آمار‌های غلط نباید منجر به بی اعتمادی جامعه و از دست رفتن سرمایه اجتماعی باشیم.

انتهای پیام/

آمار‌های منتشر شده از برخی نهاد‌ها واقعی نیست 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
کدوم افزایش ارزش؟!
فقط با تورم منفی میشه ادعا کرد پول ملی ارزشش بالا تر رفته.42 درصد افزایش سطح عمومی قیمت ها در یکسال گذشته، کجاش افزایش ارزش پوله؟
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۹:۵۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
پول ملی ایران توهرجاکه گردش داردازنگاه بانک مرکزی دیده نمیشودبعنوان نمونه پول وقتی سمت بازی های رایانه ای وخریدنرم افزارخرج میگرددودرحین بازی هم پول اینترنت مصرفی که منجربه نقدینگی وامتیازمیشود.
خریدوفروش اکانت بازی های رایانه ای هم درنظرگرفته نمیشودحتی خریدوفروش مدرک تحصیلی هم درنظرگرفته نمیشوددرواقع سکانس های جذاب نقدینگی وسکانس های انرژی برزندگی وزمان تلف شده محاسبه نمیشود.هرسودی که حاصل شودیااختلاس وپولشویی است یاگرانفروشی ودرآمدنامشروع.بعبارت ساده نقش هرهزینه ای رابانک مرکزی محاسبه نمیکندحتی نقش قبروقیمتش رادرتورم محاسبه نمیکند.فقط طلاوارزکه باگذشت زمان افزایش قیمت پیدامیکنندرانگاه میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
ارزش پول ملی خیلی کاهش پیداکرده است بطوری که مسافرانی که به خارج از کشور حتی عراق می روند تازه می فهمند که چقدر ارزش پول ملی کاهش یافته است.
آخرین اخبار