مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی قیروکارزین:

بذر‌های خود مصرفی، بوجاری و ضد عفونی شوند

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: کشاورزان اگر به هر دلیل از بذر گواهی شده استفاده نکردند، باید بذر خود مصرفی را بوجاری سپس ضد عفونی و استفاده کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شهرام فلامرزی مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین اظهار کرد: بنا به آمار بیش از ۱۰ درصد گندم تولیدی این شهرستان به منظور خود مصرفی و استفاده بذری نگهداری شده که مدیران پهنه و کلینیک‌های گیاه پزشکی فعال آماده ارائه راهنمایی لازم جهت ضد عفونی بذر‌ها خواهند بود.

او افزود: به منظور ضد عفونی بذر‌های گندم و جو معمولا از قارچ کش «کاربندازیم» با دُز مصرفی ۲ در هزار استفاده می‌شود.

فلامرزی تصریح کرد: مصرف بذر گواهی شده در کاشت محصولات زراعی نقش اساسی در افزایش تولید و تامین غذای مردم دارد و استفاده از بذر‌های خود مصرفی می‌تواند موجب کاهش عملکرد و افزایش هزینه تولید شود.

این کارشناس تصریح کرد: عملیات اختلاط سم با بذر باید به وسیله دستگاه‌های ضد عفونی انجام و به علت محدود بودن مدت زمان اثر سم، از نگهداری بذر‌های ضد عفونی شده به مدت طولانی و در شرایط نا مطلوب انبار اجتناب کرد.

فلامرزی بیان کرد: در صورتی که ضد عفونی بذر‌ها به صورت صحیح انجام نشود آلودگی بوسیله عوامل بیماری در زمان سبز شدن بذر اتفاق افتاده و در زمان رشد بوته، بیماری به طور سیستمیک گسترش و در نهایت موجب کاهش کمی و کیفی تولید محصول می‌شود.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین اظهار کرد: رعایت نکات ایمنی در زمان ضد عفونی بذر‌ها حیاتی بوده که مهم‌ترین آن استفاده از دستکش و ماسک، شستشوی دست و صورت با آب و صابون پس از ضد عفونی و عدم استفاده از بذر‌های ضد عفونی شده به منظور آرد یا خوراک دام است.

سطح زیر کشت گندم سالانه در قیروکارزین نزدیک به ۴ هزار هکتار که حدود ۱۶ هزار تن گندم از این مزارع تولید و تحویل مراکز خرید می‌شود؛ استفاده نکردن از بذر گواهی شده می‌تواند بر اقتصاد خانوار کشاورز اثر منفی داشته باشد.

قیروکارزین در فاصله ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/چ

ضد عفونی بذر‌های خود مصرفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار