به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، در حدود ۱۶۰ سال از عمر راه آهن رشت میگذرد، ولی هنوز نه تنها از اهمیت آن کاسته نشده بلکه روز به روز به ارزش و اهمیت آن افزوده میشود.
اساس خط از ابتدا تاکنون تغییر چندانی نکرده و دو ریل همچنان به موازات همدیگر راه آهن کشورها را میسازند و سهم زیادی در جابه جایی مسافران ، کالا و بار دارند.
اگرچه عملیات احداث راه آهن قزوین – رشت ۱۵ سال طول کشید و این انتظار برای بهره برداری به مزاج گیلانیها خوش نیامد، اما دراین ۷ ماه فعالیتش هم موجب استقبال مردم و هم ایجاد اشتغال شد.
عبور راهآهن قزوین - رشت از کنار شالیزارها و جنگلهای سرسبز سراوان زیباییهای این مسیر ریلی را دو چندان کرده است و مسافران و گردشگران ضمن جابه جایی همچنین میتوانند از مناظر دیدنی و طبیعی گیلان نیز دیدن کنند.
راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه، از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت میرسد.
غلامحسین ولدی، سرپرست اداره کل راه آهن شمال ۲ در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت گفت: از اواسط اسفند ماه پارسال تا بیستم مهر امسال مجموعا ۱۲۴ هزار و ۷۹۴ نفر مسافر از طریق راه آهن شمال ۲ جابه جا شدند که از این مقدار ۷۱ هزار و ۳۲۶ نفر شامل زائران امام رضا (ع) به مشهد مقدس و ۵۳ هزار و ۴۶۸ نفر به تهران اعزام شدند.
او به استقبال مردم اشاره کرد و افزود: مسافران برای تردد خود با قطار استقبال میکنند.
غلامحسین ولدی، سرپرست اداره کل راه آهن شمال ۲ گفت: جا به جایی بیش از ۱۲۴ هزار مسافر از طریق راه آهن رشت موجب کاهش ترافیک و تردد آسان شده است.
او با اشاره به اینکه استقبال مردم برای تردد از راه آهن، کمک به سزایی به محیط زیست و حذف آلودگی هوا کرده است، افزود: اگر به طور متوسط تعداد سرنشینهای اتومبیلهای سطح جادهها را ۳ نفر در نظر بگیریم، جابه جایی این مقدار مسافر توسط راه آهن شمال ۲، موجب حذف ۴۱ هزار و ۵۹۸ اتومبیل از سطح جادهها شده است.
سرپرست اداره کل راه آهن شمال ۲، با اشاره به اینکه مصرف سوخت ناوگان ریلی نسبت به جادهای یک هفتم است، گفت: حذف این تعداد اتومبیل از سطح جادهها علاوه بر کاهش سوانح جادهای باعث کاهش آلایندههای زیست محیطی میشود.
سرپرست راه آهن شمال ۲ گفت: قطار مسافری رشت به مشهد و برعکس از تاریخ ۱۵ اسفند در این مسیر تردد میکند.
غلامحسین ولدی افزود: قطار مسافری رشت به مشهد و برعکس از تاریخ ۱۹ اردیبهشت به صورت یک روز در میان در این مسیر تردد میکند و تا قبل از این تاریخ هفتهای یکبار در مسیر مذکور قرار میگرفت.
او گفت: با احتساب قطار گردشگری خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار تا کنون هفت رام قطار گردشگری وارد استان گیلان شده است.
غلامحسین ولدی، سرپرست اداره کل راه آهن شمال ۲ گفت: انتظار میرود در آینده تعداد قطارهای گردشگری ورودی به استان گیلان افزایش یابد و به دنبال دائمی شدن سیر قطار گردشگری هستیم.
او افزود: مردم خونگرم استان گیلان تاکنون استقبال خوبی از قطارهای راه آهن شمال ۲ داشتند و هر چه از زمان بهره برداری این ناحیه میگذرد ضریب اشغال قطارهای این راه آهن شمال ۲ افزایش پیدا کرده، به طوری که برخی قطارها با ضریب اشغال بیش از ۱۰۰ درصد اعزام میشوند.
سرپرست اداره کل راه آهن شمال ۲ گفت: برای رفاه حال همشهریان گرامی به دنبال افزایش تعداد قطارهای راه آهن شمال ۲ و همچنین کاهش زمان سیر قطارها هستیم.
مسیر ریلی قزوین به رشت یکی از زیباترین محورهای شبکه ریلی کشور است.
ابنیهها پلها و تونلهای فراوانی که در این خط ریلی ساخته و تعبیه شده است در کنار جذابیتهای طبیعی مناظر و چشماندازهای بسیار فوقالعادهای را در مسیر به وجود آورده است.
عبور راه آهن گیلان از مناطق طبیعی و بکر استان را فرصتی مغتنم برای راهاندازی قطار گردشگری است.
وجود شالیزارهای متعدد، رودخانههای زیبا، جنگل و مرداب سراوان و نمونههای زیادی از اینها یک ظرفیت بسیار بزرگ گردشگری و تفریحی در شبکه ریلی کشور محسوب میشود.
پل منجیل در کل شبکه راه آهن کشور به عنوان طولانیترین و زیباترین پل شناخته شده است وایجاد سازهها و پلهایی نظیر پل شاهرود با ارتفاع بیش از ۵۰ متر از سطح زمین که با الهام از معماری سنتی و مدرن ساخته شده به جذابیتهای راهآهن قزوین رشت افزوده است.
وجود ۲۲ کیلومتر تونل در محور ریلی قزوین به رشت یکی دیگر از جذابت های این مسیر ریلی است.
از زمان افتتاح راه آهن قزوین به رشت، تاکنون حتی یکبار برنامه جابهجایی مسافران در این مسیر به تعویق نیافتاده است و به صورت کاملاً منظم جریان دارد.
قطار مسافری رشت مشهد و برعکس به صورت یک روز در میان و در روزهای زوج ماه در مسیر مذکور تردد میکند.
هزینه بلیت سالن اتوبوسی معمولی قطار رشت تهران حدودا بین چهل هزار و هفتصد تومان و ۷۴ هزار و سیصد تومان، اتوبوسی vip تقریبا بین ۴۹ هزار و ۷۰۰ و ۹۱ هزار و پنجاه تومان و سالن کوپهای حدودا بین ۸۲ هزار و ۹۰۰ تومان و ۱۰۷ هزار ۳۵۰ تومان شناور است.
هزینه بلیت قطار مسافری رشت مشهد تقریبا بین ۱۷۵ هزار تومان و ۲۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان شناور است.
راه آهن قزوین رشت اواسط اسفند پارسال با حضور رئیس جمهور و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در رشت افتتاح شد و با افتتاح آن کمک به سزایی به رونق توسعه، اشتغال و حمل و نقل جادهای آسان شد.
توجیه اقتصادی و استقبال مردم از راه آهن موجب شد تا پروژه اتصال راه آهن قزوین رشت به انزلی، آستارا و سپس جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار گیرد و با اتصال این خط ریلی علاوه بر صادرات و واردات کالا و ورود ارز به کشور و افزایش مناسبات کشورها، همچنین به اشتغال جوانان و رونق توسعه منطقه نیز بسیار اثر بخش است.
محمدرسول سماکچی رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان در گفت و گو با یکی از رسانه ، عدم وجود کارکردهای مثبت در پروژه ریلی قزوین - رشت را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: راه آهن قزوین - رشت روزی یک میلیارد تومان ضرر و زیان به کشور وارد میکند و مشخص نیست این مبالغ هنگفت به چه صورتی از جیب مردم و بیتالمال پرداخت میشود.
رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان با بیان اینکه سرمایهگذاری هنگفتی برای ساخت و تکمیل پروژه ریلی قزوین - رشت انجام شده است عنوان کرد: آنچه که هماینک واضح بوده این است که متناسب با میزان هزینههای انجام شده سود و آورده اقتصادی لازم برای کشور توسط راه آهن قزوین - رشت محقق نمیشود.
سماکچی عدم اتصال این مسیر ریلی به بنادر شمال کشور از جمله بندرانزلی و منقطع ماندن پروژه قطار قزوین - رشت را اشکال و ضعف بزرگ آن دانست و تصریح کرد: برای اجرای این پروژه ناقص بیش از 2 هزار میلیارد تومان فقط به پیمانکار طرح پرداخت شده است بنابراین لازم بود زمینه لازم برای سودآوری آن نیز فراهم میشد.
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران قطار قزوین - رشت را در اصل پروژه خوبی دانست و با بیان اینکه ناقص ماندن آن به کل طرح آسیب جدی وارد کرده است اظهار داشت: از دولت و مسئولان مربوطه انتظار داشتیم در همان ابتدای شروع ساخت این طرح برای اتصال آن به بنادر مهم انزلی و یا آستارا برنامهریزی کنند.
او جابهجایی تعداد نه چندان زیاد مسافران در مسیر رشت به تهران و یا گاهی به مشهد مقدس در طول ایام هفته و عدم فعال بودن بخش باربری راه آهن گیلان را مورد اشاره قرار داد و افزود: با این شیوه کار راهآهن گیلان حتی هزینههای پرسنل و خدمه قطار هم پوشش داده نمیشود و چیزی به غیر از ضرر و زیان میلیاردی در آن نمیبینیم.
رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان با تأکید بر اینکه اقتصاد این استان با فعال شدن حمل و نقل ریلی کالا و بار توسعه پیدا کرده و رونق میگیرد گفت: طرح ملی باید هدفدار باشد و انتظار میرفت از همان ابتدا برای راهاندازی بخش حمل و نقل بار پروژه ریلی قزوین - رشت و اتصال آن به بنادر و کشتیرانی فکری اتخاذ شود.
سماکچی ایجاد ارتباط با روسیه و کشورهای CIS از طریق راه آهن گیلان را برای تحقق بحث توجیه اقتصادی این پروژه امری ضروری دانست و بیان کرد: یقیناً با جابهجایی تعدادی مسافر در مسیر رشت به تهران اقتصاد گیلان شکوفا نمیشود بنابراین امیدواریم دولت در فرآیند اتصال این خط ریلی به بندرانزلی اهتمام بیشتری داشته باشد.
گزارش از مریم عباسی زاده
انتهای پیام/