به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،آزادراه اصفهان- شیراز از جمله طرحهایی است که مطالعات آن از حدود ۴۰ سال پیش آغاز شد و در حالی که قرار بود اوایل دهه ۹۰ تکمیل و به شبکه راههای کشور بپیوندد اینگونه نشد و حالا که نزدیک به ۱۰ سال از ورود این پروژه به مرحله اجرایی میگذرد همچنان تا تکمیل آن راه زیادی باقی مانده است.
اهمیت پروژه آزاده اصفهان- شیراز در اتصال این دو شهر گردشگرپذیر به یکدیگر خلاصه نمیشود، مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور از خط اتصال این دو کلانشهر به هم میگذرد و بهره برداری از این آزادراه میتواند علاوه بر کوتاه کردن مسیر سفر از شمال به جنوب کشور، مصرف سوخت را کاهش داده و آمار تصادفات ناشی از تردد در جاده کنونی مواصلاتی میان دو استان اصفهان و فارس را نیز کاهش دهد.
در اطلاعاتی که شرکت پیمانکار این پروژه منتشر کرده، آمده است: «آزادراه اصفهان- شیراز به منظور کوتاه شدن فاصله بین دو شهر تاریخی و توریستی اصفهان و شیراز به میزان ۱۴۰ کیلومتر و کاهش مدت سفر به میزان ۱.۵ ساعت، کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال، کاهش تصادفات در مسیر کریدور شمال به جنوب در دو باند مجزا به طول ۲۲۲ کیلومتر در حال احداث است.
با احداث این آزادراه در دو استان اصفهان و فارس و شرایط مالی ساکنین دو استان فوق از یک سو و اقتصادی بودن حرکت در آزادراه برای خودروهای عمومی سبب استفاده غالب مسافران بین دو استان میشود.»
در بیان تاخیر در اجرای پروژه همین بس که از زبان مسئولان، هر سال زمان بهره برداری از آن تمدید شده است! آنچه که به عنوان مانع بر سر راه تکمیل این پروژه در صحبتهای مسئولان دو استان شنیده میشود منابع مالی و اعتباری است.
معاون ساخت و توسعه آزادراههای کشور، مرداد ۹۶ در اصفهان، با بیان اینکه سرمایهگذار پروژه آزادراه اصفهان- شیراز از ایزدخواست تا اصفهان مشخص شد، گفت: با عقد این قرارداد و درپی آن اخذ مصوبه دولت کریدور تهران - اصفهان - شیراز کامل میشود.
سید حسین میرشفیع درباره روند احداث آزادراه اصفهان - شیراز اظهار داشت: با مطالعات انجام شده پیرامون احداث آزادراه اصفهان -شیراز، سعی میشود این آزادراه در نزدیکترین فاصله با شهرضا احداث شود تا این شهر به حاشیه نرود. عملیات ساخت این آزادراه از سمت شیراز تا ایزدخواست در حال اجراست و تا شهریورماه سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
این وعده، اما محقق نشد تا مسئولان زمان دیگری را برای تکمیل پروژه اعلام کنند. چندی پیش خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه ۷ آزادراه تا پایان سال ۹۹ در کشور به بهرهبرداری میرسد، گفت: در این بین آزادراه اصفهان ـ شیراز به طول ۲۲۴ کیلومتر طولانیترین آزادراه کشور است، بخشی از اعتبارات ساخت از این آزادراهها از منابع مالی دولت و مابقی از سرمایههای بخشهای خصوصی مشترک با وزارت راه و شهرسازی تأمین میشود.
اما جدیدترین اظهارنظر پیرامون این پروژه مربوط به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس است. رضایی تامین منابع اعتباری برای تکمیل پروژه آزادراه شیراز- اصفهان را از مسائل مهم در این پروژه دانست و گفت: با توافقاتی که وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع انجام دادهاند این منابع بهزودی تامین میشود.
او افزود: با تکمیل این پروژه شاهد کاهش ۲ ساعته زمان سفر از شیراز به اصفهان و همچنین صرفهجویی ۲۰۰ میلیارد تومانی در مصرف سوخت در سال خواهیم بود.
رضایی اثرات مثبت اقتصادی و تاثیر در هزینههای حمل و نقل را از دیگر ویژگیهای این آزادراه برشمرد. وی با بیان اینکه قطعه ۷ آزاد راه شیراز - اصفهان از قطعات بزرگ پروژه است که عملیات اجرایی آن با کندی روبهرو است، افزود: در این بازدید پیمانکار مکلف شد با افزودن بر تعداد ماشینآلات و تجهیزات به تسریع روند عملیات در این قطعه بپردازد.
او تامین منابع اعتباری برای تکمیل پروژه آزاد راه شیراز- اصفهان را از مسائل مهم در این پروژه دانست و افزود: با توافقاتی که وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع انجام دادهاند این منابع به زودی تامین شده و امیدواریم در سال آینده شاهد تکمیل و بهرهبرداری این آزاد راه باشیم.
تلفات جانی ناشی از تصادفات رخ داده در مسیر اصفهان- شیراز نام این جاده را به عنوان یکی از حادثه خیزترین جادههای مواصلاتی کشور مطرح کرده است، ارتباط ترانزیتی شمال به جنوب کشور نیز از جمله دلایلی است که با تکیه بر آن باید به تکمیل هرچه زودتر این پروژه سرعت داد.
انتهای پیام/م
منبع:تسنیم