مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی قیروکارزین از بکار گیری پهباد مجهز به دوربین‌های حساس به حرارت در شناسایی نخیلات مشکوک به آلودگی سوسک سرخرطومی حنائی خرما خبر داد.

آفت سوسک حنائی نخیلات با پهباد شناسایی می‌شود

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شهرام فلامرزی مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی قیروکارزین اظهار کرد: سنجش از راه دور با استفاده از سنسور‌های حرارتی نصب شده بر پهباد و تلفیق آن با تصاویر ماهواره‌ای از جدیدترین فناوری‌های تشخیصی مورد استفاده است.

این کارشناس تصریح کرد: شناسایی سریع‌تر نخیلات در مراحل ابتدایی آلودگی به آفت سرخرطومی حنائی و مبارزه موثر و کم هزینه تر، از مزایای این روش خواهد بود.

فلامرزی با اشاره به روش‌های ردیابی و تجربه‌های موفق در کنترل قاطع آفت، بیان کرد: استفاده از پهباد در شناسایی آفت در برخی از کشور‌ها بکار گرفته شده و تجربه موفقی داشته است.

او ادامه داد: این فن آوری بومی ساخت شرکت‌های دانش بنیان بوده که قرار است از طرف سازمان حفظ نباتات کل کشور در شهرستان‌های جنوبی استان فارس آلوده به آفت به کار گرفته شود.

فلامرزی تصریح کرد: استفاده از سنسور‌های شنوایی، سگ‌های ردیاب و فرمون‌های جاذب سوسک از دیگر روش‌های نوین در ردیابی این آفت است.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین افزود: همه روش‌های شناسایی، ردیابی و مبارزه مورد استفاده، تکمیل کننده یکدیگر بوده و موجب شناسایی و مبارزه در سریع‌ترین زمان ممکن شده تا نخیلات متحمل کمترین خسارت شوند.

سوسک سرخرطومی حنائی از تابستان ۹۶ در چهار قطعه باغ واقع در منطقه دشت لار از توابع شهرستان قیروکارزین شناسایی که تاکنون منجر به حذف ۹ اصله و انجام اقدامات درمانی در بیش از ۱۰۸ اصله نخل شده است.

قیروکارزین در فاصله ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/چ

مبارزه با آفت سوسک حنائی نخیلات در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار