به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، موفقترین فیلمهای سینمایی از عناصر متحرک زیادی استفاده میکنند. بازیگران، کارگردانی، لباسهای مخصوص هر نقش و جلوههای ویژه. اینها همگی از عوامل حیاتی و مهم سینما هستند، همان طور که ساخت و طراحی صحنه از فاکتورهای مهم فیلمسازی است.
برای مثال آیا فیلم سینمایی «شکل آب» که جایزه اسکار بهترین فیلم را گرفته بود، میتوانست بدون لوکیشن آزمایشگاه فیلم موفقی شود؟ در مورد هری پاتر فکر کنید که لوکیشنهای خاص آن و جلوههای ویژه چگونه این مجموعه سینمایی را محبوب کرده است.
با این حال گاهی فیلمسازهایی هستند که شجاعت و استعداد این را دارند که فیلم خود را تنها در یک لوکیشن بسازند. گاهی اوقات این اتفاق به خاطر محدودیتهای بودجه میافتد؛ اما اغلب این گونه فیلمسازی از روی انتخابی خلاقانه ساخته میشود. این نوع فیلمسازی بسیار حساس است و اگر بازیگر متعهد نباشد، شاهد فیلمی به شدت حوصله سر بر خواهیم بود. در ادامه نمونههای شاخص این فیلمها را معرفی میکنیم:
اولین فیلمی که در این سبک به ذهن خطور میکند، «۱۲ مرد خشمگین» است. اثری هنرمندانه از سیدنی لومیت و نقش آفرینیهایی که شگفتانگیز هستند. هنری فوندا در این فیلم نقش کسی را دارد که از پسری دفاع میکند که متهم به قتل پدرش است؛ اما یازده نفر دیگر در این اتاق فکر میکنند که پسر مجرم است. تمام فیلم در یک اتاق می گذرد و فوندا به تدریج تلاش میکند، باقی افراد را راضی کند که این قتل کار پسر جوان نبوده است.
****
جوئل شوماخر فیلمهای غیر منطقی و ضعیف زیادی مثل «بتمن و رابین» در کارنامه دارد، اما این فیلم شاید نشان می دهد که او واقعاً میتواند فیلمسازی خوب باشد. همان طور که از نام فیلم پیداست تمام لوکیشنهای آن در یک باجه تلفن روی میدهد. کالین فارل نقش مردی را بازی میکند که هر روز صبح از یک باجه تلقن مشابه به همسر دومش زنگ میزند، اما یک روز شخصی ناشناس از پشت تلفن به او میگوید اگر به همسر اول خود این موضوع را اطلاع ندهد و تلفن را قطع کند، تک تیراندازی او را خواهد کشت.
****
شاید اسم این فیلم را نشنیده باشید، اما از بهترینهای این نوع فیلمسازی است. تک لوکیشن این فیلم یک اتاق کوچک است و هشت داوطلب که در این اتاق آزمون میدهند، حضور دارند. برای آنها سه قانون وجود دارد که نباید اتاق را ترک کنند، با مامور امنیتی صحبت نکنند و برگههای خود را خراب کنند. اما نکته عحیب این آزمون ۸۰ دقیقه ای این است که تمامی برگهها سفید هستند.
****
فیلمی شجاعانه که در یک لوکیشن ساخته شده است. شاید کوچکترین لوکیشنی که تا به حال با آن روبرو بوده ایم. تمامی مدت فیلم در یک تابوت روی میدهد و رایان رینالدز نقش شخصی را ایفا میکند که توسط تروریستها ربوده شده و زنده زنده دفن شده است، تنها چیزی که دارد یک فندک و یک گوشی موبایل است که شارژ کمی هم دارد و از همه مهمتر اکسیژن او نیز محدود و رو به اتمام است.
****
در این فیلم تام هاردی نقش آفرینی کرده و می تواند دلیلی کافی باشد تا شما این فیلم را ببینید. او در این فیلم نقش آیوان لاک را دارد که از ابتدا تا انتهای فیلم تنها با یک ماشین در اتوبان حرکت میکند و حتی یکبار هم توقف نمیکند و فقط با چندین نفر به صورت تلفنی تماس میگیرد. در نگاه اول ممکن است فیلمی کسل کننده به نظر برسد، اما به شدت ماهرانه ساخته شده و ارزش یک بار دیدن را دارد.
****
شیطان
حتی فیلمهای ماورا الطبیعه نیز میتوانند در یک مکان کوچک فیلمبرداری شوند؛ اگرچه با کمی تقلب. داستان این فیلم توسط ام. نایت شایلامان نوشته شده و داستان گروهی از مردم را روایت میکند که در یک آسانسور گیر کرده اند و یکی از این افراد مدعی میشود که شیطان است. تقلبهای فیلم آنجایی رخ میدهد که در برخی سکانسها نیرو هاهی امنیتی نشان داده میشوند که قصد دارند از داخل آسانسور سر در بیاورند، اما بخشهای اصلی فیلم در آساانسور روی میدهد.
انتهای پیام/