صادقی نیارکی گفت: هم اکنون حدود ۳۵۰۰ واحد فعال ماشین سازی و ساخت تجهیزات با توان تولید بیش از یک میلیون تن در سال مشغول به فعالیت هستند.

فعالیت ۳۵۰۰ واحد فعال ماشین سازی و ساخت تجهیزات در کشوربه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی صادقی نیارکی سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه داخلی سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی  گفت: توسعه داخلی سازی در صنایع ساخت تجهیزات پتروشیمی یکی از پایگاه‌ها و بنیان‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه نهضت ساخت داخل است که به دست سربازان جبهه اقتصادی در حال اجرا است.

او ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری در زمینه استقلال صنعتی می‌فرمایند: «یکی از شرایط توسعه کشور، استقلال صنعتی است. ما باید بتوانیم در همه زمینه‌های صنعتی بر پای خودمان بایستیم، به فکر خودمان تکیه کنیم؛ توانائی‌های خودمان را به کار بگیریم».

نیارکی گفت: بنابراین زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی، صنایع تکمیلی و تبدیلی یکی از مزیت‌های اصلی کشور در مسیر توسعه صنعتی محسوب می‌شود؛ لذا توجه به تعمیق ساخت داخل و افزایش ضریب خوداتکایی در این صنعت در راستای تحقق استقلال صنعتی امری ضروری است.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت افزود: صنایع ماشین سازی و تجهیزات، موتور محرک کل صنایع کشور بوده و دارای ارزش افزوده بالایی است. تجهیزات و ماشین آلات خطوط تولید همه صنایع کشور وابسته به این صنعت پیشران و راهبردی است و این شاخه از صنعت معیاری برای تشخیص رتبه صنعتی کشور‌ها محسوب شده پس توسعه این صنعت در کشور اهمیت راهبردی دارد.

او افزود: هم اکنون حدود ۳۵۰۰ واحد فعال ماشین سازی و ساخت تجهیزات و همچنین کارگاه کوچک صنعتی با توان تولید بیش از یک میلیون تن در سال در کشور مشغول به فعالیت هستند.


بیشتر بخوانید: پیش بینی بودجه‌ ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی برای حفط ماشین آلات ساخت داخل


نیارکی گفت: توسعه و تعمیق ساخت داخل یکی از برنامه‌های ۷ گانه وزارت صمت در امسال است که خوشبختانه در صنایع مهم و راهبردی دستاورد‌های خوبی به همراه داشته است و تاکنون در راستای توسعه داخلی سازی نمایشگاه فرصت‌های رونق تولید با شناسایی بیش از ۲ هزار نیاز صنعتی، ۲ نیز تخصصی تعمیق ساخت داخل در قطعات خودرو با هدف کاهش وابستگی ارزی به ارزش ۱۷۵ میلیون یورو برگزار شده است.

او افزود: امروز شاهد برگزاری مراسم امضای تفاهم نامه داخلی سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی با ارزش ۶۰ میلیون یورو هستیم. این تفاهم نامه بین شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت و ۲ شرکت بزرگ ماشین سازی اراک و شرکت صنایع آذر آب برای ساخت تجهیزات ثابت پتروشیمی کیان و دهلران منعقد می‌شود که توسعه داخلی سازی در این پروژه مشترک برای تجهیزات پتروشیمی دهلرا بیش از ۶۲ درصد و برای پتروشیمی کیان ۵۵ درصد هدف گذاری شده است.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت گفت: در صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی هم اکنون ۱۸ طرح بالغ بر ۹ میلیارد یورو در حال اجراست که به طور متوسط ۶۰ درصد ماشین آلات و تجهیزات آن‌ها توسط سازندگان ایرانی تامین می‌شود.

انتهای پیام/

تجهیز ۶۰ درصد ماشین آلات صنعت پالایشگاهی توسط سازندگان ایرانی

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار