علوی نیا شاعر کشورمان از دلایل موفق بودن برخی کتاب‌های ادبی در جذب مخاطب گفت.

چگونه کتاب های ادبی موفق می شوند/ تاثیرگذاری مولفان ادبیات روی مخاطب

سید محمود علوی نیا شاعر، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص علت خوب بودن برخی کتاب‌های ادبی در نزد مردم گفت: کتاب‌های ادبی و تمام آثار تالیف شده در حوزه ادبیات، چه نظم و چه نثر با مخاطبی برخورد دارند که یک بعد دریافتش احساس است. همین که کتاب‌های حوزه ادبیات از نظر احساسی با مخاطب ارتباط برقرار کنند، موفق شده اند. در ادبیات، مخصوصاً شعر دو دو تا می‌شود پنج تا و با منطق در آن سر و کار نداریم. نویسنده یا مولف نیازی ندارد در اثرش با عقل و منطق با مخاطبش ارتباط برقرار کند. فقط کافی است؛ شاخک‌های احساسی او را تحریک کند تا اثرش را بپذیرد.

او افزود: همین که مخاطب کتاب ادبی را بپذیرد، نویسنده موفق شده است. برای همین پرمخاطب‌ترین و پرخواننده‌ترین کتاب‌ها در حوزه ادبی تالیف شدند. ترجمه‌های بسیار کمی هم هستند که به این موفقیت دست یافتند اما کتاب‌های تالیفی در حوزه ادبیات موفق تر بودند. ادبیات باعث می‌شود، مخاطب لطافت پیدا کند. وقتی اسم ادبی روی یک کتاب بیاید، به معنای لطافت، دل انگیزی و سرشار شدن است.

این شاعر درباره تجدید چاپ کتاب‌های ادبی گفت: برخی کتاب‌های ادبی بیست و چند بار تجدید چاپ شدند و به دست مخاطب رسیدند. کسانی که در حوزه شعر و متن ادبی کار می‌کنند، بدون سرمایه یا پشتوانه‌ کتاب چاپ می‌کنند و اصلا نگاه اقتصادی به کتاب ندارند. جایگاه خود را در ادبیات پیدا کرده اند و از همین رو می‌توانند در ادبیات تحول ایجاد کنند. اگر تاریخ پس از ادبیات به خوبی نوشته شود و تاریخ نگار با قلمی روان و شیوا تاریخ را بنویسد؛ آن کتاب هم پرمخاطب خواهد شد. کتاب تاریخ بیهقی به دلیل قلم شیوا و روانی که دارد، پرمخاطب‌تر از کتاب‌های تاریخی دیگری است که نوشته شدند.

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها: ادبیات ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
موفق باشید