بررسی موضوع شفافیت نظام مالیاتی با حضور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری ۳۰ مهرماه بررسی شد.

پارسا:  روح حاکم بر محاسبات مالیاتی کماکان سنتی استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امید علی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور و سید محمدهادی سبحانیان کارشناس اقتصادی امشب ۳۰ مهرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع شفافیت نظام مالیاتی کشور پرداختند.

پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ابتدا با اشاره به اینکه نظام مالیاتی کشور‌ها دو سطح سنتی و مدرن دارد گفت: در نظام سنتی، سازمان امور مالیاتی اطلاعات دقیق و قطعی از وضعیت اقتصادی و تراکنش‌های پولی، مالی، بانکی و اموال مردم ندارد لذا به شواهد و قرائن متوسل می‌شود، اما در نظام مالیاتی مدرن سازمان امور مالیاتی به همه ریز داده‌ها و اطلاعات اقتصادی معاملات پولی، مالی، ملک و املاک و جابجایی دست رسی دارد و لذا سازمان امور مالیاتی اظهارنامه پیش‌فرض قریب به واقع تهیه می‌کند و در اختیار مودیان قرار می‌دهد.

پارسا با بیان اینکه مودیان با علم به اینکه سازمان امور مالیاتی اطلاعات واقعی و غیر قابل کتمان دارند اظهارنامه واقعی خودشان را ارائه می‌کنند؛ گفت:  به این ترتیب بحث و جدل‌های فراوان و اختلافاتی که داریم پیش نمی‌آید.

او با اشاره به اینکه از ۱۲ سال پیش به این سو به دنبال نظام جامع مالیاتی و مدرن‌سازی آن بودیم افزود: هدف رسیدن به واقعیتی بود که در آن اظهارنامه‌های مردم صادقانه باشد تا عدالت تامین شود.

پارسا با اشاره به اینکه در کشور مقرر شد تا مدرن‌سازی در دو گام انجام شود ادامه داد: اکنون به گام اول رسیده‌ایم به طوری که همه چیز را الکترونیکی کرده‌ایم و سازمان امور مالیاتی از دستگاه‌های برتر کشور در الکترونیکی کردن خدماتش است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه روح و منطق حاکم بر محاسبات کماکان سنتی است خاطر نشان کرد: گام نهایی جمع آوری ریز داده‌ها و اطلاعات اقتصادی همه مردم و وارد کردن ریز داده‌ها به سامانه‌های تعبیه شده است تا از آنجا به اظهارنامه پیش‌فرض برسیم، بستر‌های لازم و سامانه‌های لازم برای تولید اظهارنامه پیش فرض را در سازمان امور مالیاتی فراهم کرده‌ایم، همه ابزار‌های ما کاملاً الکترونیک و مدرن هستند.


بیشتر بخوانید: زادبوم: تولید در کشور ما؛ صادرات محور نیست/ شریعتی مقدم: اقتصاد منهای نفت را تجربه کرده‌ایم


او با اشاره به اینکه باید همه ریز داده‌ها و اطلاعات اقتصادی همه مودیان را داشته باشیم گفت: این ریز داده‌ها در همه دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم باید ریز داده‌ها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گرفت و باید همه دستگاه‌های اجرایی این وظیفه را انجام دهند، در دو ماه گذشته این موضوع تغییر یافته است به طوری که با حمایت مجلس ۹۵ دستگاه اجرایی ریز داده هایشان را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دادند.

پارسا با اشاره به اینکه نظام بانکی از بهترین دستگاه‌هایی است که اطلاعاتش را در اختیار سازمان قرار داده است گفت: سازمان امور مالیاتی تا ۳ ماه پیش می‌گفت که ریز داده نداریم، اما امروز جریان این ریز داده‌ها به سمت سازمان گسیل شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه طرح جامع مالیات به جای ۱۲ سال می‌توانست در مدت زمان کمتری انجام شود افزود: همه کار‌های مالیات باید به صورت الکترونیک انجام شود که این مسئله در گام اول انجام شده است؛  در گام دوم باید ریز داده‌ها از طریق سامانه‌ها به اظهارنامه پیش‌فرض تبدیل شوند  که البته قسمت اعظم این طرح آماده است.

او  با اشاره به اینکه امیدوارم تا قبل از پایان امسال به اولین خروجی سیستم دست پیدا کنیم عنوان کرد: ریز داده‌ها باید به سمت سازمان امور مالیاتی بیاید، پاسخ همه این‌ها مالیات هوشمند است. مالیات هوشمند در حقیقت به معنی اجرای گام دوم طرح نظام مالیاتی کشور است.

پارسا با بیان اینکه بستر گام دوم که جمع‌آوری و پایش ریز داده‌ها است فراهم شده گفت: با انجام گام دوم،  گام اول به نتیجه می‌رسد.

او تصریح کرد: درآمد‌های مالیاتی کشور با اصول عادلانه و با حداقل کردن فرار مالیاتی و فساد اداری باید تامین شود و در اختیار خزانه قرار بگیرد اینکه سازمان برنامه و بودجه کشور چگونه آن را مدیریت می‌کند بحث دیگری است، اینکه گفته می‌شود مجموع مالیات‌های ماهانه‌ای که در کشور دریافت می‌شود کمتر از نصف حقوق و مزایای شاغلین، بازنشستگان و هزینه‌های حداقلی جاری ادارات است حرفی درست است، در کشور ما مجموع درآمد‌های مالیاتی که استحصال می‌شود درآمد بالایی نیست، ولی معنای آن این نیست که اخذ مالیات کم است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه ۳۰۰ هزار مودی داریم که درآمد‌های میلیاردی دارند و در تور مالیاتی ما قرار نگرفته اند گفت: معلوم است که وقتی سازمان امور مالیاتی وارد این عرصه می‌شود ۳۰۰ هزار نفری که ما لیات نداده‌اند فریادشان بلند می‌شود لذا فرار مالیات خط قرمز است.

کتمان درآمد و فرار مالیاتی جرم است

پارسا با اشاره به اینکه در سازمان امور مالیاتی به دنبال مالیات حقه هستیم عنوان کرد: کتمان درآمد جرم است و لذا فرار مالیاتی نیز جرم محسوب می‌شود، سازمان امور مالیاتی به لحاظ خدمات الکترونیک وضعیت خوبی دارد به‌طوری که کار‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، اما محاسبات هنوز سنتی است، سیستم هنوز اظهارنامه هوشمند ندارد و لذا هدف اول ما اظهار نامه هوشمند است مطمئنم این سازمان در گام دوم در این موضوع تا پایان آبان‌ماه نقشه راه را ارائه می‌دهد.

او با بیان اینکه دو قوه دیگر هم نیز در این موضوع اجماع دارند گفت:گام دوم یعنی اخذ، پالایش و تبدیل آن به اظهارنامه پیش فرض هوشمند الکترونیک حتما شدنی است و لذا دستگاهی در این رابطه نداریم که بگوید همکاری نمی‌کند، سازمان امور مالیاتی تا پایان سال اولین خروجی هایش را از این سیستم ارائه می‌دهد لذا تا پایان دولت اظهارنامه هوشمند را ارائه خواهیم کرد.

فرار مالیاتی ابعاد قضایی، مالیاتی، امنیتی و اطلاعاتی دارد

پارسا با اشاره به این که دیروز در وزارت بهداشت بودم و لذا این وزارتخانه بهتر از هر دستگاه دیگری با ما همکاری دارد گفت: در خصوص ساماندهی معافیت‌ها توانسته‌ایم در قالب پیش‌نویس لایحه‌ای را تقدیم وزارت اقتصاد و امور دارایی کنیم به طوری که خبرگان فن در حال نهایی کردن لایحه هستند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه فرار مالیاتی ابعاد قضایی، مالیاتی، امنیتی و اطلاعاتی دارد خاطرنشان کرد: امروز در سطح کشور این همگرایی و همکاری به نحو احسن و شایسته‌ای بین سه دستگاه فراهم شده است.

او عنوان کرد: در اصفهان یک خانواده‌ای ۱۲۰۰ نفر را گرفتار فرار مالیاتی کرده است مجرم مورد نظر بازداشت شده است و مکافات عمل را انجام می‌دهد، مجموعه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی در این خصوص به نتیجه رسیدند و ۱۲۰۰ نفر که مورد سوء استفاده قرار گرفته بود نیز رها شده اند.

پارسا با اشاره به اینکه همگرایی میان دستگاه قضا و دستگاه‌های نظارتی و سازمان امور مالیاتی وجود دارد گفت: طبق قانون با هر کسی که درآمد خود را کتمان کند برخورد می‌کنیم لذا ما می‌دانیم که چه کسانی در گذشته در قالب‌های مختلف فرار مالیاتی داشتند، ما کتمان درآمد‌ها را بررسی می‌کنیم.

سید محمدهادی سبحانیان کارشناس اقتصادی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بحث ممیزی محوری برای مردم مشکل ایجاد کرده است گفت: بر اساس گزارش‌ها در خصوص بحث اجرایی شدن طرح جامع در سازمان امور مالیاتی آن طور که باید و شاید هنوز بستر لازم فراهم نشده است به طوری که ما نتوانستیم شفافیت لازم را در عملکرد سازمان امور مالیاتی فراهم کنیم.

او تصریح کرد: مردم انتظار دارند که بدانند درآمد‌های مالیاتی دولت در کجا صرف می‌شود، در مالیات حقوق با عدم شفافیت رو به رو هستیم لذا میزان درآمد حقوق هم در کشور مشخص نیست، یکی از سهل الوصول‌ترین مالیات‌هایی که سازمان امور مالیاتی می‌تواند دریافت کند مالیات بر حقوق است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در کشور ما حاکمیت به نوعی زمینه و بستر لازم را برای فعالان اقتصادی به راحتی ایجاد کرده است تا آن‌ها بتوانند فرار مالیاتی داشته باشند گفت: در کشور ۵۰۰ میلیون حساب بانکی داریم.

سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه برنامه در ارتباط زنده تلفنی افزود: امیدواریم شاهد تغییر در روند ساز و کار‌های اخذ مالیات باشیم. متاسفانه علی رغم همه تلاش‌ها در نظام یکپارچه اطلاعات هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم؛ البته در اهداف درجه ۲ و ۳ در خصوص یکپارچه سازی اطلاعات توانستیم به موفقیت برسیم، بر اساس آمار تا اواخر سال ۹۶،۱۲۰ میلیارد برای طرح جامع مالیاتی هزینه شده است، اما امروز می‌گویم که اقدامات خوبی پس از ۱۲ سال انجام شده و این جای سوال دارد.

او با اشاره به اینکه باید در شیوه‌های مدیریت راه اندازی نظام یکپارچه مالیات تجدید نظر کنیم گفت:چرا گفته نمی‌شود کدام دستگاه‌ها اطلاعات شان را در اختیار سازمان قرار نمی‌دهد، قرار بود تمام اطلاعات تا آخر شهریور ما در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد.

موسوی گفت: در حوزه نظام امور مالیاتی باید یک هسته مرکزی برای شناسایی داشته و مودی محور باشیم و ممیزی را کنار بگذاریم، در این باره اقدام ویژه‌ای اتفاق نیفتاده است و با وضع مطلوب فاصله داریم، روش‌های مدیریتی نیز برای راه اندازی نظام جامع مالیاتی باید اصلاح شود.

او با بیان اینکه تا طرح جامع مالیاتی اجرا نشود امکان مقابله با فرار مالیاتی وجود ندارد، زیرا فشار بر روی مودیان شناسنامه دار به ویژه تولید کنندگان است و بخش تولید دیگر توان تحمل این فشار را ندارد ادامه داد:
اطلاع دارم تا یکی دو هفته پیش بخشی از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت داده‌های مربوط به فعالیت‌های اقتصادی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نمی‌دادند.

 رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به طرح بخشودگی جرایم مالیاتی در صورت پرداخت اصل مالیات تا پایان مهر گفت: به علت استقبال چشم گیر مودیان، این طرح تا شنبه آینده تمدید شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار