منصور گلناری موسس خانه مطبوعات استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
اصفهان گفت: با اشاره به وضعیت نامناسب مطبوعات و تغییر ماهیت دکههای مطبوعاتی گفت: امروزه در گوشه و کنار شهر اصفهان
دکههای مطبوعاتی دیده میشوند، اما برخلاف ماهیت و نام شان، مکان فروش
سیگار و تنقلات شده اند.
او با اشاره به اینکه در سال های اخیر بازار روزنامه ها و مطبوعات به دلیل مشکلات مختلف رونق چندانی ندارد ادامه داد: دکههای مطبوعاتی بایستی برای صاحبان دکهها صرفه اقتصادی داشته باشد و فروش نشریه به تنهایی کفاف مخارج دکه را نمیدهد همچنین از طرفی برخی از دکههای مطبوعاتی از پرداخت مالیات و عوارض گلهمند هستند بنابر این ناچار به فروش دیگر کالاها میشوند.
گلناری درباره کاهش تقاضا کنندگان مطبوعات اذعان داشت: یکی از علل کاهش متقاضیان این است که مطبوعات برای چاپ محتوای خود باید هزینههای سنگینی تقبل نمایند و بعضا دچار مشکلات مالی شده اند.
او افزود: منطقی نیست که به صاحبان دکههای مطبوعاتی گفته شود مالیات و مخارج زندگی را صرفا با فروش مطبوعات اداره کنید و باید چارهای در راستای رفع این مشکلات اندیشید.
رضا ابراهیم زاده مدرس کارگاه آموزشی "مدیریت کسب و کار در رسانه با تاکید بر مطبوعات" هم با اشاره به اینکه شتاب تکنولوژی موجب تغییرات محتوایی در نشریات داخلی و خارجی شده گفت: چند سال گذشته روزنامه همشهری به عنوان بنگاه بزرگ رسانهای شناخته میشد و تبلیغات آن با بخش «نیازمندی ها» نیاز مخاطبان را برطرف میکرد که با توسعه شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهایی مانند شیپور و دیوار دستخوش تغییرات عظیمی شد و با ریزش تبلیغات مواجه گردید.
او افزود: مطبوعات داخلی با سه آسیب مهم کاهش کاغذهای یارانه ای، توسعه شبکههای اجتماعی و فضای وب و کمبود مطالعه روزنامهها مواجه هستند. به گفته این مدرس، هرکسی در عالم رسانه و مطبوعات به فعالیت مشغول است باید بر روانشناسی متقاعدسازی افراد در رسانههای اجتماعی که جایگزین خبرنویسی شده مسلط شود و همچنین دانش فعالیت در شبکههای اجتماعی را فرا بگیرد.
ابراهیم زاده ادامه داد: اقناع در شبکههای اجتماعی گاهی با نوشتن چند کلمه و به کارگیری تصاویر همراه بوده لذا با فراگیری این دو مهارت که مهمتر از سبکهای خبرنویسی است میتوان به کسب و کار در رسانه رونق بخشید.
انتهای پیام/ی
بازار بی رونق مطبوعات در دکه های مطبوعاتی