اسپیرولینا، جلبکی غنی از پروتئین و ویتامین‌ها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فاطمه کریمی کارشناس مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: اسپیرولینا نوعی جلبک سبز-آبی از شاخه «سیانوباکترها» است که در دریاچه‌های منطقه گرمسیری و مناطق نیمه گرمسیری رشد می‌کند که آب‌های آن قلیایی بوده و سرشار از کربنات و بی کربنات است.

او ادامه داد: امروزه اسپیرولینا بیشتر به عنوان منبعی غنی از پروتئین و ویتامین‌ها است که به صورت مکمل غذایی، به شکل قرص یا پودر در صنعت غذایی، به کار می‌رود و همچنین در صنایع آبزی پروری، آکواریوم و ماکیان نیز از آن استفاده می‌شود.

کریمی تصریح کرد: این جلبک را سازمان فضایی امریکا (ناسا) به عنوان سوپرفود نامگذاری کرده و این سازمان در تلاش است تا به وسیله این جلبک برای فضانوردان جیره‌های غذایی مفید تهیه کند.

کارشناس مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: اسپیرولینا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پروتئین دارد و همچنین حاوی ویتامین‌های گروه B، بتا کاروتن، ویتامین E، مواد معدنی، اسید گاما لینولئیک و آنتی اکسیدان‌های قوی است.

او ادامه داد: افزودن زیست توده‌های ریز جلبک به محصولات غذایی، علاوه بر اهداف رنگ آمیزی، یک ابزار جالب برای تولید غذا‌های غنی شده حاوی ترکیبات زیست فعال است.

کریمی گفت: طی مطالعات انجام شده، اسپیرولینا تعداد تومور‌های سرطانی را کاهش می‌دهد و با برخی از سرطان‌ها مقابله و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند.

کارشناس مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان داده این ریزجلبک توانسته است در مورد سرطان پوست مؤثر عمل کند و تومور‌ها را از بین ببرد.

او تصریح کرد: اسپیرولینا خواص آنتی اکسیدانی دارد که با رادیکال‌های آزاد مقابله و سلول‌های مقابله کننده با سرطان را تقویت می‌کند. این جلبک با انواع سرطان پوست، تیروئید، پانکراس و ریه مقابله می‌کند.

کریمی اضافه کرد: همچنین اسپیرولینا به عنوان یک مکمل می‌تواند در بیماران دیابت نوع دو همراه با دارو‌های خوراکی ضد دیابت استفاده شود و در کاهش گلوکز خون بیماران در کوتاه مدت مؤثر است، اما اثر آن بر هموگلوبین A ۱ C نیاز به تجویز طولانی‌تر دارد.

او گفت: تمرین هوازی به همراه مصرف مکمل اسپیرولینا می‌تواند باعث بهبود مقادیر خونی شاخص‌های التهابی در افراد مبتلابه دیابت نوع دو شده و از التهاب ناشی از ورزش و احتمال مقاومت به انسولین جلوگیری کند.

کارشناس مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اثرات ضد قارچی این جلبک نیز اثبات شده است، افزود: امروزه ایالات متحده آمریکا، چین، تایلند، ویتنام، هند، مکزیک و شیلی جزو بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های این جلبک هستند.

او بیان کرد: بزرگ‌ترین کشور‌های مصرف‌کننده این جلبک ژاپن، روسیه، هند و آفریقا به ویژه کشور‌های قحطی زده هستند.

کریمی با بیان اینکه کشت اسپیرولینا در ایران نیز آغاز شده است، ادامه داد: محصولات آن به صورت قرص، کپسول و پودر به فروش می‌رسد و همچنین تحقیقات در مورد مواد غذایی مختلفی با این جلبک غنی سازی شده صورت گرفته که امید است این محصولات به زودی وارد بازار شود.

انتهای پیام/چ

جلبکی غنی از پروتئین

برچسب ها: تغذیه ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار