سرمربی تیم ملی جوانان ووشو گفت: کسب ۸ مدال طلا در بخش ساندا نشان از قدرت بالای ووشو ایران در جهان دارد.

امیر اوجاقی سرمربی تیم ملی جوانان و نوجوانان ووشو در گفت و گو با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قهرمانی سانداکاران کشورمان در مسابقات جهانی شانگ‌های چین اظهار کرد: در مسابقات قهرمانی جهان ۱۰۲ کشور و ۶۰۰ ورزشکار شرکت کرده بودند و آن کشور‌هایی که کمتر در این مسابقات حضور می‌یافتند امسال در شانگ‌های چین بودند و همین موضوع سطح کیفی این مسابقات بالا برده بود. در برخی از تیم‌ها هم تک ستاره‌های ووشو دیده شدند و روسیه و چند کشور دیگر جزء قدرت‌های این رشته ورزشی هستند. به هر حال هر ۸ ورزشکار سانداکار کشورمان طلا گرفتند که این نشان از قدرت بالای ووشوی ایران در جهان دارد.

ما نیاز به دانش چینی ها در تالو داریم 

اوجاقی درباره اینکه ووشو کشورمان در بخش تالو همانند ساندا قدرتمند نیست، گفت: در حال حاضر تالو برای چینی هاست و کشور‌های جنوب شرقی آسیا در بخش نمایشی ووشو در دنیا زبانزد هستند و تالوی ما با آن‌ها فاصله زیادی دارد. البته مجیری تالوکار کشورمان در مسابقات جهانی مدال طلا گرفت و هانیه رجبی ۲ مدال نقره و زهرا کیانی یک مدال برنز گرفتند. به هر حال ما نیاز داریم که از دانش چینی‌ها در تالو استفاده بیشتری کنیم تا در آینده بهتر از این کار کنیم.  

او درباره اینکه چرا برخی از ووشوکاران با یکی، ۲ مسابقه راهی فینال می‌شدند، بیان کرد: طبق قانون مسابقات جهانی ۹ وزن مبارزه‌ای داریم که هر کشوری می‌تواند ۵ وزن را با خود به این مسابقات ببرد. مسئولان ووشو کشورمان هم ۵ وزنی با خود به مسابقات می‌برند که قدرتمند باشند و بتوانند مدال بیاورند. در برخی از وزن‌ها ورزشکاران زیادی حضور دارند و برخی دیگر ورزشکاران کمتری شرکت می‌کنند. کشور‌های جنوب شرق آسیا ترجیح می‌دهند که در سبک وزن‌ها شرکت کنند و کشور‌های اروپایی در سنگین وزن‌ها حضور می‌یابند.  

چینی ها به دنبال این هستند با ایرانی ها روبرو نشوند 

اوجاقی درباره اینکه سیاست فدراسیون ووشو این است که در وزن‌هایی که چینی‌ها حضور ندارند ورزشکار به مسابقات اعزام کند، گفت: به طور حتم فدراسیون ووشو براساس توانمندی ورزشکاران  و برنامه ریزی اش درباره انتخاب وزن‌ها تصمیم می‌گیرد. البته در مسابقات جهانی چند ورزشکار ما برابر چینی‌ها قرار گرفتند و آن‌ها را شکست دادند. البته این قضیه برعکس شده است و چینی‌ها به دنبال این هستند که در وزن‌هایی در مسابقات شرکت کنند که ایرانی‌ها حضور نداشته باشند. همچنین این هوشمندی فدراسیون ووشو را می‌رساند که برای اینکه در مسابقات بهترین نتیجه را بگیرد بهترین ورزشکاران خود را اعزام می‌کند.

اختلاف زیادی بین نفرات تیم ملی ووشو وجود ندارد 

او درباره اینکه اگر زمانی امثال خواهران منصوریان و سایر قهرمانان خداحافظی کردند جایگزین مناسبی برای آن‌ها وجود دارد، گفت: به نظرم جای نگرانی وجود ندارد چرا که هر ورزشکاری به هر دلیلی از ووشو کنار برود نفرات جایگزین هستند و فدراسیون ووشو پشتوانه سازی خوبی انجام داده است. در حال حاضر جوانان جای بزرگان ووشو را گرفتند و حاشیه امنی برای باتجربه‌ها نیست. خواهران منصوریان نخبه‌های ووشو هستند، اما اختلاف زیادی بین نفرات اصلی با ذخیره‌ها نیست. به طور مثال سهیلا منصوریان در مسابقات  انتخابی برابر مریم هاشمی شکست خورد و هاشمی هم در مسابقات جهانی مدال گرفت. علی نژاد رئیس فدراسیون ووشو با درایت و هوشمندی خود توانسته پشتوانه سازی خوبی در این رشته ورزشی کند. در حال حاضر علی نژاد به تیم‌های نوجوانان و جوانان رسیدگی بیشتری از بزرگسالان می‌کند.

کارشناس ووشو کشورمان درباره اینکه ترکیب تیم ملی ووشو نسبت به ۲ سال قبل تغییر کرده بود، گفت: علی خورشیدی در تیم ملی جوانان بود و تاکنون به مسابقات برون مرزی  اعزام نشده بود  و در  نهایت طلای جهان را گرفت. یوسف صبری شاگرد من در تیم ملی جوانان بود و در مسابقات آسیایی جوانان طلا گرفت و در مسابقات جهانی کازان روسیه هم مدال طلا بدست آورد و در شانگ‌های چین هم قهرمان شد. میلاد عارفی مقام هم از جوانان به بزرگسالان آمده است و در شانگ‌های چین طلا گرفت. البته محسن محمد سیفی در وزن خود همیشه می‌درخشد و او هم در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت می‌کند و اگر در مسابقات پیروز نشود از تیم ملی کنار گذاشته می‌شود.  

جای ووشو در المپیک خالی است 

اوجاقی درباره اینکه ووشو در المپیک حضور ندارد، گفت: بله همه ووشوکاران خواستار حضور این ورزش در المپیک هستند و جای این ورزش در المپیک خالی است. به هر حال من نمی‌دانم علت حضور نداشتن ووشو در المپیک چیست، اما به نظرم مسائل پیچیده تری از ممانعت اروپایی‌ها  وجود دارد که این رشته ورزشی در المپیک نیست. البته رئیس جدید فدراسیون ووشو در سمت نایب رئیسی کمیته جهانی المپیک هم فعالیت می‌کند و او هم تلاش‌هایی برای حضور این رشته ورزشی در المپیک می‌کند.  

او درباره اینکه حسین اوجاقی از تیم‌های خارجی پیشنهاد همکاری دارد، گفت: من اطلاعی از این موضوع ندارم، اما به طور حتم اگر پیشنهادی هم باشد حسین اوجاقی با علی نژاد جلساتی خواهند داشت و به جمع بندی می‌رسند و هر چه به نفع ووشو کشورمان باشد رقم می‌خورد. البته حسین اوجاقی یک بار به صورت مقطعی در تیم ملی ایتالیا مربیگری کرد، اما بعد از انتخاب نفرات اصلی به کشور بازگشت.


 بیشتر بخوانید: سانداکاران کشورمان قهرمان جهان شدند


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار