مراسم آیین مذهبی گلباران خورشید همزمان با روز شهادت امام رضا علیه السلام در امامزاده بی بی زینب (س) خواهر آن حضرت در روستای یزدل از توابع شهرستان آران و بیدگل برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،سعید زیارتی یزدلی، مدیر مرکز افق آستان مقدس امامزاده بی بی زینب (س) در نشست هم اندیشی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی این مراسم گفت: این مراسم هر سال صبح روز شهادت امام رضا (ع) توسط هیات انصارالحسین (ع) به تاسی از زنان نوغان که ۱۲۰۰ سال پیش هنگام آگاهی از شهادت غریبانه امام رئوف حضرت ثامن الحجج (ع) با بخشیدن مهریه‌های خود به شوهرانشان، در تشییع آن حضرت شرکت و گلباران کردند اجر می‌شود.

او با اشاره به اینکه زنان و مردان دیار شهیدپرور یزدل نیز با آمدن ۳۰ صفر اشک ریزان، در رثای مظلومیت شهادت امام رضا علیه السلام در جوار بارگاه ملکوتی امامزاده بی بی زینب (س) یزدل مراسم ویژه عزاداری گلباران پیکر مطهر را در قالب نمایش گوشه‌ای از زندگی و تشییع جنازه نمادین امام رضا (ع)) را انجام می‌دهند.



آیین گلباران خورشید قدمت بیش از یک قرن دارد

علی دهقانی یزدلی، دبیر مراسم گلباران خورشید نیز در ادامه حضور اهالی شهید پرور یزدل را به صورت کاروان عزا در صبح روز شهادت امام رضا علیه السلام تاکید کرد و گفت: این آیین طی سنتی که قدمت بالغ بر یک قرن دارد از مسجد امام حسین یزدل برای عرض تسلیت به خواهر بزرگوار امام با مراسم عزاداری و سوگواری انجام می‌شود.

او تصریح کرد: مراسم گلباران خورشید شامل برنامه‌های قرائت قرآن، سخنرانی، مداحی و اجرای نمایش و تشییع جنازه نمادین آن حضرت است که مراسم با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و پذیرایی عزاداران از سفره کرامت امام رئوف پایان می‌یابد.



اجرای نمایش مذهبی چشم‌هایی که خدا را دید

 

به گفته او، با برنامه ریزی که از سه ماه قبل صورت گرفته نمایش مذهبی با عنوان چشم‌هایی که خدا را دید به نویسندگی و کارگردانی آقای ابوالفضل حکمت برگزار می‌شود.

دهقانی، اظهارداشت: حدود ۳۰۰ نفر عوامل اجرایی در این برنامه مشغول فعالیت هستند تا مقدمات برگزاری با شکوه مراسم را فراهم کنند.

او، سخنرانی پژوهش گر و استاد حوزه و دانشگاه دکتر مجید زجاجی، مدیحه سرایی خادم الرضا عباد صالحی با اجرای دکتر وحید مدرس زاده را از دیگر برنامه‌های آیین گلباران خورشید برشمرد.

به گفته او، امسال نیز مسابقه‌ای از کتاب طب الرضا طرح شده است که با همکاری آموزش و پرورش آران و بیدگل در سطح مدارس شهرستان برگزار می‌شود.

شایان ذکر است:حضرت بی بی زینب (س) فرزند بلافصل امام موسی بن جعفر (ع) است که هنگام هجرت اجباری امام رضا (ع) توسط مامون عباسی به ایران به تبعیت از ایشان به ایران مهاجرت کردند حضرت بی بی زینب (س) نیز همراه خواهران خود برای دیدار با امام رضا (ع) وارد ایران می‌شوند که در سال ۲۰۱ هجری قمری در روستای یزدل ۲۰ کلیومتری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مدفون می‌شود.

بقعه متبرکه بی بی زینب سلام الله علی‌ها در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار تاریخی به شماره ۱۳۵۴ در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.