عظیمی گفت: ۵۸۲ معدن کوچک در حوزه خاک نسوز وجود دارد که ۱۹۹ معدن فعال و ۲۴۷ معدن غیر فعال است.

وجود بیش از ۵۸۲ معدن کوچک در حوزه خاک نسوزبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا عظیمی مجری طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: اردیبهشت امسال، طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان طرح اقتصاد مقاومتی آغاز به کار کرد.

او افزود: ایمپاسکو در راستا اجرای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک، حمایت‌های چند جانبه از جمله نیاز فکری، داده و آمار، مشاوره، کارشناسی، خرید و فروش تضمینی را انجام می‌دهد.

مجری و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با اشاره به معادن خاک‌های نسوز تصریح کرد: ۵۸۲ معدن کوچک در حوزه خاک نسوز وجود دارد که ۱۹۹ معدن فعال و ۲۴۷ معدن غیر فعال است. ۱۳۶ معدن نیز از نظر فعال و غیر فعال بودن، تعیین تکلیف نشده است.


بیشتر بخوانید: نقش معادن مقیاس کوچک در رونق تولید/ بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ معدن غیرفعال در کشور وجود دارد


وی ادامه داد: ظرفیت بسیار بالایی برای خاک‌های نسوز و خاک‌های صنعتی در معادن کوچک وجود دارد که نیاز به هماهنگی برای ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این نوع مواد معدنی است.

عظیمی بیان کرد: با انجمن صنعت نسوز جلسات مطلوبی داشته ایم و این روند، زمینه‌ای شد تا فعالیت‌ها در این حوزه را شروع کنیم.

مجری و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با بیان اینکه اگر نگاه فعال سازی معادن تغییر یابد، در این بخش موفق خواهیم بود، گفت: در کشور ما هم افزایی در معادن پایین است و معدن دار به تنهایی کار اکتشاف، استخراج و بهره برداری را انجام می‌دهد و این روند چندان موفقیت آمیز نیست.

وی افزود: می‌توان با مشارکت و هماهنگی بین بخش‌ها در راستای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک، فعالیت‌ها را به طور مطلوبی انجام داد.

عظیمی با بیان اینکه طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با استقبال مطلوبی برخوردار شده و رو به رشد است، گفت: این طرح امید به جامعه معدنی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران است و با متوسط یک یا ۲ میلیارد تومان می‌توان در بخش معدن سرمایه گذاری کرد.

مجری و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با بیان اینکه در مسائل بین معادن و منابع طبیعی، باید شفاف سازی اطلاعات ایجاد شود، گفت: نقطه ضعف منابع طبیعی این است که زیرساخت برای اطلاعات آن‌ها ایجاد نشده و سیاستگذاری هم به گونه‌ای بوده که همیشه مشکلات منابع طبیعی وجود داشته است.

وی افزود: در این زمینه، از ماده ۲۴ قانون مکرر هم باید بهتر استفاده کنیم. البته برنامه مشترکی با خانه معدن داریم که مدیران منابع طبیعی بیایند و مشکلات بررسی و برای همیشه حل شود.

عظیمی گفت: در جایگاه اقتصادی مقاومتی باید بتوانیم مشکلات را حل کنیم که یکی از آنها، مشکلات و چالش معادن با منابع طبیعی است.

مجری و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به ضرورت ایجاد فرهنگ سازی برای ارتقای بخش معدن گفت: معدن هنوز جایگاه خود را در میان مردم پیدا نکرده و نیاز است رسانه‌ها در این زمینه فعال‌تر عمل کنند.

وی ادامه داد: با ایجاد اقداماتی نظیر برگزاری تور معادن برای دانش آموزان، اختصاص برنامه معدنی در طول هفته در صدا و سیما و غیره، فرهنگ سازی کنیم.

انتهای پیام/

ضرورت ایجاد فرهنگ سازی برای ارتقای بخش معدن

برچسب ها: اخباراقتصادی ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار