در دومین ماه پاییز هستیم؛ اما هنوز چگونگی برگزاری طرح پاییزه کتاب مشخص نیست.

اجرای طرح پاییزه کتاب در هاله ای از ابهام/ شهرداری تهران؛ گرینه جانشین برای تامین اعتبار طرح پاییزه کتاب

نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اجرای طرح پاییزه کتاب گفت: در جلسه‌ با معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بحث تخصیص اعتبار برای اجرای طرح پاییزه کتاب را مطرح کردیم. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و برگزرای هفته کتاب، مشخص نیست که این اعتبار به ما تخصیص پیدا کند یا نه. درنتیجه هنوز مشخص نیست طرح پاییزه کتاب برگزار شود یا خیر.

یکسان‌سازی تخفیف‌ها؛ مطالبه کتابفروشی‌ها از خانه کتاب 

او افزود: رویکرد ما در طرح تابستانه کتاب حمایت از کتاب‌های تالیفی بود؛ اما به تازگی با کتابفروشی‌ها صحبت کردیم تا متوجه شویم، تخفیف‌های طرح پاییزه کتاب چگونه باید باشد. کتابفروشی‌ها عنوان کردند که تفاوت در تخفیف‌های طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب در سیستم نرم افزاری حساب هایشان اختلافاتی را ایجاد می‌کند. اکثر غریب به اتفاق کتابفروشی‌ها می‌خواستند میزان تخفیف هرچقدر است بیست، پانزده یا بیست و پنج درصد برای تمام کتاب‌ها یکسان باشد و تفاوتی در این زمینه وجود نداشته باشد. آنها می‌خواهند یکسان سازی در مبلغ یارانه‌های اختصاص یافته به طرح‌های فصلی خانه کتاب ایجاد شود. این مطالبه کتابفروشی‌ها از ماست.

شهرداری تهران؛ جایگزینی برای تأمین اعتبار طرح پاییزه کتاب 

مدیر عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به وضعیت تخفیف‌ها در طرح پاییزه کتاب اظهار داشت: هنوز وضعیت تخفیف ها در طرح پاییزه کتاب در دست بررسی است؛ سعی می‌کنیم در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تعیین اعتبار شود. معتقدم همچنان رویکرد ما باید رویکرد حمایت از آثار تالیفی باشد. البته شاید نهاد‌های دیگر هم بتوانند در زمینه حمایت از آثار تالیفی اقدام کنند، با نهاد‌های دیگر هم مکاتبه و مذاکره می‌کنیم. اگر به نتیجه برسیم، می‌توانیم طرح پاییزه کتاب را با مشارکت شهرداری تهران اجرا کنیم. اگر وزارت ارشاد در تخصیص منابع برای اجرای طرح پاییزه کتاب به مشکل بخورد، از شهرداری تهران تأمین منابع خواهیم کرد.

شهرداری تهران تنها برای تامین اعتبار پاییزه کتاب تعهد بدهد

حسینی پور ادامه داد: در برگزاری طرح‌های دیگر موسسه خانه کتاب هم با شهرداری تهران مکاتبه کردیم. از آنجا که شهرداری تهران یک نهاد فرهنگی هم هست، انتظار داریم در اجرای طرح پاییزه کتاب با ما همراهی کند. حداقل این طرح مخصوص شهر تهران برگزار شود و در اختیار شهروندان تهرانی قرار بگیرد. لازم نیست شهرداری تهران اعتباری را که برای اجرای طرح پاییزه کتاب تامین کرده است، در اختیار موسسه خانه کتاب قرار دهد. تنها کافی است تعهد انجام آن را ایجاد کند. ما لیست کتابفروشی‌ها را در اختیار شهرداری تهران قرار می‌دهیم و آن‌ها خودشان اعتبار را به کتابفروشی‌ها بدهند.

باید به سمت مشارکت بیشتر کتابفروشی ها برویم

او تصریح کرد: قرار شد جلساتی با معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران برای تامین اعتبار طرح پاییزه کتاب داشته باشیم. سعی می‌کنیم در همه طرح‌ها به این سمت برویم که کتابفروشی‌ها بیشترین مشارکت را در اجرای طرح داشته باشند.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب درباره نحوه مشارکت کتابفروشی‌ها در طرح پاییزه کتاب گفت: اگر مشارکت کتابفروشی‌ها در اجرای طرح بیشتر شود، اعتبار را کاهش می‌دهیم. شهروندان در کتابفروشی‌ها حضور پیدا می‌کنند ولی این مسئله نفی کننده مسئولیت دولت در زمینه فرهنگ نیست. دولت باید برای فرهنگ هزینه کند. حداقل کتابفروشی‌های بزرگ باید در اجرای طرح‌ها بیشتر مشارکت کنند. کتابفروشی‌های بزرگ در زمان‌هایی مانند اجرای طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب مراجعه کننده‌های بیشتری دارند.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار