«کارلا دل پونته» دادستان سابق سازمان ملل خواهان بازجویی و پیگرد قانونی رئیس‌جمهور ترکیه به دلیل ارتکاب جرایم جنگی در سوریه شد.

دل پونته: اردوغان باید برای جرایم جنگی در سوریه پیگرد قانونی شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، «کارلا دل پونته» محقق و دادستان سابق سازمان ملل گفت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه باید بخاطر ارتکاب جرایم جنگی ناشی از حملات نظامی به شمال سوریه تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

عضو سابق کمیسیون تحقیقات سازمان ملل درباره سوریه گفت: مداخله ترکیه (در سوریه) نقض قوانین بین‌المللی بوده است و مجددا آتش درگیری در سوریه را شعله‌ور کرده است. دل پونته افزود برای اردوغان اینکه برای از بین بردن کُردها، بتواند به خاک سوریه حمله کند، باورنکردنی است.

این محقق سابق سازمان ملل گفت باید تحقیقاتی درباره او آغاز و وی باید برای ارتکاب جرایم جنگی متهم شناخته شود. دل پونته تاکید کرد اردوغان از پناهندگان به عنوان ابزار چانه زنی استفاده می‌کند.

این در حالیست که رئیس‌جمهور ترکیه امروز اعلام کرد اگر اروپا از طرح ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه امن در سوریه پشتیبانی نکند، ترکیه مرز‌ها را باز خواهد کرد تا آوارگان به سمت کشور‌های اروپایی بروند. 

در ۹ اکتبر، ترکیه عملیات نظامی خود با نام چشمه صلح را در مناطق شمالی سوریه آغاز کرد و هدفش را از میان برداشتن شبه‌نظامیان کُرد سوریه که آنکارا از آن‌ها به عنوان تروریست یاد می‌کند و همچنین کمک به بازگشت امن پناهجویان سوری و حفظ تمامیت ارضی سوریه اعلام کرد.

سه شنبه گذشته رئیس‌جمهور ترکیه، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در شهر سوچی روسیه دیداری داشتند و پس از آن دیدار و توافقاتی که در آن صورت گرفت آتش‌بس اعلام شد. بر اساس این توافقات کر‌دهای «ی‌پ‌گ» باید در مدت ۱۵۰ ساعت از مرز‌های ترکیه به ۳۰ کیلومتری آن بروند و نیرو‌های امنیتی ترکیه و روسیه مسئولیت انجام گشت‌های مشترک در آن منطقه را به عهده می‌گیرند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار