همتی با اشاره به کمبودآب روستاهای سرخه گفت: طرح آب‌رسانی به شهرستان سرخه تا پایان تابستان ۹۹ بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، احمد همتی نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس در جلسه بررسی مشکلات روستای اسدآباد شهرستان سرخه ضمن بیان اینکه مشکل عمده این روستا به‌مانند اکثر استان‌های کشور کمبود آب است، گفت: همان‌گونه که عده‌ای از محققان و شخصیت‌های علمی و سیاسی پیش‌بینی کرده بودند در آینده جنگ آب را خواهیم داشت لذا در این شرایط سخت وظیفه ما این است که خود را با شرایط تطبیق و به سمت کشاورزان مدرن پیش برویم.

او افزود: امروز کشاورزان روستای اسد آباد با شیوه سنتی و قدیمی آبیاری می‌کنند که مشکلات را حل نخواهد کرد لذا باید به فکر تطبیق کشاورزی با فناوری مدرن باشیم.

عضو خانه ملت درباره منشاء خشکسالی‌ها و کم آبی‌ها، گفت: در ایران حدود ۱۵ تا ۲۰ سال با کاهش بارندگی روبرو بوده‌ایم که تمام کشور را تحت تأثیر قرارداده لذا باید به مدیریت مصرف آب، نگاه ویژه داشته باشیم.

همتی با بیان اینکه محدودیت حفر چاه و کارشناسی آن در کنار ایجاد چاه‌های هوشمند در استان سمنان به‌خوبی اجراشده است، افزود: یکی از راهکار‌های مقابله با کاهش آب مدیریت چاه‌ها است که امروز خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد از چاه‌های سمنان در این حوزه هوشمند شده‌اند و طرح‌های محدودیت حفر چاه هم به‌خوبی اجراشده است.

او بابیان اینکه در پنج سال اخیر سطح زیر کشت آبیاری تحت‌فشار در استان سمنان دو برابر شده است، گفت: طبق تصویب مجلس، یک و نیم میلیارد دلار تسهیلات برای طرح‌های گلخانه به روستائیان پرداخت می‌شود.

نماینده سمنان، سرخه و مهدی شهر، تاکید داشت: برای تأمین آب شهرستان سرخه، یک مسیر جدید انتخاب که در دو فاز شامل خارج و داخل استان اجرایی می‌شود از سوی دیگر باید گفت خوشبختانه فاز نخست این طرح آغاز، تجهیزات آن خریداری ولوله گذاری‌ها نیز صورت گرفته است که طبق برنامه باید آب‌رسانی تا پایان سال ۹۹ انجام شود.

همتی بابیان اینکه سد فینسک دیگر راه تأمین آب منطقه است، تأکید کرد: در سال جاری خوشبختانه توانستیم برای اولین بار ردیف بودجه‌ای را برای این طرح داشته باشیم که می‌تواند در تأمین آب منطقه مهم باشد.

او افزود: سد روزیه که مجوز و ردیف اعتبار بودجه دارد نیز به عنوان دومین راه تامین آب منطقه خوشبختانه در مرحله انعقاد قرارداد و سپس اجرا قرار دارد که می‌توانیم از آن نیز بهره ببریم.

انتهای پیام/ح

محدودیت حفر چاه در شهرستان سرخه

برچسب ها: بحران آب ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار