فرماندهی ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی از تغییر آرایش استقرار نیروهایش در استان عدن در جنوب یمن خبر داد.

آیا عدن واقعا از نفوذ امارات آزاد شد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، فرماندهی ائتلاف سعودی- اماراتی اعلام کرد با تغییر آرایش استقرار نیروهایش در عدن، فرماندهی این نیرو‌ها در این استان به عربستان واگذار شد.

گفتنی است در حالی که امارات نفوذ گسترده سیاسی و نظامی در عدن دارد، این بیانیه با صراحت به عقب نشینی نیرو‌های اماراتی از عدن اشاره نکرده است. شمار زیادی از گروه‌های شبه نظامی وابسته به امارات در جنوب یمن حضور دارند.

گزارشگر شبکه الجزیره گفت: آیا عدن واقعا از نفوذ امارات آزاد شد یا اینکه فقط شرکای ائتلاف به فرماندهی عربستان، نقش‌های خود را جابجا کردند؟ ابوظبی در طول سال‌های گذشته گروه‌های شبه‌نظامی را در جنوب یمن خارج از چارچوب دولت (منصور هادی) با اهداف جدایی‌طلبانه، آموزش داده و تجهیز کرده است. این گروه‌ها در ماه اوت گذشته علیه نیرو‌های دولت (منصور هادی) کودتا کردند و با این نیرو‌ها جنگیدند. مسئله قابل توجه در بیانیه اخیر سعودی، تشکر آن از نقش امارات است. امارات با تضعیف دولت یمن، به تقویت جدایی طلبان در جنوب کمک کرد و با تاسیس شورای انتقالی جنوب، به برنامه‌های آن‌ها مشروعیت بخشید.

در ادامه این گزارش آمده است: نیرو‌های سعودی در ظاهر کنترل بعضی پایگاه‌های نظامی و فرودگاه عدن را در دست گرفتند. پیش از این اقدام، دو طرف درگیر در ماه اوت گذشته، برای تقسیم قدرت بین خود توافقنامه امضا کردند. این توافقنامه به کسانی که به دنبال جدا کردن جنوب از شمال یمن بودند، اختیارات خودمختاری واگذار می‌کند. ریاض می‌گوید این توافقنامه، راه حل مناسب برای پایان دادن به جنگ داخلی در یمن بود. بر اساس این توافقنامه، وزارتخانه‌ها به طور برابر بین دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب تقسیم خواهد شد. نتیجه مذاکرات جده زیر نظر عربستان از اول مشخص بود و دولت منصور هادی مجبور شد خواسته‌های ابوظبی و مطالبات شورای انتقالی جنوب را بپذیرد. ائتلافی که برای جنگ با جنبش انصارالله تشکیل شده بود، امروز به مرحله دست به دست شدن حکومت در عدن رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار