مدتی است که سایه تجملات و گرانی بر سر اموات هم سنگینی می کند! تعجبی ندارد این واقعیتی است انکار ناپذیر، بله اموات هم درگیر تجملات و تبعیض طبقاتی شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسابش که می کنی تنها ۱۵ دقیقه راه است از مرکز شهر تا آنجا، البته اگر روزی هم که می برند  ترافیک نباشد و خلوت باشد، البته باز هم هرچه شلوغ باشد و پرترافیک بازهم دیگر بیش از یک ساعت زمان نمی برد.

همین نزدیکی ...

ابتدای جنگل دست کاشت قائم کرمان

ساختمانی که اهالی اش چه بخواهی و چه نخواهی آخرین افرادی هستند که باید با آن‌ها وداع کنی، یعنی آخرین گذرگاه دنیایی ات با این افراد است.

اهالی که به قول خودشان هم غنی دیده اند و هم فقیر، هم مسئول دارند و هم غیر مسئول، هم خاص دیده اند و هم عام و حرفشان یکی است ...
این‌ها می گویند ... اینجا همه یکی اند تنها یک لباس آنهم یک رنگ...

درست حدس زدید اینجا سازمانی است به نام مدیریت آرامستان بهشت زهرا(س) شهر کرمان

گذرگاهی آن سوی شهر کرمان

 

چه نام زیبایی ...

آرامستان، محل آرامش، یعنی دیگر از هیاهو جدا شده ا‌ی و به راحتی در آسایشی!

اما آسایش، آیا اینجا هست؟

مدتی است که سایه تجملات و گرانی بر سر اموات هم سنگینی می کند! تعجبی ندارد این واقعیتی است انکار ناپذیر، بله اموات هم درگیر تجملات و تبعیض طبقاتی شده اند.

تعجب ماهم در ابتدا همین بود تا اینکه به دنبال موضوع قدم گذاشتیم در مسیر آرامستان شهر کرمان، جایی که ورودی اش سازمانی دارد و امورات اموات را برعهده دارند، آری این مکان همانجای است که خواه ناخواه باید سری به آنجا بزنی و گیر آخرت هم اینجا است! و می شود گفت هر کس باشی و هر مقامی باید اینجا سری بزنی و تنها یک امضا پای گذرنامه ات برای ورود به دیار باقیست و آن امضای این فرد است البته فعلا!

آقای علی پور ..

گذرگاهی آن سوی شهر کرمان

به گفته خودش یازده سال است که در این سمت است و در نهایت همه باید ایشان را ملاقات کنند و برگه خروجشان را امضا کند.با وی به صحبت نشستیم.

جایی که فقیر و غنی  همه در آن یکی هستند

 علی پور مدیرعامل سازمان بهشت زهرا  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: فضایی که ما در آن مشغول کار هستیم، تنها جایی است که انسان‌ها با هم تفاوتی ندارند و زمانی که خدمات ارائه می دهیم برای همه یکسان و یک شکل است.

علیپور بیان داشت: مردم برای دفن اموات مراجعه می کنند و گاهی برخی افراد درخواست دارند جای قبر و یا آداب و تشریفات مراسمات خاص باشد، اما با مشاوره ایی که از سوی کارشناسان مذهبی ما گذاشته می شود قانع می شوند که واقعا این آداب و رسوم و حواشی برای امواتشان هیچ سود و اثری ندارد و تنها تسلی خاطر خودشان است.

او تصریح کرد: به ما گفته می شود برای اینکه تشریفات و تجملات بر کارمان داخل نشود پس چرا آرامستا ن جدید در مکانی دیگر در نظر گرفته شده است و با قبر‌هایی دو طبقه؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم: سازمان بهشت زهرا و شهرداری کرمان هدفشان از اختصاص زمینی برای آرامستان جدید شهربه صورت دو طبقه این بوده است که استفاده حداکثری از زمین‌ها شود و فضای کافی برای این موضوع در نظر بگیرند.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرای کرمان افزود:به دلیل تراکم در آرامستان قدیم در جوار کوه‌های مسجدصاحب الزمان (عج) شهر کرمان و کمبود فضای موجود تصمیم به احداث این آرمستان جدید گرفته شد و هیچ دلیل بر ترویج تشریفات و هزینه‌های گران برای مردم نبوده است.

او از مردم خواست به منظور پیشگیری از خرج‌های اضافی و تشریفات نامتعارف آن را صرف هزینه برای امور خیر و افراد نیازمند کنند تا اینکه برای قبر‌ها در مکان‌های خاص و یا سنگ قبر‌های گران و تشریفات مجلل هزینه نمایند.

گذرگاهی آن سوی شهر کرمان

گل نقره برای فردی که دستش از دنیا کوتاه است

چه مسئول باشی و غیر مسئول، غنی باشی و فقیر گذرت اینجاست، از این پل چه بخواهی و چه نخواهی باید رد شوی، پلی برای رسیدن به دنیایی ابدی

برخی سنگ قبر‌هایی که پراست از نقش و نگار‌های غیر متعارف و منازلی که با حصار و خانوادگی برای دفن اموات در نظر گرفته شده است.

برایم سوال بود که آیا اینگونه ساخت و ساز و تشریفات برای اموات اثری دارد، یا نه بهتر بگویم ریشه این فقر فرهنگی کجاست؟

به همین منظور به سمت اتاق حجت الاسلام انجم شعاع کارشناس مذهبی سازمان بهشت زهرای کرمان رفتم و با روی گشاده و استقبال ایشان به صحبت نشستم.

حجت الاسلام انجم شعاع نیز سابقه‌ای بیش از ۱۰ سال به عنوان کارشناس مذهبی در این سازمان دارد. تجربه‌ای از دورانی که با فرهنگ‌ها و آداب خاصی از مردم برای دفن اموات روبرو شده است.

گذرگاهی آن سوی شهر کرمان

او بیان داشت: برخی زمان‌ها با افرادی روبرو می شدم که خواستار اجرای نامتعارف و آداب غلط در دفن امواتشان بودند مثلا فردی برای امواتش خواستار اجرای آداب خاص موسیقی و یا هزینه‌ای تشریفات تشییع بوده است، از گل‌های نقره سنگین وزن گرفته تا تابلو فرش‌هایی که برای اموات آورده می شود، اما منزلشان جایی برای نگهداری ندارد! چرا که تنها یک نفر باید آنجا دفن شود و این آداب بی اثر است !

حجت الاسلام انجم شعاع افزود: با مواجه با این قبیل موارد و امثال آن وظیفه بنده و همکارانم روشن کردن و آگاهی این افراد و سوق دادن به سمت مسائل مذهبی است که خوشبختانه تا کنون بر خلاف پایداری و پافشاری برخی افراد بر سر عقاید غلط ما موفق شده ایم.

او تصریح کرد: اینکه برخی آداب و تشریفات یا بهتر بگویم تجملات گریبانگیر اموات ما هم شده است ناشی از این است که اطرافیان و اقوام و خانواده فرد متوفی بر می گردند به رفتار و اعمال خود و زمانی که در فکر فرو می روند می بینند کار‌ها و وظیفه‌ای که در قبال متوفی باید در دوران حیات انجام می داده اند کوتاهی کرده اند و همین امر سبب شده است برای جبران این موضع و تسلی خاطر خود اقدام به خرج کردن نامتعارف و هزینه‌های عجیب و غریب کنند.

کارشناس مذهبی سازمان بهشت زهرای کرمان افزود: نه تنها هزینه‌های اضافی برای اموات اثری در وضعیت و حال آن‌ها در سرای باقی ندارد بلکه سبب رنجش خاطر آن‌ها نیز خواهد شد.

گذرگاهی آن سوی شهر کرمان

از بهشت زهرا که خارج می شوم به فکر فرو می روم که مراسمی هم برای من خواهند گرفت چگونه خواهد بود اما به نظرم باید به اطرافیان توصیه کرد برای آرامش اموات فرق نمی کند پدر ، مادر ، خواهر ، برادر، همسر ،فرزند و... دعا بخوانیم ، به نیازمندان کمک کنیم زیرا آنچه از ما به آنها خواهد رسید سنگ مرمر ، تاج گل میلیونی ، دست گل نقره و... نیست آنچه خواهیم برد عمل صالح است و دعا خیر و نیک... همین.

گزارش از کلثوم نجفی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
وای بر ما ایا خودمان را اماده کرده ایممممممممممممم
آخرین اخبار